fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Co oznacza jednolity plik kontrolny dla przedsiębiorcy wprowadzony 1 lipca 2016?

Czym jest jednolity plik kontrolny?

 

Jednolity Plik Kontrolny jest to format, w jakim przedsiębiorcy – na żądanie organów podatkowych – będą obowiązani przekazywać dane w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych. Wprowadzone przepisy mają umożliwić organom podatkowym łatwiejsze kontrolowanie ksiąg podatkowych prowadzonych w formie elektronicznej, co w konsekwencji ma doprowadzić do skrócenia czasu przeprowadzania kontroli.

Obecnie bowiem analiza danych dostarczanych przez podatników w formatach elektronicznych nie może być zautomatyzowana. Jednakże  wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego będzie się wiązać dla przedsiębiorcy z koniecznością wyposażenia systemów księgowych w możliwość wytworzenia tegoż pliku, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji.

Jednolity Plik Kontrolny jest jednak przede wszystkim zbiorem danych, tworzonym z systemów informatycznych podmiotu gospodarczego poprzez bezpośredni eksport danych. Zawiera informacje o operacjach gospodarczych za dany okres, posiada ustandaryzowany układ i format, który umożliwia jego łatwe przetwarzanie. Wprowadzenie JPK w Polsce było wzorowane na doświadczeniach wprowadzonych do systemów prawnych wielu państw. W Polsce przyjęto podział na 7 struktur logicznych, które to obejmują najważniejsze księgi podatkowe.

 

Jak będzie wyglądało przekazywanie plików JPK ?

 

Przekazywanie postaci elektronicznej ksiąg podatkowych i dowodów księgowych na żądanie organów podatkowych i organów kontroli skarbowej ma odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa i wiarygodności danych zawartych w księgach.

Zmiany jednak są wprowadzane stopniowo i od 1 lipca 2016 roku  duże podmioty będą zobowiązane przekazywać pliki JPK na żądanie organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Dopiero od 1 lipca 2018 roku zmiana ta obejmie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Jednakże to nie koniec zmian,jakie wprowadza nam ustawodawca już od 1 lipca 2016 roku duże przedsiębiorstwa comiesięcznie przekazywać będą w postaci elektronicznej ewidencji zakupu i sprzedaży (JPK_VAT) odbywać się będzie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności danych zawartych w księgach. W przypadku małych i średnich firm zmiana ta zostanie wprowadzona od 1 lipca 2017 roku, natomiast mikro przedsiębiorcy zostaną objęci zmianą dopiero 1 lipca 2018 roku.

 

Jakie korzyści wprowadza JPK dla przedsiębiorcy?

Głównym założeniem ustawodawcy przy tworzeniu Jednolitego Pliku Kontrolnego jest usunięcie bariery w przekazywaniu danych elektronicznych. Niejednokrotnie przekazywane faktury były w plikach pdf zapisanych pojedynczo, co prowadziło do długotrwałej i żmudnej kontroli.  Konsekwencją wprowadzenia JPK będzie skrócenie czasu kontroli, zmniejszenie jej uciążliwości oraz obniżenie kosztów.

W wielu przypadkach przekazanie pliku będzie odbywało się wyłącznie w ramach czynności sprawdzających, po których kontrola u podatnika w ogóle nie będzie konieczna.  Dostęp do uporządkowanych danych pozwoli na szybkie ustalanie nieprawidłowości oraz przyśpieszy potwierdzanie prawidłowości rozliczeń. Szybkie ustalenie nieprawidłowości pozwoli skuteczniej przeciwdziałać takim zjawiskom jak wyłudzenia VAT czy unikanie opodatkowania. Ustawodawca wskazuje jednak jeszcze jedna korzystać wprowadzenia JPK, a mianowicie możliwość ujednolicenia procedur sprawdzających i kontrolnych, co powinno przełożyć się na efektywniejsze zarządzanie zespołami realizującymi czynności kontrolne. Nie bez znaczenia będzie też obniżenie kosztów związanych z coraz szerszym stosowaniem dokumentacji w formie elektronicznej.

Podatnicy jednak zyskają także możliwość samodzielnej kontroli wewnętrznej, który pozwoli monitorować pracę księgowych. Dodatkowym efektem wprowadzonego rozwiązania może być wykorzystanie struktury zestawienia faktur jako narzędzia w komunikacji między podatnikami. Możliwe stanie się przekazywanie zestawień faktur w formacie XML, których księgowanie będzie mogło być zautomatyzowane.


Autor opracowania:

SCBP CIESLEWICZ-BARTECKI-PARTNERZY Adwokaci Sp. P.
Kancelaria Adwokacka
81-753 Sopot, ul. Bema 1/5
Zachęcamy do kontaktu tel. kontaktowy: 514- 773-584