fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Już 5 lat jeździmy Tunelem pod Martwą Wisłą

 

W sobotę, 24 kwietnia br. minęło 5 lat od oficjalnego otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą, jedynej podwodnej przeprawy drogowej w Polsce. Przez ten czas przejechały tunelem 44 miliony pojazdów.  27, a w niektóre dni nawet 29 tysięcy pojazdów codziennie nim przejeżdżają.

 

Zajrzyjmy pod jezdnie

Wydrążone pod dnem Martwej Wisły rury, którymi przejeżdżają kierowcy, to tylko część obiektu. Drugi jego segment znajduje się pod jezdnią i dostępny jest tylko obsłudze obiektu. Sterowanie tunelem zapewnia centralny system komputerowy. Wszystkie komputery, które są wykorzystywane do zarządzania tunelem są zdublowane i rozmieszczone parami w budynkach technicznych. Nie sposób zliczyć wszystkich urządzeń, a także elementów oprogramowania, które tworzą system zarządzający obiektem. To naszpikowany nowoczesną techniką i skomplikowany układ urządzeń elektronicznych, wentylacyjnych, przeciwpożarowych i odwodnieniowych. Aby to wszystko działało, potrzeba małej elektrowni. W strefie technicznej tunelu znajdują się dwie stacje transformatorowe, zasilacze awaryjne UPS i spalinowe generatory prądu. Całkowita moc pobierana przez wszystkie urządzenia tunelu wynosi ok. 1,2 MW – to tyle ile zużywa około 1000 gospodarstw domowych. Wszystko po to, by przejazd odbywał się płynnie, a co najważniejsze – bezpiecznie.

Nieplanowane „atrakcje”

Urodziny Tunelu pod Martwą Wisłą to dobra okazja, by przypomnieć o niecodziennych wydarzeniach. Jak to w życiu bywa, na pierwszym miejscu są te prozaiczne, czyli zatrzymania aut spowodowane awarią lub brakiem paliwa. Co jakiś czas dochodzi też do sytuacji nietypowych, takich jak obecność w tunelu pieszych czy rowerzystów. Mimo, iż obiekt funkcjonuje już od pięciu lat, to niektórym zdarza się zapomnieć, że przeznaczony jest on wyłącznie dla ruchu pojazdów i nie mogą z niego korzystać piesi i rowerzyści. Bywa też tak, że tunel „odwiedzają” czworonożni goście np. zagubione psy albo lisy, ale dzięki pracownikom tunelu udaje im się go bezpiecznie opuścić.

Co by było gdyby…

Przezorny zawsze ubezpieczony. Od czasu otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził serie ćwiczeń i szkoleń. Ćwiczenia składały się z trzech różnych epizodów: zderzenia dwóch pojazdów osobowych, pożaru pojazdu i zwarcia instalacji elektrycznej w budynku technicznym. Najbardziej spektakularne ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze przeprowadzono w nocy z 26 na 27 października 2019 r. Wzięło w nich udział 6 zastępów Państwowej Straży Pożarnej, 3 radiowozy Policji oraz ambulans ratownictwa medycznego. Ich celem było sprawdzenie w praktyce procedur zawartych w dokumentacji bezpieczeństwa, działania urządzeń oraz systemu wykrywania pożaru i wentylacji. Ponadto ćwiczenia służyły doskonaleniu umiejętności współpracy służb, sprawdzenia łączności radiowej ze służbami, sterowania automatyką pożarową przez operatorów Centrum Zarządzania Tunelem, pracy z kamerą termowizyjną i pirometrem.


Anna Kłos (w oparciu o inf. ZDiZ)