fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Polskie porty na drodze rekordów

 

 

17 stycznia w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca wyniki polskich portów morskich w roku 2021. Wzięli w niej udział wiceministrowie infrastruktury: Marek Gróbarczyk i Grzegorz Witkowski oraz prezesi portów: Gdańsk – Łukasz Greinke, Gdyni – Janusz Sadaj i Szczecin-Świnoujscie – Krzysztof Urbaś.

Wolumen przeładunków trzech wiodących polskich portów morskich wyniósł w 2021 roku 113 mln ton, co stanowi wzrost o 9 proc. rok do roku. Łączna ilość przeładowanych kontenerów przekroczyła 3 mln TEU.

 

Minister Marek Gróbarczyk z satysfakcją ogłosił, że trzy największe polskie porty morskie na Bałtyku przeładowały w 2021 roku łącznie 113 milionów ton towarów, co jest wynikiem rekordowym i stanowi 9-proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to znaczny wzrost w stosunku do wyników z poprzednich lat – w 2020 roku było to 103,8 mln ton, zaś w rekordowym 2019 – 108,4. Na ogólny wynik 113,1 miliona ton złożyło się 53,2 miliony ton przeładowane w Porcie Gdańsk, 33,2 miliony ton w Porcie Szczecin-Świnoujście oraz 26,7 milionów ton w Porcie Gdynia. Minister złożył  podziękowania zarządom portów oraz operatorom terminali funkcjonujących w portach.

Dodał także, że terminal DCT jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Łącznie polskie terminale przeładowały ponad 3 miliony TEU.

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury nawiązał do szeroko zakrojonych inwestycji oraz planów inwestycyjnych dotyczących polskiego wybrzeża. – Nie będziemy szczędzić ani złotówki zainwestowanej w gospodarkę morską – zapewnił.

 

Port Gdańsk to najszybciej rozwijający się europejski port ostatniej dekady

W Porcie Gdańsk w 2021 roku przeładowano ogółem 53,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 11 proc. w stosunku do roku 2020. Jest to zarazem najwyższy wynik polskiego portu w jego historii.

Dynamika rozwoju Portu Gdańsk przekroczyła 100 proc. w ciągu ostatnich 10 lat, co jest najlepszym wynikiem w Europie. Obecnie Port Gdańsk pod względem przeładunków zajmuje 3 miejsce na Bałtyku i 18 w Europie. W Gdańsku w 2021 roku wzrosły przeładunki w praktycznie wszystkich grupach. Przeładowano o 37,9 proc. więcej paliw płynnych (łącznie 18 854,6 tys. ton), 10,1 proc. więcej kontenerów (łącznie 2 117 829 TEU), aż o 795,6 proc. więcej drewna (łącznie 106,9 tys. ton), o 5,5 proc. więcej drobnicy (łącznie 23 318,5 tys. ton) oraz o 7,6 proc. więcej zboża (łącznie 1 612,8 tys. ton).

Prezes Greinke dodał, że Port Gdańsk jest w dalszym ciągu trzecim portem na Bałtyku po rosyjskich portach Ust Ługa i St. Petersburg, przy czym ten drugi jest już w zasięgu Gdańska. – Interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce w Europie. W tej chwili jesteśmy na miejscu 18 – mówił Prezes. Nawiązał do inwestycji realizowanych w Porcie Gdańsk, które powinny dodatkowo poprawić wyniki przeładunkowe.

 

Port Szczecin – Świnoujście

W Porcie Szczecin – Świnoujście w 2021 roku przeładowano ogółem 33,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 6,6 proc. w stosunku do roku 2020. W 2021 r. wyrównano ponadto wynik z rekordowego roku 2018, co jest znaczącym osiągnięciem w dobie pandemii.

Port Szczecin – Świnoujście szczyci się także najdynamiczniej rozwijającym się terminalem promowym w Polsce – wzrost o 139 proc. w ciągu dekady. Zakończone zostały prace związane z pogłębianiem toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Towarzyszą im budowy nowych i przebudowy nabrzeży w Szczecinie. W obu portach trwają także prace związane z obsługą kolejową. Prezes Urbaś mówił także o koncepcjach budowy głębokodownego terminalu. Podał, że za 3-4 lata taki terminal powinien być gotowy.

 

Port Gdynia

W Porcie Gdynia w 2021 roku przeładowano ogółem 26,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 8,2 proc. w stosunku do roku 2020. W tym samym okresie liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o blisko 15 proc. do 4240. Port Gdynia jest największym agroportem na Bałtyku, zajmuje także trzecie miejsce pod względem przeładunku kontenerów – blisko 1 mln TEU w 2021 roku. Przeładunki kontenerów wyniosły 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych – wzrost o 14,9 proc do 16 207 tys. ton – oraz ropy i przetworów naftowych – aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Omawiając wzrost ładunków drobnicowych podzielonych na kategorie prezes Sadaj przypomniał o rozbudowie nowego publicznego terminalu promowego, który umożliwi przyjmowanie nowych, większych jednostek ro-ro.

Do Gdyni w 2021 roku zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów (w 2020 roku był tylko jeden). – Pogłębianie basenów wewnętrznych w Porcie Gdynia umożliwi wpływanie do portu największych jednostek kontenerowych – zapowiedział prezes Sadaj.

 


Anna Kłos (na podst. inf. Ministerstwa Infrastruktury oraz prezentacji portów)