fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Młodość wkracza w biznes, czyli The First Step Into The Future 2019

 

 

W tym roku nie mogło zabraknąć najnowszej odsłony naszych warsztatów biznesowych dla młodzieży szkolnej pn. The First Step Into The Future 2019. Korzystając ze sprawdzonej i wciąż ulepszanej formuły kreatywnej pracy grupowej, przy wsparciu nowoczesnego programu informatycznego przygotowanemu z myślą o symulacjach biznesowych, zaprosiliśmy zdolnych licealistów do udziału w unikalnym wyzwaniu dedykowanemu przedsiębiorczości.

Wybranych zostało łącznie 19 uczniów reprezentujących gdańskie placówki oświatowe: Zespół Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej, IX Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kolbergera, X Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne oraz Zespół Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte. Przez pełne pięć dni roboczych, począwszy od 18 listopada, zmagali się z wyzwaniami dorosłej przedsiębiorczości, kształtując i rozwijając swoje produkty pod czujnym okiem naszych biznesowych mentorów, wliczając takie kluczowe czynności jak aktywne zarządzanie finansami i ryzykiem. Wszystko to wyłącznie przy użyciu języka angielskiego.

Projekt The First Step Into The Future 2019 organizowali „Pracodawcy Pomorza” przy wsparciu finansowemu Miasta Gdańska. Partnerami warsztatów byli: Apteki Gemini Sp. z o.o., Ziaja S.A., Bank Pekao S.A., Centrum Rozwoju Talentów, Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, REVAS – Branżowe Symulacje Biznesowe i Rotary Club Sopot.

 

Warsztaty rozpoczęły się 18 listopada w siedzibie Centrum Rozwoju Talentów w gdańskim kompleksie Olivia Business Centre. Tam odbywała się przeważająca część zajęć. Uczestnicy The First Step Into The Future 2019 poznali organizatorów, m.in. inicjatorkę projektu Małgorzatę Lipską z „Pracodawców Pomorza” oraz Prezesa Zarządu organizacji Tomasza Limona i mentorki biznesowe: Pełnomocnik Zarządu ds. Ekonomicznych „Pracodawców Pomorza” Dorotę Dobrzyńską, Ewę Bonk-Woźniakiewicz, Pełnomocnik Zarządu „Pracodawców Pomorza” ds. Nauki Przedsiębiorczości / członkini Rotary Club Sopot oraz Wiceprezes Zarządu firmy REVAS Elę Szczepańską.

Grupy warsztatowe otrzymały w tym roku zadanie w postaci rozwoju internetowego biura podróży z symulacją rozpisaną na pierwsze 10 miesięcy jego działalności. Tego dnia rozegrane zostały pierwsze cztery rundy z mentorką Elą Szczepańską. Szkolenie wstępne było niezbędne, ponieważ po raz pierwszy w naszych warsztatach wykorzystane zostało nowe symulacyjne narzędzie informatyczne dostarczone przez firmę REVAS.

Odbyły się 4 rundy warsztatów z wykorzystaniem symulacji biznesowej Biuro podróży.  Warsztaty prowadzone były w całości w języku angielskim. Uczestnicy założyli 4 wirtualne biura podróży działające na jednym rynku. W pierwszej rundzie wybrali nazwy swoich biur, ustalili misję firmy i uzgodnili zasady zespołu. Następnie wybrali usługi do sprzedaży i dokonali prognozy popytu. Na tej podstawie dokonali inwestycji w stanowiska, a także wybrali bank i biuro rachunkowe. W drugiej rundzie przygotowali swoją ofertę do sprzedaży zapewniając wymagane sprzęty, pracowników i zasoby. W trzeciej rundzie uczestnicy otrzymali pierwsze wyniki swoich działań i został ustalony ranking zespołów na podstawie karty wyników, biorącej pod uwagę następujące czynniki: wynik ekonomiczny, zadowolenie pracowników, zadowolenie klientów, rozwój firmy oraz wskaźnik zadłużenia. Do dyspozycji mieli również wyniki finansowe w książce przychodów i rozchodów oraz na koncie bankowym, a także szczegółowe raporty dot. sprzedaży, HR, dostaw itp. Zadaniem zespołów było przeanalizowanie sytuacji rynkowej i korekta strategii na kolejny miesiąc. Zespoły mogły zdecydować o zwiększeniu oferty o kolejne 3 usługi, a także zakupie udogodnień dla pracowników. W rundzie 4 uczestnicy po raz kolejny otrzymali zestaw wyników jak w rundzie 3. Ich zadanie było podobne jak w przypadku rundy 3, a dodatkowo mogli zdecydować o zwiększeniu oferty o kolejne 3 usługi i zakupie wyposażenia dla klientów.

Przykładowe decyzje podejmowane przez zespoły:

Zatrudnienie pracowników, ustalenie wynagrodzeń i formy zatrudnienia

Wybór usług do oferty i prognoza popytu

 

– Tegoroczna edycja The First Step Into The Future, jest dowodem rozwoju projektu i jego ewolucji w kierunku nowoczesnej gry edukacyjnej budującej podstawę do przyswajania przez młodzież wiedzy o rynku i przedsiębiorczości oraz realizującą ideę rzeczywistej projekcji działań biznesowych – tłumaczy Ewa Bonk-Woźniakiewicz: – Współpraca z Centrum Rozwoju Talentów i firmą informatyczną Revas tworzy adekwatną przestrzeń wypełnioną zadaniami równymi trudnym decyzjom rozwoju młodej firmy – tzw.: startup’u. Zdobyta wiedza merytoryczna na temat warunków rynkowej działalności, roli pieniądza, komunikacji biznesowej i umiejętności projektowania przyszłości pozwala młodym przyszłym pracodawcom identyfikować się z zadaniami gry na równi z zadaniami przyszłych wyzwań życiowych oraz projekcją własnej kariery w biznesie – dodaje.

Wtorek wypełniły realizacja piątej i szóstej rundy gry, ale wpierw odbyły się intensywne zajęcia z mentorami: Dorotą Dobrzyńską (o instrumentach i instytucjach w kontekście firmy na rynku finansowym) i Pawłem Płońskim z Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER (wykorzystanie narzędzia business model canvas), specjalizującym się m.in. w realizacji ekonomicznych projektów skierowanych do młodzieży z Trójmiasta. Paweł Płoński tak wypowiedział się o interakcji z naszymi uczestnikami:

Z mojej perspektywy coś się absolutnie zmieniło w stosunku do lat wcześniejszych; młodzież zdecydowanie częściej decyduje się na podążanie ścieżką własnej firmy, etat kojarzy im się z czymś negatywnym. Młodzi są gotowi na to, by szukać dróg dla siebie i testować, ale chcą to robić zdecydowanie po swojemu. Wolą być zarządzającymi, niż wykonującymi. Jeszcze 10 lat temu takie myślenie byłoby świeże, w poprzednim tysiącleciu byłoby wywrotowe, a dziś to standard. Oznacza to też z drugiej strony, że młodzież chętniej bierze odpowiedzialność – za siebie i drugiego człowieka, co najbardziej cieszy. Podczas warsztatu z Business Model Canvas młodzież zawsze zaskakuje mnie swoim przygotowaniem, celnością zadawanych pytań, na które sam mam często problem, by odpowiedzieć sprawnie. Często podkreślam, że niewiedza o tym, czym chcieliby się kiedyś  zajmować jest absolutnie w porządku – po wtorkowym spotkaniu dostałem wiadomość zwrotną, że teraz zdecydowanie łatwiej będzie swoją przyszłość czy pomysły na biznes poukładać, a przecież do tego to narzędzie służy. Jedna kartka, kilka pytań, dziewięć elementów. Jeśli chodzi o układanie przyszłości, bardzo dobrze w moim odczuciu startować z pozycji „nie wiem” i poszukiwać, poszukiwać i jeszcze raz poszukiwać.

Odbyły się 2 kolejne rundy symulacji biznesowej Biuro podróży. Tym razem uczestnicy oprócz decyzji dostępnych w poprzednich rundach dodatkowo zajmowali się marketingiem tradycyjnym oraz internetowym. Ich zadaniem była dokładna analiza sytuacji firmy, a także wyników osiąganych przez firmy konkurencyjne. Na podstawie książki przychodów i rozchodów zespoły mogły przeanalizować wszystkie przychody i koszty. Dane dostępne w raporcie sprzedaży weryfikowali pod kątem utraconej sprzedaży i możliwości zwiększania popytu w kolejnych rundach. Dodatkowo, zespoły musiały cały czas dbać o zrównoważony rozwój pozostałych aspektów karty wyników, czyli zadowolenia pracowników i klientów, rozwoju firmy oraz zadłużenia.

 

Karta wyników po szóstej rundzie:

 

Uważam, że gra symulacyjna The First Step Into the Future to bardzo cenna inicjatywa. Młodzież jest niezwykle zaangażowana i w wielu przypadkach naprawdę wykazuje się wysokimi umiejętnościami prezentacyjnymi. Wprawdzie poziom znajomości angielskiego jest zróżnicowany, jest jednak na tyle dobry, żeby zrozumieć przedstawiany materiał. – komentuje mentorka warsztatów Dorota Dobrzyńska, Pełnomocnik Zarządu „Pracodawców Pomorza” ds. Ekonomicznych, dodając: – Świetnym pomysłem jest wizyta w firmie, poznanie jej strategii i filozofii działania, spotkanie z kierownictwem i różnymi działami. Uczestnicy bardzo pozytywnie wyrażali się o tej części programu.

Środę w całości wypełniły zajęcia w siedzibie firmy Apteki Gemini Sp. z o.o. w gdańskim kompleksie biznesowym Alchemia. Uczestnicy w towarzystwie Specjalistki ds. Rekrutacji Valeriyi Deshkovich odwiedzili najważniejsze komórki organizacyjne firmy, mając tym samym niecodzienną szansę na szczegółowe poznanie jej strategii funkcjonowania, rozmawiając przy tym z wieloma pracownikami. Jeszcze więcej informacji przekazał Adam Błażeczek, Członek Zarządu Gemini Polska Sp. z .o.o. Firma świętująca w przyszłym roku 30-lecie istnienia rozpoczęła działalność w Wejherowie. Wraz z początkiem nowego millenium wykonała kolejny znaczący krok nawiązując współpracę z portalem zakupowym Allegro.pl. Z kolei już w 2008 ruszyła pierwsza apteka internetowa. W 2015 roku nowojorski fundusz private equaty Warburg Pincus podpisał umowę zakupu większościowego pakietu udziału Apteki Gemini Sp. z o.o. Na tę chwili firma posiada w swojej sieci 130 aptek stacjonarnych (w 2014 roku było ich 19), a roczny obrót generowany przez samą tylko sprzedaż internetową przekroczą 500 mln zł, co znaczy mniej więcej tyle, że realizuje pięciokrotnie większy obrót niż jakakolwiek inna polska apteka. Adam Błażeczek wyjaśnił, że kluczowym czynnikiem jest tutaj wysoka dostępność produktów. Asortyment Aptek Gemini średnio trzykrotnie przekracza ofertę konkurencji.

 

 

Cieszące się sporym zainteresowaniem spotkanie z Adamem Błażeczkiem było wstępem do części szkoleniowej. W chwilę później spotkaliśmy się z Patrykiem Dolewą, Head of Information Technology firmy, osobą kierującą sekcją rozwojową wdrażającą rozwiązania IT. W tym segmencie wyzwań jest wiele, choćby ze względu na intensywnie rozwijaną sferę usług cyfrowych powiązanych z obsługą aptek internetowych. Patryk Dolewa przedstawił przyszłoroczny plan wdrożenia nowej platformy e-commerce umożliwiającej prowadzenie procesu zakupowego na różnych urządzeniach, wpisującej się w trend zwany „omnichannel”, oznaczający w praktyce zintegrowany i intuicyjny system obsługi wymagających, cyfrowych klientów: – Obszar user experience, czyli metoda projektowania interfejsu internetowego zorientowanego potrzebny i swobodę wykorzystania przez użytkownika, jest wciąż w zbyt małym stopniu obecna w branży farmaceutycznej – tym i wieloma innymi spostrzeżeniami dzielił się Patryk Dolewa.

Tematykę e-commerce i sprzedaży internetowej firmy pogłębił pełniący funkcję Search & Content Managera Tomasz Majewski. Tuż po nim rozmawialiśmy z Kierownikiem Zespołu Traffic Piotrem Kłosińskim, prelegentem od tematyki pozycjonowania stron internetowych. Środową wizytę w siedzibie Aptek Gemini zamknęły warsztaty z Valeriyą Deshkovich poświęcone tworzeniu i zarządzaniu popularnym serwisem biznesowym LinkedIn.

W czwartek powróciliśmy do Centrum Rozwoju Talentów na zajęcia z Ewą Bonk-Woźniakiewicz (komunikacja biznesowa i świadomość międzykulturowa w praktyce) oraz Anną Knoff z Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER (zarządzanie projektem i budowanie zespołu z elementami społecznej odpowiedzialności biznesu w ujęciu środowiska wielokulturowego). Po przerwie Ela Szczepaniak przeprowadziła nasze grupy przez ósmą rundę rozgrywki. Uczestnicy podejmowali decyzje w finałowej rundzie rozgrywki z wykorzystaniem symulacji Biuro podróży. Ich zadaniem było po raz kolejny analiza otoczenia konkurencyjnego oraz sytuacji firmy, zarówno od strony finansowej jak i przykładowo zadowolenia pracowników czy utraconej sprzedaży. Po raz kolejny zespoły mogły zadecydować o rozwijaniu portfolio swoich usług, nowych inwestycjach czy zatrudnieniu nowych pracowników. Nową decyzją do podjęcia były szkolenia dla pracowników.

 

 

Warsztaty The First Step Into The Future 2019 zamknęliśmy w piątek w Centrum Rozwoju Talentów, gdzie odbyły się finały w obecności mentorów i zaproszonych gości-obserwatorów, w tym Dyrektor CRT Kariony Chamer-Ciemińskiej. Zwycięzcą całej rozgrywki został zespół Sky High, który w skumulowanej karcie wyników osiągnął najwyższy wynik. – Wszystkie zespoły osiągnęły bardzo wysokie rezultaty, co pokazuje że uczestnicy zrozumieli procesy biznesowe i relacje zawarte w symulacji. Potrafili dobrze reagować na zmieniające się otoczenie, wyciągać trafne wnioski i korygować z sukcesem strategię swoich wirtualnych firm – podsumowała mentorka i główna prowadząca tegoroczną symulację ekonomiczną Ela Szczepańska z REVAS. 

 

Wyniki końcowe rozgrywki w wykorzystaniem symulacji Biuro podróży: