fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

W kierunku Wisły! (+ wideo)

 

plansza 16_9

22 listopada w Tczewie doszło do spotkania kluczowych stron zaangażowanych w sprawę przygotowania technicznego obszarów Dolnej Wisły. Konferencja „Zagospodarowanie i znaczenie Dolnej Wisły dla gospodarki regionów i kraju”, którą „Pracodawcy Pomorza” przygotowali w Centrum Konserwacji Wraków Statków Muzeum w Tczewie przy wsparciu Pomorskiego Związku Pracodawców LEWIATAN oraz Urzędu Miasta Tczewa, dała pełen obraz możliwości, jakie dla przedsiębiorstw ulokowanych w najbliższym otoczeniu rzeki oraz sektora logistycznego (portów, transportu kolejowego i drogowego) mogą pojawić się po modyfikacji inżynieryjnej najdłuższej rzeki w Polsce. Głównym celem spotkania było wypracowanie wniosków, które mogłyby być następnie przedstawione stronie samorządowej i rządowej.

Tczewska konferencja składała się z dwóch paneli, w trakcie których wysłuchaliśmy prezentacji specjalistów z otoczenia akademickiego i biznesu. Obecni byli również goście specjalni, m.in. Sekretarz Stanu Kazimierz Smoliński (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa) oraz Przemysław Daca, Zastępca Dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej (Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej), którzy zajęli głos w wystąpieniach wieńczących konferencję. W spotkaniu wzięli udział także przedstawiciele samorządu województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego oraz kadra zarządzająca poszczególnych firm zainteresowanych perspektywami gospodarczego wykorzystania Wisły.

Dolna Wisła jest integralną częścią międzynarodowej drogi wodnej E 40, łączącej Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym. Wiele pożytku dla transportu śródlądowego mogłaby przynieść kaskadyzacja rzeki, która umożliwiłaby ustanowienie optymalnej głębokości szlaku żeglownego, co oznacza budowę stopni wodnych wraz ze śluzami śluzami żeglugowymi i elektrowniami. Ten plan hydrotechniczny liczy sobie już blisko 100 lat, a zainicjował go sam Gabriel Narutowicz. Przewiduje się, że zysk całkowity pełnej kaskadyzacji generowałby dla państwa rocznie ponad 4 TWh energii elektrycznej. Kolejną wartością dodaną byłoby zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.

 


 WYSTĄPIENIA ROZPOCZYNAJĄCE 


/0:00-3:46/ Mirosław Pobłocki, Prezydent Miasta Tczewa
/3:47-5:28/ Zbigniew Canowiecki, Prezydent Pracodawców Pomorza
/5:29-7:34/ dr inż. Jerzy Litwin, Dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
/7:35-10:38/ Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski
/10:39-13:17/ Ryszard Świlski, Wicemarszałek Województwa Pomorskiego
/13:18-14:41/ Jolanta Szydłowska, Prezes Zarządu Pomorskiego Związku Pracodawców LEWIATAN

Czas dyskusji się kończy, trzeba podejmować decyzje i działania – mówił wojewoda pomorskim Dariusz Drelich, dodając: – Priorytetem obecnego rządu jest kwestia rewitalizacji Wisły, zwłaszcza jej dolnego odcinka. Dziwi fakt, że przez tyle lat nie udało nam się zająć tym tematem. Jeden stopień wodny w Kłodzku to za mało. Nawet, gdyby całkowity koszt oscylowałby w granicach 30 miliardów złotych, korzyści wynikające z przebudowy byłyby niewspółmierne większe w porównaniu do wydatków. 

Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski przypomniał o działaniach zbieżnych z rewitalizacją gospodarczą drogi E 40, a więc ze sprawą drogi E 70, której zagospodarowanie znalazło się w centrum uwagi samorządu. Z inicjatywy pięciu marszałków województw Polski północnej, wszedł w życie projekt właściwego przystosowania polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70. Ryszard Świlski, dając do zrozumienia, że Dolna Wisła pozostaje w gronie przedsięwzięć o najwyższym priorytecie, przypomniał również o ostatnio zrealizowanych przekrojowych działaniach na rzecz obszarów wodnych, w tym tego dotyczącego zabezpieczenia Żuław, na które samorząd regionalny przeznaczył blisko 100 mln złotych (patrz: program „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław do roku 2030).

– Jesteśmy w pełni przygotowani do modernizacji lądowych dróg wodnych – poinformował zaś zgromadzonych Przemysław Daca z Departamentu Żeglugi Śródlądowej, dodając przy tym, że inwestycje wodne są jednymi z najtrudniejszych do przeprowadzenia, głównie z powodu licznych uwarunkowań środowiskowych. Poruszył ponadto wątek Porozumienia AGN (Europejskiego Porozumienia w sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu), do którego coraz bardziej zbliża się Polska, a które to będzie nakładało na państwo obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków nawigacyjnych poszczególnym drogom wodnym. Chodzi tutaj o spełnienie kryteriów zapewniających tym trasom znaczenie międzynarodowe, czyli klasę E, odpowiadającą co najmniej IV klasie żeglowności. To znaczący krok w kierunku realizacji postanowień Białej Księgi Transportu, której cele strategiczne mają na celu ukształtowanie jednolitego europejskiego obszaru transportu.
– Cieszy mnie to, że są dzisiaj z nami na sali przedstawiciele rządu, samorządów, pracodawcy i naukowcy – mówił Kazimierz Smoliński, przypominając, że na fatalną strukturę transportu w Polsce wpływa znacząca, bo aż 80% przewaga transportu kołowego. Nawiązał także do przyjętego przez Radę Ministrów w czerwcu tego roku założenia do rozwoju dróg śródlądowych na lata 2016-2020: – Do 2020 roku powstanie jedna elektrownia na Dolnej Wiśle oraz dwie na Odrze. Następnie, do 2030 roku, pojawią się kolejne, wraz z realizacją kaskadyzacji rzeki – wyjaśniał Sekretarz Stanu, podkreślając zdywersyfikowany charakter całej inwestycji (fundusze unijne w postaci Planu Junckera, środki z partnerstwa publiczno-prywatnego oraz dofinansowanie po stronie samorządowej).

PANEL I & II

 Zachęcamy teraz do zapoznania się z rejestracjami wideo z poszczególnych wystąpień naszych specjalistów – znajdą je Państwo poniżej.



 GALERIA


 

 

planszaWISŁA