fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

IV Forum Wizja Rozwoju w Gdyni

Zakończyło się IV Forum Wizja Rozwoju.  Wydarzenie odbyło się 26-27 sierpnia w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Uczestniczyli w nim naukowcy i eksperci z różnych dziedzin, przedstawiciele biznesu, politycy oraz licznie zgromadzona publiczność.

Tematyka paneli była różnorodna, ale nie sposób oprzeć się wrażeniu, że sprawy gospodarki zdominował przemysł ciężki. Główne panele dotyczące gospodarki morskiej odbyły się w godzinach porannych pierwszego dnia, jeszcze przed oficjalnym otwarciem obrad przez premiera Mateusza Morawieckiego.

W trakcie dwóch dni zrealizowano 61 paneli dyskusyjnych w ramach kilkunastu bloków tematycznych dotyczących m.in. energetyki, ekonomii, gospodarki morskiej, polityki senioralnej czy geopolityki. Nowością w programie był Kongres 3W – woda, wodór, węgiel, współorganizowany z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Na panelach pojawiał się również temat współpracy gospodarczej państw Trójmorza.

 

Panele morskie cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności

 

Panel: Perspektywy rozwoju portów morskich

Panelistami byli przede wszystkim prezesi trzech najważniejszych polskich portów morskich. Ogólnie rzecz ujmując, wszystkie rozwijają się świetnie, dużo inwestują i zwiększają przeładunki.

Krzysztof Urbaś – prezes zarządu Morskich Portów Szczecin- Świnoujście stwierdził, że obecna dekada będzie należała do jego placówek. W 2026 roku większość realizowanych obecnie inwestycji będzie już funkcjonowała. Słabszym punktem, z powodu uwarunkowań geograficznych, jest Port Szczecin ze względu na brak nabrzeży głębokowodnych oraz konieczność pogłębiania torów podejściowych, braki te jednak z powodzeniem wyrównuje Port Świnoujskie.

Najlepszą sytuację, pod każdym względem, ma Port Gdański, toteż prezes Łukasz Greinke mógł się pochwalić szeregiem inwestycji, w tym podpisaniem umowy na budowę terminala D3, do której przystępuje właśnie spółka DCT, Gdańsk ma najlepiej skomunikowany port kontenerowy w Europie. Do granicy z Czechami, dzięki autostradzie A-1, nie ma wąskich gardeł komunikacyjnych, trochę gorzej wygląda sytuacja z koleją, ale dzięki portowym inwestycjom nie ma problemów z wyjazdem ładunków z samego portu. Bardzo poprawiły się też warunki dostępowe w porcie wewnętrznym w wyniku inwestycji Urzędu Morskiego i przebudowie szeregu nabrzeży. Najważniejsze, z punktu wymogów branży offshore, jest (udane) testowanie podejścia do terminalu Wisłoujście, połączone z próbą transportu łopat elektrowni wiatrowych nie w poprzek kanału, ale wzdłuż.

Prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj podkreślił, że ten port konsekwentnie realizuje profil różnoładunkowego. Prz toczył też wyniki. Po siedmiu miesiącach roku 2021 Port Gdynia osiągnął wzrost 12,5% ogółem. Największe wzrosty odnotowano w grupach przeładunków: drewno +89,9% r/r, (a w samym lipcu 402,3%), ropa i przetwory naftowe +78,6% r/r, (a w samym lipcu 175,9%), oraz drobnica +15,4% r/r, (a w samym lipcu 19,8%). W ciągu siedmiu miesięcy można również zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów w TEU, wzrost wyniósł 14% r/r/.Z nowoczesnej infrastruktury i terminali korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.’

 

Panel: Budowa floty offshore

Do budowy elektrowni wiatrowych na morzu potrzebne są specjalistyczne statki. Geograficzne rozmieszczenie floty WTIV, składającej się obecnie z około 50 statków, z których dwie trzecie znajduje się w Chinach, a większość pozostałych w Europie Północnej, stanowi kolejne bezpośrednie wyzwanie dla celów morskiej energetyki wiatrowej. Chińska flota nie prowadzi działalności międzynarodowej, przynajmniej w tym momencie, a duża część pozostałej floty globalnej jest skoncentrowana wokół Morza Północnego i jest zajęta pracą na tym akwenie. Powoduje to ponoszenie znacznych nakładów czasu i kosztów, aby przemieszczać statki instalacyjne na miejsce pracy w innych rejonach.

Kraje spoza wspomnianych regionów napotkają zatem istotne przeszkody w zwiększaniu mocy w morskiej energetyce wiatrowej, chyba że szybko powstaną nowe statki przeznaczone na inne rynki regionalne. Wydawałoby się, że to szansa dla polskich stoczni. Niekoniecznie. Jedyna stocznia, która jest w stanie zmierzyć się z tym problemem to CRIST. Jednak, jak poinformował jej prezes Ireneusz Ćwirko. do końca tego roku sfinalizuje umowę o budowie takiej jednostki dla armatora ze Stanów Zjednoczonych i pracować on będzie na tamtych wodach. Władze polskie nie wykazują żadnego zainteresowania produkcją tej stoczni.

Dużo miejsca poświęcono perspektywom wykorzystania w offshore naszych portów. Chodzi o port instalacyjny w Gdyni oraz porty serwisowe. Ogólnie w wypowiedziach przeważały akcenty pesymistyczne. Najmocniej ujął problemy radca prawny Mateusz Romanowicz. Planujemy – stwierdził – dużo polskich inwestycji na rzecz offshore i zaangażowanie lokalnych polskich firm, ale to tylko uchwały, nie ma odpowiednich gwarancji prawnych, że zagraniczni inwestorzy z nich skorzystają. Nie ma też gwarancji, że zatrudnią polskich podwykonawców. Nie ma też polskich służb, które by pilnowały bezpieczeństwa farm wiatrowych. W sumie branża energetyczna, istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, dostanie się w obce ręce.

Nie zabrakło rozmów dotyczących znaczenia i potencjału przemysłu ciężkiego w Polsce. Eksperci wzięli pod lupę m.in. nowe technologie, rolę hut w narodowej gospodarce i kierunki modernizacji przemysłu maszynowego. Szukali też odpowiedzi na pytanie czy nasz kraj ma szansę w wyścigu wodorowym.

Wieczorna gala wręczenia Nagród Gospodarczych Forum Wizja Rozwoju

Laureaci zostali wybrani spośród dwustu firm i instytucji. W kategorii społecznej odpowiedzialności biznesu nagrodę otrzymał Woj-Mar Mariusz Gustowski z Wejherowa. Kolejną kategorią były badania i rozwój nowych technologii. Nagrodę odebrał przedstawiciel stoczni Galeon, produkującej luksusowe jachty i łodzie motorowe.

W kategorii ekomobilności jury najwyżej oceniło Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni. Doceniono także firmy działające w branży e-gospodarki. Laur w tej kategorii przypadł  właścicielom spółki akcyjnej Sprint.

Wyróżniono również start-upy, które działają na rynku nie dłużej, niż dwa lata. Laureatem w tej kategorii została spółka E1 Krzysztof Sierżęga. W kategorii firm innowacyjnych triumfowała z kolei spółka Wireland. Laureatem w kategorii zarządzanie ogłoszono spółkę Kruszywo. Ostatnią z ogłoszonych kategorii była Złota Wstęga Forum Wizja Rozwoju. Otrzymał ją premier Mateusz Morawiecki.


Anna Kłos, fot. Anna Kłos