fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Gra o rozwój – rozmowa z Anną Jankowiak z GrywIT

 

 „Pracodawcy Pomorza” w rozmowie z Anną Jankowiak z firmy GrywIT, odpowiedzialną za budowanie i wdrażanie grywalizacji w polskich przedsiębiorstwach, a przy tym businesswoman harmonijnie łączącą pracę z (niejedną) pasją. Zapraszamy do lektury wywiadu! 

 

  • Na początku powiedz proszę w kilku słowach, czym się zajmujesz.

Jako założycielka i właścicielka firmy grywalizacyjnej GrywIT (www.grywit.pl) jestem pasjonatką grywalizacji i angażowania pracowników, a jako współzałożycielka i wiceprezes Zarządu INNOKREA (www.innokrea.pl) propagatorką korzystania z nowych technologii w rozwoju biznesu. Obie firmy są oczywiście członkami „Pracodawców Pomorza”. Specjalizuję się w długofalowym angażowaniu pracowników i klientów poprzez grywalizację. Doświadczenie w biznesie zdobywałam przez ponad 12 lat pracy w General Electric, gdzie w roli Dyrektora Zarządzającego przez wiele lat stosowałam grywalizację do motywowania zespołów. Jestem certyfikowanym coachem i mentorem w kraju i za granicą – pracuję głównie z wyższą kadrą managerską. Nierzadko można mnie spotkać w roli prelegentki nie tylko na ogólnopolskich konferencjach, ale także na największych konferencjach branżowych w Europie. Grywalizacja to jednak nie wszystko – działam ponadto na polu edukacji, prowadząc Akademię Liderów Przyszłości, która wspiera kreatywność i przedsiębiorczość wśród dzieci i młodzieży. Jest mi też bliski rozwój zawodowy kobiet, który wspieram w ramach organizacji Vital Voices. Od dziecka jestem wokalistką, także udzielająca się charytatywnie poprzez koncerty dla hospicjów czy fundacji. Znalazłam się w gronie nominowanych do tytułu Bizneswomen Roku 2017 w dwóch kategoriach: „Startup Roku” oraz „Kobieta w nowych technologiach”. Wszystkie podejmowane przeze mnie działania są dla mnie ważne w tym samym stopniu, tworzą harmonijną całość.

  • Jak postrzegasz odbiór mechaniki opartej (w dużym skrócie) na grach komputerowych przez pracowników reprezentujących pokolenia, które mogły nigdy nie mieć styczności z taką formułą rozgrywki, rywalizacji?

Zacznę może od tego, czym właściwie jest grywalizacja. To przede wszystkim wykorzystanie frajdy i mechanizmów znanych z gier w realnym świecie (pracy, życiu codziennym) w celu osiągnięcia celów poprzez aktywizowanie i zwiększanie zaangażowania ludzi. Odbywa się to nie tylko przez rywalizację, ale w dużej mierze poprzez współpracę z graczami. Grywalizacja działa zarówno w przypadku młodych, jak i starszych pokoleń, które dzięki planszówkom rozumieją mechanizmy angażowania w grach. Może nie każdy z nas grał w Diablo, ale w Monopoly czy chińczyka – już tak. W zależności od tego, do jakiej grupy docelowej kierujemy grę, takich mechanizmów używamy. Ja mam pozytywne doświadczenia z pracy ze starszymi, albo mieszanymi pokoleniami, co najczęściej ma miejsce.

  • Co twoim zdaniem daje najwięcej satysfakcji jej uczestnikom?

Zastosowanie mechanizmów znanych z gier (m.in. fabuły, punktów, rankingów, odznak, nagród) świetnie przekłada się na motywację. Grywalizacja bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych wyzwań przez uczestników gry, nawet w przypadku rutynowych zadań. Najważniejsze jest to, żeby gra była dostosowana do różnego typu odbiorców – odmienne rzeczy motywują czy satysfakcjonują różnych ludzi. Dla kogoś np. ważne jest bycie liderem w rankingu, a dla kogoś innego – unikatowa odznaka. I to powinno mieć swoje odzwierciedlenie w grze.

  • Nazywanie grywalizacji „trendem w biznesie” jest sprawiedliwe?

Światowe instytucje badające trendy właśnie tak ją klasyfikują – ze swojej strony też tak to oceniam. Nie jest to chwilowa moda, ale trend który patrząc na kolejne pokolenia nowych pracowników, będzie się utrzymywał. Im szybciej zdamy sobie sprawę, że tradycyjne metody rekrutacji czy szkoleń są mniej efektywne i wprowadzimy grywalizację, tym szybciej mamy szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej w tym zakresie i przyciąganie najlepszych ludzi. Przewiduję, że z czasem grywalizacja stanie się normą i wtedy pozostanie nam już tylko naśladować resztę.

  • Jakie umiejętności powinna posiadać osoba, która zawodowo zajmuje się wdrażaniem grywalizacji? Trafna ocena sytuacji zastanej w firmie wydaje się wymagać niemałej wiedzy z zakresu choćby psychologii i HR.

To prawda, mamy świetną platformę grywalizacyjną – innowacyjną a jednocześnie łatwą w użyciu, ale sama w sobie nie angażowałaby wystarczająco, gdyby koncepcja grywalizacji nie była taka dobra. Dlatego nad grami pracuje zespół ludzi którzy mają ekspertyzę. Pomaga też znajomość biznesu. Dzięki temu, że przez kilkanaście lat pracowałam w korporacji, wiem jakie wyzwania są tam istotne. Z kolei doświadczenie płynące z założenia dwóch firm pozwoliło mi zrozumieć, co jest istotne dla mniejszych firm. Kluczem w skutecznej grywalizacji jest posiadanie kompletnego know-how o tym, co tak naprawdę motywuje ludzi.

  • Czy grywalizacja się zmienia? Jeśli tak, to jak postrzegasz jej ewolucję na przestrzeni ostatnich kilku lat w naszym kraju?

Ja zajmuję się grywalizacją od 2010 roku, więc jako jedna z pierwszych osób w Polsce zajęłam się tym tematem. Wtedy było to zupełnie nieznane zjawisko. Później zaczęła rozwijać się w obszarze sprzedaży, od jakiegoś czasu w procesach HR-owych jest coraz bardziej widoczna. Bardzo cieszy mnie fakt, że projekty społeczne też bywają robione z użyciem grywalizacji. Sama chętnie zajmuję się takimi projektami, również pro bono i dużo satysfakcji mam z tego, że dzięki grywalizacji budują się pozytywne nawyki w społeczeństwie. Jednym z takich przykładów jest Akademia Liderów Przyszłości – projekt edukacyjny GrywIT, który wspiera kreatywność i przedsiębiorczość wśród dzieci i młodzieży.

  • Polscy pracownicy mogą wymagać unikalnego, bardziej zindywidualizowanego podejścia do tematu gamifikacji? Uwarunkowania kulturowe mają znaczenie?

Tak, uwarunkowania kulturowe mają znaczenie. I nie mam tutaj tylko na myśli kultury kraju, ale też samej organizacji. Każda tworzona gra jest indywidualnie budowana i dostosowywana nie tylko do celu, jaki chcemy osiągnąć, ale też obszaru działalności i kultury organizacyjnej firmy.

  • Po czym jesteś w stanie poznać, że mechanika grywalizacji zaczyna odnosić pozytywny skutek w firmie? Mam na myśli pierwsze docierające do Ciebie sygnały.

To w dużej mierze zależy od celu, jaki wiąże się z daną grą, natomiast pewne uniwersalne oznaki to np. % pracowników którzy przystąpią do gry (z definicji grywalizacja powinna być dobrowolna, więc to pracownik decyduje, czy chce przystąpić do gry).

  • Czy są jeszcze jakieś istotne obszary w biznesie, w których grywalizacji nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięta lub w ogóle nie została zastosowana?

W mojej ocenie mogłoby być więcej grywalizacji w biznesie, bo ona po prostu działa. Zwłaszcza jest jej niewiele w małych i średnich przedsiębiorstwach i instytucjach non-profit – a szkoda. Tam tak samo zaangażowanie pracowników jest istotne dla osiągania wyników. W kwestii kosztów grywalizacji, jesteśmy w stanie oferować różne produkty, dostosowane do poziomu budżetu. 

  • Na co dzień przygotowujesz wyzwania dla swoich klientów. Jakie zaś wymagania stawiasz samej sobie, czyli specjalistce która w tak wymagającym zawodzie powinna stale wybiegać kilka kroków naprzód?

Jestem wobec siebie bardzo wymagająca, zawsze tak było. I może dlatego też jestem tu, gdzie jestem. Grywalizacja jest nie tylko moją pracą, ale i wielką pasją.

———————————–

W imieniu Anny Jankowiak zachęcamy do kontaktu i wymiany spostrzeżeń na temat grywalizacji czy potencjału na wykorzystanie go w Państwa firmach: anna.jankowiak@grywit.pl +48602775961 www.grywit.pl

Więcej o korzyściach płynących z grywalizacji dla małych i średnich firm https://www.grywit.pl/grywalizacja-korzysci-dla-srednich-i-malych-firm/ oraz dla instytucji non-profit https://www.grywit.pl/grywalizacja-dla-organizacji-non-profit-i-instytucji-publicznych/.

———————————–

Anna Grywit przeprowadziła 9 marca w naszej siedzibie warsztaty pn. „Zagraj w zaangażowanie swoich pracowników”, wprowadzając uczestników w tematykę rozwiązywania wyzwań stojących przed organizacjami, poprzez długofalową zmianę zachowań pracowników i ich rozwój. Poniżej mogą zobaczyć Państwo skrót części prezentacyjnej ogólne założenia grywalizacji. 

 


POBIERZ PREZENTACJĘ – GrywIT Anna Jankowiak 2018