fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Ważny apel podpisany u „Pracodawców Pomorza” (+ wideo)

 

„Pracodawcy Pomorza” podjęli wczoraj (08.06) zdecydowane działanie: podpisali w swojej siedzibie – wraz z reprezentantami Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa oraz Izby Projektowania Budowlanego – apel do władz Gdańska i województwa pomorskiego w sprawie przyśpieszenia budowy tunelu pod Pachołkiem i Nowej Spacerowej. Apel prezentujemy w całości w końcowej części artykułu.

 

2

źródło: Izba Projektowania Budowlanego

 

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą było koniecznością – widocznie zmniejszył się ruch w centrum Gdańska. Niestety, jednocześnie pogorszeniu uległa kwestia komunikacji w rejonie północnych dzielnic miasta. Wczorajsze spotkanie potwierdziło konsensus w sprawie dokończenia Drogi Zielonej (Unia Europejska miałaby pokryć 85% kosztów), tak bardzo potrzebnej dla odciążenia i reorganizacji ruchu drogowego na obszarze samej Oliwy, jak i całej metropolii Gdańsk-Sopot-Gdynia.

Inżynierowie i przedstawiciele samorządowi jednogłośnie przyznali, że jest to po prostu niezbędny projekt. Mówiąc w skrócie: trzeba zakasać rękawy i działać…

Od przedsiębiorców działających w północnych rejonach Gdańska otrzymałem informację, że wraz z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą, znacząco odblokował się rejon Gdańska-Śródmieścia. Niestety, jednocześnie wydłużył się czas dojazdu dojazdu do pracy w rejonie Gdańska-Osowy czy Sopotu. Na tym spotkaniu, wraz z fachowcami z bratnich organizacji chcemy wyjaśnić, jak można temu problemowi zaradzić – wyjaśnił na wstępie Zbigniew Canowiecki.

 

Prezentacja: Rola Tunelu Trasy Nowa Spacerowa w układzie transportowym Gdańska (pobierz)

 

–  Już w latach 60. i 70., mimo stosunkowo niskiego wskaźnika motoryzacji, myślano o rozwiązaniach, o których teraz rozmawiamy – mówił dr hab. inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej, rozpoczynając swoją prezentację, w której znalazł się m.in. datowany na lata 60. schemat prognozowanego podstawowego układu drogowego w 2020 roku.

Już wtedy na mapach planistów znalazły się projekty następujące projekty: Obwodnica Zachodnia Trójmiasta, Obwodnica Południowa Gdańska, Droga Czerwona, Droga Zielona, Nowa Politechniczna, Nowa Wałowa czy Trasa Sucharskiego. Do planowania sieci transportowej na poszczególne okresy planistyczne przyjmowano na ówczesne standardy bardzo wysokie wskaźniki motoryzacji.

Z naszych ostatnich badań wynika, że każdego dnia w Gdańsku odbywa się blisko 1 mln podróży, z czego 42% jest realizowanych samochodem osobowym, 32% transportem zbiorowym, a 27% pieszo lub rowerem. Dwie trzecie podróży to podróże krótkie i bardzo krótkie, poniżej 6 km, realizowane głównie pieszo, rowerem i transportem zbiorowym – podał Kazimierz Jamroz.

Bardzo ważnymi rejonami w tej dyskusji są: Dolny Taras (nieformalne określenie nadmorskich dzielnic mieszkalnych Trójmiasta położonych na terenach o bardzo niskiej wysokości bezwzględnej n.p.m.)., a więc Wrzeszcz, Zaspa, Przymorze, Żabianka i Jelitkowo oraz Górny Taras: Osowa, Piecki-Migowo, Gdańsk Południe oraz Sopot.

 Obsługa transportowa realizowana między tymi rejonami jest wręcz rachityczna. Najgorsze warunki występują na odciętych linią kolejową połączeniach Dolnego Tarasu i Sopotu z pozostałymi dzielnicami i układem dróg krajowych, oraz Górnej Oliwy i Górnego Wrzeszcza, przez które przetacza się ruch tranzytowy – zaopiniował Kazimierz Jamroz.

 

Slajd11

źródło: Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska PG

 

Mówimy o inwestycji która otwiera zupełnie nowe perspektywy jeśli chodzi o zagospodarowanie przestrzenne całych dzielnic. Dolny Taras to olbrzymi, atrakcyjny obszar, a cała rozbudowa komunikacyjna to rozwój miasta do wewnątrz. Do tej pory nie uzyskaliśmy od mieszkańców Dolnego Tarasu zgody na budowę Zielonego Bulwaru – tłumaczył natomiast Jan Kosiedowski, Przewodniczący Regionu Północnego Izby Projektowania Budowlanego. 

Wzbudzający kontrowersje Zielony Bulwar to nowa nazwa dla Drogi Zielonej. Zdaniem urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska, będzie to ulica miejska, nie zaś tranzytowa.

Wyprowadzimy ruch z Osowy, jednocześnie łącząc ją z centrum Gdańska. Dla Sopotu będzie to szansa na ominięcie ruchu północ-południe. Ruch zostanie przemieszczony wprost na obwodnicę, co dla tego kurortu jest szalenie ważną kwestią – tak Jan Kosiedowski oceniał efekt połączenia właściwości Drogi Zielonej i tunelu pod Martwą Wisłą.

Zwolennikiem przebudowy jest również Sławoj Leszek Głódź, arcybiskup metropolita gdański, która na każdym kroku przypomina o konieczności ochrony Zespołu Pocysterskiego.

 

3

 

Ludzie, którzy nie są zorientowani w temacie infrastruktury transportowej i nie mają kontaktu z branżą, uważają, że ta inwestycja jest bezcelowa. 7 października zeszłego roku, po dyskusjach medialnych, w trakcie których brakowało silnej strony eksperckiej, przygotowaliśmy wystąpienie do prezydentów Gdańska i Sopotu oraz marszałka województwa Mieczysława Struka. Chcemy dalej polepszać warunki komunikacyjne w mieście – powiedział Franciszek Rogowicz, Przewodniczący Rady Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, który wraz z Kazimierzem Jamrozem przygotowywał obwodnicę południową Gdańska.

 

 

Jesteśmy równoprawnymi użytkownikami tej przestrzeni. Szalenie istotne jest to, jak układ komunikacyjny działa dla sektora transportowego, służb publicznych. To kwestia przepustowości i bezpieczeństwa. Jakość transportu jest stale analizowana i oceniana przez wszystkie osoby lokujące swój biznes w Gdańsku – tłumaczył z kolei Wiesław Bielawski, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska

 

 

Na spotkaniu byli też obecni przedsiębiorcy z Jelitkowa. Ich zdaniem, przebiegająca w pobliżu Droga Zielona mogłaby zostać zdominowana przez szkodliwy ruch tranzytowy, który będą stanowiły pojazdy korzystające z tunelu pod Martwą Wisłą.

Krzysztof Czopek, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, wyraził chęć współpracy przy omawianej inwestycji, zaznaczając jednocześnie, że po stronie Urzędu są właśnie wykonywane powiązane specjalistyczne koncepcje drogowe dla rejonu Gdańsk-Kowale.

– Przy realizacji takich tras komunikacyjnych nie powinno się myśleć o rozwiązaniach tymczasowych. Sądzę, że nie stać nas na rozwiązania doraźne. W rejonie Dolnego Tarasu należy zadbać o jak największą liczbę skrzyżowań bezkolizyjnych – apelował zaś dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski z Katedry Transportu Szynowego i Mostów Politechniki Gdańskiej. 

Jan Bogusławski, Prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku, wyraził zastrzeżenia technicznie dotyczące Zielone Bulwaru, sugerując, że projekt jednej drogi dwupasmowej powinien zostać zastąpiony przekrojem bardziej adekwatnym do przekroju drogowego obecnego przy tunelu pod Martwą Wisłą.

 

1

Apel nabiera właściwej mocy. Od lewej: Jan Kosiedowski, Zbigniew Canowiecki i Franciszek Rogowicz. /fot. Pracodawcy Pomorza

 

 


 

A P E L

D O   W Ł A D Z    G D A Ń S K A   I   W O J E W Ó D Z T W A   P O M O R S K I E G O

Wobec napływających od przedsiębiorców i mieszkańców sygnałów dotyczących niezwykle uciążliwych i narastających problemów komunikacyjnych w północnej części miasta Gdańska, wpływających w istotny sposób na funkcjonowanie Metropolii, „Pracodawcy Pomorza”, po przeanalizowaniu tego problemu z ekspertami oraz Izbą Projektowania Budownictwa i Pomorską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa, domagają się podjęcia przez władze Miasta Gdańska i wojewódzkie władze samorządowe natychmiastowych działań celem szybkiej poprawy obsługi transportowej północnych dzielnic Gdańska oraz usprawnienia połączenia Sopotu z Obwodnicą Trójmiasta.

W naszym przekonaniu budowa tunelu w okolicach Pachołka i trasy Nowej Spacerowej to szansa dla:

1) Rewitalizacji Starej Oliwy i uratowania Katedry i Opactwa Cystersów będącego wyjątkowym skarbem dziedzictwa kulturowego naszego narodu przed degradacją;

2) Usprawnienie komunikacji publicznej i osobowej Osowy z dzielnicami centrum miasta;

3) Zrównoważenie komunikacji poprzez budowę Zielonego Bulwaru i linii tramwajowej Czarny Dwór-Obrońców Wybrzeża, co umożliwi poprawę jakości życia mieszkańców dzielnic tzw. ”Dolnego Tarasu”;

4) Ograniczenie dominacji ruchu samochodowego na osi północ-południe (Al. Grunwaldzka-Al. Niepodległości – Al. Zwycięstwa) w centrum metropolii Gdańsk-Sopot-Gdynia na korzyść wyprowadzenia ruchu na obwodnicę oraz usprawnienia połączenia Sopotu z obwodnicą.

 

Apelujemy do władz Województwa oraz władz Miast Metropolii o podjęcie wszelkich niezbędnych działań dla pozyskania środków z Unii Europejskiej na realizację Inwestycji, która stworzy nową jakość niezbędną dla ratowania dziedzictwa kulturowego Oliwy i zespołu katedralnego Starej Oliwy, otworzy nowe możliwości rozwoju dzielnic Przymorze, Żabianki, Zaspy, Osowy oraz Sopotu oraz umożliwi integrację obszaru metropolitalnego.

W imieniu organizacji: „Pracodawców Pomorza”, Izby Projektowania Budowlanego oraz Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa  a p e l u j e m y  do władz  i mieszkańców o aktywne poparcie dla Inwestycji, która daje niepowtarzalną szansę rozwoju kulturowego, standardu życia i rozwoju gospodarczego naszej Pomorskiej Wspólnoty.

 

Dokument podpisali:

Zbigniew Canowiecki, Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”

Franciszek Rogowicz, Przewodniczący POIIB

Jak Kosiedowski, Przewodniczący Regionu Północnego IPB

 

 

 


Autor

Maciej Michniewski

m.michniewski@pracodawcypomorza.pl