fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

NDI S.A. wybudowało port na Mierzei Wiślanej

Bez rozgłosu, niejako przy okazji, powstał nowy port w województwie pomorskim. Konsorcjum NDI/Besix wybudowało go aby usprawnić dowóz materiałów potrzebnych przy realizacji kanału przez Mierzeję Wiślaną. Nazywa go  Tymczasowym Portem Zewnętrznym. To innowacyjne podejście generalnego wykonawcy do problemu dostarczania budulca nie było przewidziane w projekcie, ale dzięki niemu usprawniony został dowóz kluczowego materiału do budowy falochronów. Morski transport kamiennego kruszywa pozwoli też ocalić od zniszczenia żuławskie drogi.

Po raz pierwszy, do nowo budowanego Portu Zewnętrznego na Mierzei Wiślanej dotarł statek w dniu 21 stycznia br. z ładunkiem kamienia hydrotechnicznego. „Amanda” przypłynęła ze szwedzkiego portu Flikvik, a na jej pokładzie znalazło się ponad 1653 ton kamienia, który posłuży do budowy falochronów przy powstającym kanale żeglugowym. Tą drogą można transportować także materiał na powstającą po drugiej stronie kanału żeglugowego sztuczną wyspę. Port, choć nazwano go tymczasowym, wcale takim nie musi być, może w przyszłości służyć statkom wpływającym do Kanału Mierzei Wiślanej.

Obecnie Port Zewnętrzny ma dwa falochrony. Zachodni ma długość 240 metrów (docelowo będzie miał 340 m), Wschodni – o długości około 330 metrów zostanie powiększony do 1 km. To dla nas niezwykła chwila – mówi Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI. – Wybudowaliśmy na Zatoce praktycznie nowy port. Nasze nabrzeże ma infrastrukturę umożliwiającą przyjęcie statków,  taką jak polery cumownicze, odbojnice, jest też oświetlone. Na akwenie wystawiliśmy  7 bojek nawigacyjnych ze światłami wskazującymi drogę statkom. „Amanda” wpłynęła pierwsza, ale wkrótce spodziewamy się kolejnego statku z kamieniem.

Konsorcjum NDI/Besix budujące kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną chce drogą morską przetransportować przynajmniej 140 tysięcy ton kamienia hydrotechnicznego, czyli 60-70 statków. Statki, cumując w Porcie Zewnętrznym, są dodatkowo chronione przed ewentualnymi złymi warunkami pogodowymi przez tymczasową groblę, usypaną z kamienia. Rozładunek trwa około 10 godzin, odbywa się przy pomocy specjalnej koparki z chwytakiem do kamienia. Kamień po rozładowaniu hałdowany jest na placach składowych za nabrzeżem Południowym, a  praktycznie od razu wbudowywany w falochrony.

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Budowa jest na półmetku i przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko -belgijskie konsorcjum NDI/Besix, które wykonywało także głębokowodne nabrzeże DCT 2 w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a nadzór pełni firma SWECO.

Firmę NDI pamiętamy też jako jedną z tworzących konsorcjum Gdańsk Transport Company – wykonawcę odcinka autostrady A-1 z Gdańska do Torunia.


Anna Kłos (na podst. inf. NDI S.A.)