fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Zwycięzcy 26. Festiwalu Szekspirowskiego

 

Złoty Yorick, SzekspirOFF, Nagroda Dziennikarzy oraz Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, to kategorie konkursowe, które zostały rozstrzygnięte podczas gali na zakończenie 26. Festiwalu Szekspirowskiego.

Najlepszym tegorocznym spektaklem wybranym przez jury został „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt”. O tym spektaklu już pisaliśmy, ponieważ był on głowną atrakcją tegorocznych obchodów kolejnej rocznicy urodzin W. Szekspira.

 

Najważniejszą nagrodą przyznawaną podczas festiwalu jest Złoty Yorick. Jest to konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira.

Jury w składzie: Gianina Cărbunariu, Jacek Kopciński, John Stanisci, Aneta Szyłak, Tamara Trunova zdecydowało, że zwycięzcą konkursu jest „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt”, chor. Yoshiko Waki, Polski Teatr Tańca w Poznaniu – Bodytalk w Münster. Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną o wysokości 40 000 zł. Wszyscy wykonawcy tego przedstawienia wykazali się na scenie dużym zaangażowaniem i autentycznością. To one spowodowały, że między zespołem a publicznością powstała wyjątkowa więź. Taneczna opowieść twórców spektaklu odnosiła się nie tylko do aktualnych problemów społecznych, ale także do pozycji artysty we współczesnym świecie.

 

SzekspirOFF 2022

Jury w składzie: Gianina Cărbunariu, Jacek Kopciński, John Stanisci, Aneta Szyłak, Tamara Trunova zdecydowało o przyznaniu nagrody głównej w wysokości 10 000 zł twórcom spektaklu „How Beauteous Mankind Is!” – Sławkowi Krawczyńskiemu i Annie Godowskiej / Święto Snów.

Nagroda w wysokości 5 000 zł została przyznana Wiktorii Czubaszek za główną rolę w „Szekspir Fight Show Arena”.

Twórcy spektaklu „How Beauteous Mankind Is!” stworzyli niezwykle błyskotliwą koncepcję dramaturgiczną, a wykonawcy spektaklu z powodzeniem ją zrealizowali. Wszystkie aspekty tego przedstawienia – wizualne, choreograficzne, aktorskie i muzyczne – połączyły się w silny a zarazem minimalistyczny przekaz teatralny.

Wiktoria Czubaszek, główna aktorka w „Szekspir Fight Show Arena” Teatru Układ Formalny, zaprezentowała widzom spektakularną i niezwykle autentyczną przemianę samotnego, wrażliwego młodzieńca w cynicznego i bezwzględnego biznesmena brawurowo przekraczającego etyczne granice.

 

Nagroda Dziennikarzy

W obradach Dziennikarzy udział brali: Jan Karow, Wojciech Kieler, Katarzyna Lemańska, Agata Olszewska, Łukasz Rudziński, Aleksandra Wach.

Jury dziennikarzy większością głosów zdecydowało o przyznaniu Nagrody Dziennikarzy dla „Poskromienia złośnicy” w reżyserii Jacka Jabrzyka z Teatru Zagłębia w Sosnowcu za przedstawienie, w którym połączono emancypacyjny gest trzech aktorek – Natalii Bieleckiej, Adrianny Maleckiej i Mirosławy Żak – z intrygującym i krytycznym podejściem do utworu, którego wymowa jest dziś bardzo problematyczna. To wyrazista, zespołowa wypowiedź, która otwiera przestrzeń do cały czas koniecznych dyskusji o ograniczanych prawach kobiet, osób LGBTQ+ i innych marginalizowanych grup.

Członkowie jury zobowiązali się do przygotowania krótkich rekomendacji dla wygranego spektaklu, które zostaną zamieszczone na stronie Festiwalu Szekspirowskiego.

 

Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego

„Księgę Prospera” otrzymał „Hamlet on the Road” Teatr RADOST (Divadlo Radost) w Brnie, Czechy.

Nagrodę „Księga Prospera” przyznano za brawurowo opowiedzianą historię przy użyciu szerokiego repertuaru teatralnych środków wyrazu i ukazanie siły opowieści, która zwycięża śmierć; za przekraczanie ram tragedii i komedii i ujawnianie płynności granicy między sztuką a życiem; za rozegranie dramatu Hamleta w drodze („Hamlet on the Road”) pomiędzy lokalną tradycją czeskich teatrów obwoźnych, a współczesną potrzebą metafizyki, między sceną a niebem.


Anna Kłos (w oparciu o komunikaty jury)