W trosce o rozwój szkolnictwa zawodowego
Tomasz Limon – prezes Pracodawców Pomorza – był jednym z trojga referentów wprowadzających do dyskusji na temat kształcenia kadr dla sektora energetycznego. Wkrótce przeobraziła się ona w rozważania na temat szkolnictwa zawodowego w całości. Spotkanie, które odbyło się w Amber Expo 28. marca br., w trzecim dniu Power Connect, prowadził Stanisław Szultka – dyr Departamentu Rozwoju Gospodarczego w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.
Uczestnicy reprezentowali 4 środowiska: administrację oświatową, gremia naukowe, pracodawców i szkolnictwo zawodowe z branży energetycznej. Spotkanie zainaugurował wicemarszałek Leszek Bonna, który sprecyzował główne założenia dysputy: jakie kompetencje i kwalifikacje są potrzebne pracownikom branży, jak szkoła może reagować na szybkie zmiany w pionie gospodarki energetycznej, co zrobić, aby współpraca z pracodawcami była efektywna?
Wiceprezydent Gdańska Monika Chabior lansuje program Gdańsk – miastem zawodowców
Jest to tym bardziej na topie, ponieważ w tym mieście akurat odbywają się wydarzenia Tygodnia Szkół Zawodowych, których zwieńczeniem będą sobotnie (6. 03. 2025) Targi Szkół Ponadpodstawowych w Amber Expo, połączone z przyznaniem tytułu „Pracodawca Przyjazny Gdańskiej Szkole Zawodowej”.
Prezes „Pracodawców Pomorza” Tomasz Limon przedstawił działania tej organizacji na rzecz zwiększania i doskonalenia kadr pracowniczych
Oczywistością jest – stwierdził, że musimy kształcić się całe życie. Nowe wyzwania pojawiły się w związku z faktem, że Pomorze przekształca się w centrum energetyczne kraju i proces ten zapowiada się na jeszcze bardziej intensywny w przyszłości. Należy pamiętać, że rozwój branży energetycznej stymuluje też rozwój innych branż gospodarki, szczególnie budowlanej i bezpieczeństwa (w różnych kategoriach i na rożnych poziomach). Z tego wynika, że grozi nam niedobór pracowników ( i nie zaradzi temu najlepsza nawet polityka migracyjna). „Pracodawcy Pomorza” od wielu lat działają na rzecz poprawy edukacji zawodowej, w tym tej na wyższych szczeblach. Członkowie naszej organizacji – dodał T. Limon – intensywnie realizują politykę oświatową – systematycznie wchodzą do szkół, przekazują nowoczesną wiedzę, organizują warsztaty, wspierają kształcenie dualne, prowadzą praktyki zawodowe, starają się zapewnić sobie odpowiednio wyszkolone nowe kadry pracowników.
Izabela Jezierska – dyr Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku
Zapewniła, że coraz ważniejszym zadaniem tej instytucji jest kształcenie ustawiczne osób dorosłych, dążenie do zdobywania przez nie nowych kwalifikacji. WUP stara się odpowiadać na zapotrzebowania rynku pracy, a obecnie zapowiada się przyspieszenie w energetyce. Trudno będzie temu sprostać, ponieważ wciąż za mało osób wybiera naukę w branży elektro-energetycznej. Wymagania pracodawców obejmują znajomość nowych technologii, niełatwo będzie im sprostać bez wsparcia ze strony doradców, ekspertów, szkół, wreszcie też rodziców młodzieży. Ważną i pilną sprawą , z punktu WUP, będzie w najbliższych latach sprostanie wzrostowi kształcenia osób dorosłych i wyrabianie umiejętności godzenia obowiązków rodzinno-wychowawczych z pracą.
Sylwia Mrozowska – prof UG, dyr Centrum Zrównoważonego Rozwoju, zaprezentowała spojrzenie od strony wyższych uczelni
Zwróciła uwagę na współczesne zachowania i potrzeby edukacyjne młodzieży. Obserwuje się coraz silniejszą tendencje kończenia studiów na poziomie licencjatu, co wiąże się z chęcią wcześniejszego wejścia absolwentów na rynek pracy. Jako utrudnienie dla młodych ludzi postrzega ich słabą orientację w potrzebach tego rynku. Winne są tu też uczelnie, oferujące dużą liczbę kierunków o skomplikowanych, niewiele mówiących nazwach. Tymczasem młody człowiek potrzebuje wiedzy jakie wybory dadzą mu najlepsze szanse na rynku pracy. Uczelnie potrzebują wskazówek od pracodawców jakie są ich potrzeby i wymagania. Należałoby także udoskonalić komunikację na linii uczelnia – pracodawca dotyczącą organizacji praktyk zawodowych obowiązkowych dla studenta. Bywa, że takiego praktykanta traktuje się jako zło konieczne, kogoś zakłócającego tok pracy, często w firmach brakuje koncepcji jak takiego praktykanta wykorzystać i czego go nauczyć.
Głos zarządzających szkołami i młodzieży
Trzeba przyznać, że dyskusja była bardzo ożywiona i bogata, pozwalająca poznać poglądy i potrzeby rożnych stron. Ponieważ podmiotem jest jednak młodzież i kierownictwa szkół oraz nauczyciele, z uwagą wysłuchano także ich głosu. Dyrekcje szkół narzekają na niedofinansowanie pracowni zawodowych , które często mają raczej wartość historyczną, brak kadry nauczającej – szczególnie w dziale kształcenie zawodowe i niskie wynagrodzenia dla osób, które ewentualnie mogłyby przychodzić z przedsiębiorstw, aby przekazywać wiedzę , w tym praktyczną.
Anna Kłos
Fot. Anna Kłos
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Od prawej: prezes PP Tomasz Limon i Maciej Dobrzyniecki -kanclerz Loży Gdańskiej BCC |
Od prawej: Monika Chabior – wiceprezydent Gdańska , Stanisław Szultka – dyr Departamentu Rozwoju Gospodarczego w Urzędzie Marszałkowskim, Leszek Bonna – wicemarszałek pomorski |
Od lewej Izabela Jezierska – dyr Wojewódzkiego Urzędu Pracy |
Dyrekcja Zespołu Szkół Energetycznych i przedstawiciele młodzieży pomorskich szkół |