fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Wywiad z wicemarszałkiem pomorskim Wiesławem Byczkowskim

Chcemy rozsądnie gospodarować pomorskimi pieniędzmi

W najbliższych latach województwo pomorskie ma szansę otrzymać sporo pieniędzy unijnych. Dla naszego regionu najważniejsze są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2021–2027 oraz Europejskiego Funduszu Społecznego+ na lata 2021-2027 (zatwierdzone przez Komisję Europejską 7 grudnia 2022 roku) oraz z Krajowego Programu Odbudowy. W sprawie KPO wciąż trwają rozmowy polskiego rządu z Komisją Europejską. Mamy nadzieję, że zakończą się wreszcie odblokowaniem tych pieniędzy dla Polski. O tym, jakie to będą kwoty i o przymiarkach pomorskiego samorządu do ich rozdysponowania rozmawiam z wicemarszałkiem Wiesławem Byczkowskim.

 

 

Zacznijmy od funduszy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego+, bo te już są pewne. Ile to?

– 7 grudnia 2022 roku Komisja Europejska zatwierdziła nowy program regionalny dla Województwa Pomorskiego pod nazwą Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027. Łącznie do zagospodarowania w programie mamy 1 751,8 mln euro, z czego  1 254,4 mln euro pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 497,4 mln euro stanowią środki z Europejskiego Funduszu Społecznego+. W przeliczeniu na PLN są to łącznie środki w wysokości blisko 8,5 mld zł.

Jakie będą priorytety ich rozdysponowania?

– Na rozwój przedsiębiorstw i cyfryzację chcemy przeznaczyć 183,8 mln euro, na adaptację do zmian klimatu, oszczędzanie energii, odnawialne źródła energii oraz ochronę przyrody – 342,9 mln euro. Programy wspierające rozwój przedsiębiorstw i ochrona środowiska powinny działać w harmonii.

– Kolejny priorytet to?

– Mobilność miejska – 148,4 mln euro i transport regionalny – 250,7 mln euro.  Tu stawiamy m. in. na rozwój i dalsze doskonalenie połączeń  realizowanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną .

Na co przeznaczone będą środki z Europejskiego Funduszu Społecznego?

– Głównie na rozwój rynku pracy, edukację, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Przeznaczamy na to 477, 2 mln euro

– Czyli wchodzi w ten priorytet także  szkolnictwo?

– Do pewnego stopnia, bo budowa infrastruktury edukacyjnej i społecznej trafiły także do kolejnego priorytetu, obok służby zdrowia, kultury i turystyki. Tu budżet wynosi 233,5 mln euro.

Czy to ostatni priorytet?

– Wyodrębniliśmy jeszcze jeden – na rewitalizację miast wynegocjowaliśmy 45 mln euro.

Wymienił Pan kierunki działania, czy mógłby Pan też wymienić konkretne przykłady wydatkowania pieniędzy?

– Architektura FEP przewiduje, między innymi:

– kompleksowe wsparcie inwestycyjne dla ponad 2,5 tys. firm,

– 2,3 tys. lokali mieszkalnych oraz 350 budynków publicznych przejdzie proces termomodernizacji,

– „zielonej” transformacji ulegnie 107 hektarów pomorskich miast,

– dofinansowany zostanie zakup 45 pojazdów komunikacji miejskiej,

– zbudowanych zostanie 13 węzłów integrujących różne podsystemy transportu zbiorowego,

– zakupimy 23 nowe zeroemisyjne pociągi,

A w sferze społecznej?

– powstanie 7,8 tys. nowych miejsc w przedszkolach,

– wsparciem obejmiemy 20,5 tys. osób bezrobotnych,

– przewidujemy też udzielenie pomocy  25 tysiącom uczniów szkół zawodowych,

– 16 tys. nauczycieli podniesie swoje kompetencje,

– dofinansowanie  otrzyma 45 obiektów, w których prowadzone są usługi społeczne (np. dla seniorów oraz osób z niepełnosprawnością).

Co dla placówek służby zdrowia?

– Nie zapomnieliśmy o nich. Nastąpi rozwój 25 podmiotów prowadzących działalność leczniczą, co pozwoli  na roczny wzrost liczby osób korzystających z placówek opieki zdrowotnej o 16 tys. osób.

Od pewnego czasu samorządy są bardzo zainteresowane możliwościami Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych…

– Uwzględniamy to w naszych planach, wzmacniając tzw. podejście terytorialne w FEP. To   ważny sposób stymulowania rozwoju województwa, dlatego chcemy kontynuować realizację tego instrumentu w poszerzonej formie, obejmującej dziewięć miejskich obszarów funkcjonalnych (poza Obszarem Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot będą to ZIT-y: Bytów, Chojnice-Człuchów, Kościerzyna, Kwidzyn, Lębork, Malbork-Sztum, Słupsk-Ustka oraz Starogard Gdański). Budżet ZIT-u to 343 mln euro.

Zastosujemy także preferencje dla Zintegrowanych Porozumień Terytorialnych w pięciu obszarach funkcjonalnych: Strefa Przybrzeżna, Wschodnie Powiśle, Żuławy, Bory Tucholskie oraz Środkowe Pomorze.

Pomówmy o szczegółowszej ofercie skierowanej do przedsiębiorców…

– Środki bezpośrednio kierowane na rzecz wsparcia przedsiębiorstw, czyli stymulujące rozwój gospodarczy naszego województwa, to prawie 180 mln euro. Z tego na działalność badawczo-rozwojową przeznaczone będzie 59,5 mln euro, na wsparcie rozwoju i transformacji przedsiębiorstw, usługi doradcze dla MŚP, kompleksową pomoc dla  inwestorów oraz stymulowanie eksportu – 94,9 mln euro. Nie zapominamy o „zielonej transformacji” firm w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego; przeznaczamy na ten cel 24,2 mln euro.

To wsparcie dla przedsiębiorstw obejmuje bezzwrotne dotacje czy nisko oprocentowane pożyczki?

– Jedno i drugie. Z dotacji będą mogły skorzystać podmioty poszukujące wsparcia na projekty badawczo-rozwojowe, specjalistyczne usługi doradcze oraz ekspansję zagraniczną. Na tę formę pomocy będą także mogły liczyć przedsiębiorstwa inwestujące w gminach o szczególnie trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej.

Natomiast oferty pożyczkowe przeznaczone będą na finansowanie kapitału zalążkowego dla nowych, innowacyjnych przedsiębiorstw wdrażających wyniki prac B+R. Przeznaczamy na ten cel 15,3 mln euro. Wsparcie pożyczkowe przewidziane jest też na rozwój i transformację MŚP poprzez automatyzację, cyfryzację, zastosowanie sztucznej inteligencji czy rozwój zaplecza infrastrukturalnego. Przewidujemy na to 35,8 mln euro.

Natomiast na tzw. „zieloną transformację” przedsiębiorstw zaplanowaliśmy tylko instrumenty zwrotne.

Na co mogą być przeznaczane te pożyczki ?

– Na inwestycje redukujące strumień odpadów w przedsiębiorstwach lub zmniejszenie zasobochłonności procesów produkcyjnych i budynków.

W jaki sposób pomorskie przedsiębiorstwa mogą starać się o ww. środki pomocowe?

– Po pierwsze poprzez ogłaszane przez Urząd Marszałkowski konkursy. Interwencja na rzecz przedsiębiorców realizowana będzie także poprzez tzw. przedsięwzięcia strategiczne: Invest in Pomerania 2030, Pomorski Broker Eksportowy, Pomorski System Usług Informacyjnych i Doradczych – które są koordynowane przez Agencję Rozwoju Pomorza. Kolejną drogą jest Smart Green Progress koordynowany przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Można spodziewać się, że nasze województwo (podobnie jak wszystkie inne) zostanie zasilone środkami z Krajowego Programu Odbudowy. Jak zamierzacie spożytkować te pieniądze?

– KPO umożliwia pozyskanie wsparcia z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. To około 23,9 mld euro wsparcia bezzwrotnego oraz 11,5 mld euro wsparcia dostępnego w formie pożyczek, czyli łącznie około 35,4 mld euro ukierunkowanych na realizację inwestycji oraz reform wzmacniających polską gospodarkę osłabioną pandemią COVID-19.

Tych pieniędzy Polska jeszcze nie ma, ponieważ wciąż toczą się coraz bardziej groteskowe negocjacje rządu z Komisją Europejską. Z tego powodu nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić terminu uzyskania tych pieniędzy. Nie znamy również wielkości pomocy, która zostanie przyznana Pomorzu, przede wszystkim ze względu na brak w programie tzw. „kopert regionalnych”, biorąc jednak pod uwagę  udział Pomorza w liczbie ludności Polski, kwota ta może sięgnąć bez mała 2,2 mld euro, czyli ponad 10 mld złotych.

Brak KPO oznacza niemożność realizacji projektów w obszarach:

–  taboru kolejowego do przewozów regionalnych, który tylko po części znajdzie finansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027,

– efektywności energetycznej, w tym w szczególności wsparcia inwestycji realizowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, które nie uzyskają finansowania w ramach FEP,

–   dokończenia programu zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław,

–   usunięcia zagrożenia w postaci z broni chemicznej zalegającej na dnie Bałtyku, stanowiącej olbrzymie zagrożenie dla ludności Pomorza, rozwoju turystyki oraz rozwoju branży off-shore.

–   to również z brak możliwości realizacji pakietu obwodnic wzdłuż drogi krajowej DK 22.

I ostatnia już uwaga. KPO jest bardzo potrzebny osłabionym finansowo samorządom, które – według założeń – mają być beneficjentami około 30% wsparcia. W przeciwieństwie do projektów finansowanych w ramach polityki spójności, w przypadku inwestycji realizowanych w ramach KPO nie jest wymagany wkład własny.  Obniżony na skutek reform podatkowych potencjał inwestycyjny jednostek samorządu terytorialnego nie byłby zatem przeszkodą w realizacji tak bardzo potrzebnych przedsięwzięć rozwojowych.


Anna Kłos