fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Trzy elektryczne autobusy w miejskiej flocie Gdańska

 

Małe, ale sprytne.

Tak zachwalał trzy miniautobusy  Tomasz Terefenko, przedstawiciel firmy MMI sp. z o.o., dystrybutora marki Karsan w Polsce, która właśnie dostarczyła je dla Gdańska. Nowe elektryczne pojazdy, a także trzy ładowarki oraz urządzenia i sprzęt do diagnostyki i napraw dostarczyła wyłoniona w przetargu firma MMI. Łączny koszt inwestycji to ponad 4,8 mln zł brutto.

 

 

Poradzą sobie z jazdą po wąskich i nieraz zatłoczonych uliczkach Głównego Miasta

Jak poinformował wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, nowe elektryczne autobusy od 5 września br. obsługiwać będą m.in. linię 100 przebiegającą przez  obszar Starego i Głównego Miasta. Pojazdy na swój pokład mogą zabrać 21 pasażerów. Dwa z prezentowanych busów będą jeździły na linii 100 obsługującej 11 przystanków z częstotliwością co 20 min w szczycie, to niemal 4 km trasy po wąskich ulicach Śródmieście i Głównego Miasta.

Będzie w nich wygodnie i bezpiecznie.

Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu, w tym utrudniające m.in. rozcięcia, czy nanoszenie napisów typu graffiti. Zadbano też o komfort kierowcy, dla którego przeznaczona jest zamykana kabina, na wszelki wypadek, gdyby trafił się zbyt krewki, agresywny pasażer (szczególnie pod wpływem).Pojazdy wyposażone są w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane są w technologii LED – wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli z automatyczną regulacją jasności świecenia. W pojazdach zamontowane są także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone są również w system liczenia pasażerów. Nowe pojazdy przystosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi.

Wiele słów zadowolenia i satysfakcji

Wygłosili je z okazji prezentacji minibusów, oraz pilotażowej jazdy, przedstawiciele gdańskich władz, na czele z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz i przewodniczącą Rady Miasta Agnieszką Owczarczak. Skromnie, w ostatnim rzędzie, podczas prezentacji stanął główny architekt wydarzenia – prezes sp. Gdańskie Autobusy i Tramwaje – Maciej Lisicki. Twierdzi, że miasto, w trosce o ekologię,  już nie będzie kupowało wysoko emisyjnych spalinowo pojazdów, tylko elektryczne. Już w przyszłym roku do gdańskiej floty autobusowej dołączy kolejnych 18 autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć autobusów standardowych i osiem przegubowych marki MAN Lion’s City E. Elektryczne autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Nowe autobusy dostarczy wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o.  Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto. Ale nie będzie (póki co) autobusów napędzanych wodorem uzyskanym w procesie elektrolizy wody. Do jego wytworzenia zużywa się więcej energii niż w wyniku owej elektrolizy się otrzymuje, więc ekonomicznie rzecz biorąc, nie ma na razie szans abyśmy napędzali komunikację miejską wodą.


Anna Kłos