fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Czterech chętnych na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni

 

Wizualizacja: Port Gdynia

 

 

PESYMIŚCI UTRZYMYWALI, ŻE BUDOWA W GDYNI PORTU NA ZATOCE GDAŃSKIEJ TO NIEREALISTYCZNA MRZONKA, TYMCZASEM:

Od dwóch konsorcjów i dwóch firm wpłynęły wnioski ws. budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Inwestycja ma prawie podwoić obecny obszar portu i umożliwić obsługę największych statków, jakie wpływają na Bałtyk.

 

 

Wśród zainteresowanych budową Portu Zewnętrznego w Gdyni, a następnie jego eksploatacją, są: Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS oraz Gdynia Terminal Holding SAS, Hutchison Ports Poland S.a r.l.c oraz Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc. oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. Wybór będzie trudny. ITCSI i Hutchinson mają już w Gdyni swoje terminale,  CMA-CGM to Francuzi, a czwarty kandydat reprezentuje kapitał chiński.

Teraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia będzie prowadzić rozmowy z oferentami w formie dialogu konkurencyjnego. Władze gdyńskiego portu liczą, że negocjacje zakończą się w tym roku. Ze zwycięską firmą zostanie podpisana na ponad 30 lat umowa o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz eksploatację nowego terminala. Po jej zakończeniu Port Zewnętrzny stanie się własnością Skarbu Państwa.  Podstawowe zasady proponowanej umowy są  podobne jak  zrealizowane przy budowie autostrady A-1 z Gdańska do Torunia. Jak wiadomo, tam się sprawdziły.

 

Zakres inwestycji

Przedmiotem portowego zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatacja w okresie umowy pirsu Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. Zakres obejmuje również prace czerpalne w obszarze torów podejściowych do Portu Gdynia. Urobek pobrany z obszaru prac czerpalnych zostanie przeniesiony w miejsce planowanego pirsu Portu Zewnętrznego. Zakres projektu obejmuje również lądową infrastrukturę dostępową drogową i kolejową, przy czym za jej budowę od strony lądu do bram terminalu odpowiedzialny będzie podmiot publiczny.

Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu.

Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra. Pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r.

Budowa Portu Zewnętrznego to najważniejszy projekt w historii Portu Gdynia od czasu jego wybudowania.