fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Będzie nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim

 

29 czerwca PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą budowy nowego dworca w Pruszczu Gdańskim. Prace budowlane ruszą już w lipcu, a planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 7,3 mln złotych brutto.

Po przetargu, do którego wystartowało aż 11 firm, wykonawcą prac budowlanych jest firma PBE Elbud Gdańsk S.A., natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Meritum Projekt Marek Myrcik. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Nowoczesny, funkcjonalny, komfortowy, dostępny oraz proekologiczny – tak najkrócej można opisać nowy dworzec, który już niebawem zostanie wybudowany w Pruszczu Gdańskim. PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych. / fot. PKP S.A.

 

Jak było…

Pierwszy dworzec w Pruszczu Gdańskim zbudowany został w połowie XIX wieku. Przez ponad sto lat był wizytówką przewoźnika. Nawet po stu latach prezentował się pięknie. Potem trochę podupadł. Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zapadła decyzja o przebudowie obiektu. I tak w 1994 roku stanął obecny budynek dworca z poczekalnią, kasami, lokalami gastronomicznymi na parterze i piętrze. Niektórzy uważają, że wystarczyłoby go wyremontować, ale nowy będzie imponował nowoczesnością i rozmachem inwestycyjnym. Będzie też w innym miejscu niż obecny, który zostanie wyburzony.

 

Jak będzie…

Prosta, geometryczna bryła, dominanta w postaci wieży zegarowej oraz elewacja ze szkła, aluminium i cegły klinkierowej będą stanowić wyróżnik tego obiektu. Przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący funkcję poczekalni oraz przyszły lokal handlowy zostaną maksymalnie doświetlone poprzez zastosowanie przeszkleń, zaś zaplecze techniczne dworca będzie ukryte za elewacją z cegły klinkierowej, którą ozdobi geometryczny wzór. Bryłę nowego obiektu uzupełni zintegrowana z nim wiata, pod którą znajdą się ławki dla podróżnych oraz stojaki rowerowe.

Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku ograniczono w projekcie do toalet oraz holu pełniącego funkcję poczekalni. Podróżni znajdą w niej ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

Nowy budynek dworca został zaprojektowany tak, aby był przyjazny wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Dlatego już na  etapie projektowania wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla pasażerów. Wśród nich są ścieżki prowadzące w budynku dworca i jego bezpośrednim otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowa kolorystyka wnętrz oraz tablice dotykowe z planem dworca. Dworzec będzie również ekologiczny i bezpieczny. W budynku zostanie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą.

Na dachu zaprojektowano panele fotowoltaiczne. Komfort termiczny w budynku zapewnią odpowiednio dobrane materiały budowlane o niskim współczynniku przenikalności cieplnej, a także pompy ciepła powietrze – powietrze. Pracę całości urządzeń i instalacji na dworcu będzie nadzorował system BMS (Building Management System) odpowiadający również za optymalizację zużycia mediów. Istotnym elementem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Zmieni się aranżacja bezpośredniego otoczenia dworca oraz organizacja ruchu. Na nowo zostaną wytyczone chodniki oraz droga dojazdowa, a także tereny zielone.