9 maja spotkaliśmy się na dorocznej GALI PRACODAWCÓW POMORZA we wnętrzach AMBEREXPO (Międzynarodowe Targi Gdańskie), aby docenić najlepszych spośród najlepszych w Konkursie Pomorski Pracodawca Roku 2024. Wręczyliśmy również rozpoznawalne Nagrody Specjalne, takie jak: Złoty Oxer, Primum Cooperatio – Nagroda imienia Profesora Bolesława Mazurkiewicza, Pracodawca Roku Obszaru Metropolitalnego, Porta In Posterum – Brama Do Przyszłości, Negotium Pro Cultura – Biznes Dla Kultury, Ventus In Vela Educations – Wiatr w w Żagle Edukacji.
Tegorocznym gościem specjalnym wydarzenia był Karol Bielecki, reprezentant Polski w piłce ręcznej, uczestnik Igrzysk Olimpijskich, wicemistrz świata z 2007, brązowy medalista Mistrzostw Świata 2009, brązowy medalista z Mistrzostw Świata 2015 w Katarze. Opowiedział o tym jak dziś, rozwijając się na polu biznesu, łączy funkcje przedsiębiorcy i lidera.
Nagroda główna
Pomorski Pracodawca Roku 2024
Pomorski Pracodawca Roku 2024
Kategoria: przedsiębiorstwo zatrudniające powyżej 250 pracowników
BOEING POLAND SP. Z O.O.

Honorata Hencel, Dyrektor Zarządzająca Boeing Poland Sp. z o.o.
Polska spółka-córka koncernu Boeing, światowego lidera branży lotniczej. Boeing, obecny w Polsce od 1989 roku, opracowuje, produkuje i serwisuje samoloty komercyjne oraz systemy obronne i kosmiczne dla klientów w ponad 150 krajach. Firma obecna w Warszawie, Gdańsku z biurem Boeing Digital Solutions & Analytics oraz Rzeszowie, gdzie mieści się Boeing Distribution Services. W czerwcu 2024 roku uruchomiła biura inżynieryjne we wszystkich trzech lokalizacjach. Łącznie Boeing zatudnia w kraju ponad 1200 osób, a Polska stała się jednym z najszybciej rozwijających się pod względem liczby pracowników oddziałów w Europie. Działalność firmy w Polsce obejmuje tworzenie i obróbkę danych nawigacyjnych oraz map elektronicznych do systemów nawigacyjnych samolotów, produkcję oprogramowania do systemów pokładowych samolotów, dostarczanie oprogramowania i usług cyfrowych na potrzeby linii lotniczych, a także inżynierię produkcji, mechaniczną, strukturalną, elektryczną i elektroniczną. Firma posiada partnerstwa ze wszystkimi wiodącymi uczelniami technicznymi organizując programy stażowe i wspierając programy studiów. Angażuje się w działalność charytatywną i edukacyjną wśród dzieci i młodzieży przekazując rocznie na te cele ponad 1,1 mln złotych.
Dyrektor Zarządzająca – Honorata Hencel
Rok założenia – 1993
Siedziba – Gdańsk
Pomorski Pracodawca Roku 2024
Kategoria: przedsiębiorstwo zatrudniające od 51 do 250 pracowników
MOSTOSTAL POMORZE S.A.

Arkadiusz Aszyk, Prezes Zarządu Mostostal S.A.
Wytwórca wielkogabarytowych konstrukcji stalowych. Spółka działa od ponad 25 lat, głównie realizując projekty dla podmiotów zagranicznych. Specjalizuje się w przemyśle offshore, realizując projekty platform wiertniczych, konstrukcji podwodnych oraz morskiej energetyki wiatrowej. Wykonuje także konstrukcje i instalacje dla przemysłu petrochemicznego, infrastrukturalnego oraz stoczniowego. W Mostostal Pomorze S.A. szczególną wagę przykłada się do jakości oraz ochrony zdrowia pracowników i bezpieczeństwa pracy, co potwierdzają liczne certyfikaty m.in. ISO 9001:2015-10, ISO 14001:2015-09, ISO 45001:2024-02. Spółka na bieżąco realizuje plany rozwojowe dzięki ciągłym procesom inwestycyjnym. Niedawno zbudowana została nowa hala produkcyjna o powierzchni 750 m. kw. Znacząco zwiększony został park maszynowy. Spółka jest laureatem nagrody Gazela Biznesu 2024, w rankingu najdynamiczniej rozwijających się polskich przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, oraz laureatem Diamentów Forbesa 2025, w kategorii firm z przychodami między 50 a 250 mln. zł. Została również uhonorowana pomorskim Gryfem Gospodarczym 2025 w kategorii Lider Eksportu.
Prezes Zarządu – Arkadiusz Aszyk
Rok założenia – 1999
Siedziba – Gdańsk
Pomorski Pracodawca Roku 2024
Kategoria: przedsiębiorstwo zatrudniające do 50 pracowników
PRZEDSIĘBIORSTWO HANDLOWO-USŁUGOWE CIEŚLA, JAGNA CIEŚLA-ZADOROŻNA

Jagna Cieśla-Zadorożna, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego Cieśla, Jagna Cieśla-Zadorożna.
Firma rodzinna z tradycjami, założona w 1967 roku, pierwotnie jako zakład stolarski. Po 12 latach przekształcona w działalność handlową skoncentrowaną na sektorach: ciepłowniczym, wodociągowym, przemysłowym i budownictwa mieszkaniowo-usługowego. Od 2005 roku oferta produktów jest poszerzana o uznane marki z branży pomp, armatury przemysłowej i urządzeń pomiarowych, oraz o własną markę dedykowaną technice opomiarowania. Oferuje wsparcie w doborze asortymentu, obsługę posprzedażową, montaż i szkolenia dla klientów. Autorska platforma analityczna cieslaNET+ integruje urządzenia pomiarowe i systemy zdalnego odczytu. W 2019 roku zakończono budowę nowej siedziby w Straszynie. Firma wspiera rozwój społeczności tworząc nowe miejsca pracy, poszerzając pakiety socjalne, oferując możliwość rozwoju zawodowego. Dzięki realizacji celów strategicznych (wzrost udziału w rynku, ekspansja na inne branże, rozwój produktów własnych, dystrybucja wiodących urządzeń produkcji krajowej i europejskiej), notuje coroczny wzrost obrotów. Wzmacnia infrastrukturę teleinformatyczną, stawia na bezpieczeństwo cyfrowe, aplikacje webowe, systemy zarządzania danymi klientów.
Prezes Zarządu – Jagna Cieśla-Zadorożna
Rok założenia – 1967
Siedziba – Straszyn
Pomorski Pracodawca Roku 2024
Kategoria: przedsiębiorstwo zatrudniające do 50 pracowników
CENTRUM EDUFUN

Dawid Kubacki, Prezes Zarządu EduFun.
Centrum EduFun, prowadzone przez Inter_Edu Dawid Kubacki to miejsce, gdzie nauka staje się fascynującą przygodą. Jako lider interaktywnej edukacji w Polsce, od lat inspiruje młodych odkrywców poprzez warsztaty, pokazy naukowe i eventy, łącząc teorię z ekscytującą praktyką. Od pierwszego plenerowego Centrum Edukacji w Pucku po nowoczesne laboratoria w Redzie – wszędzie tam EduFun rozbudza ciekawość i pasję do odkrywania. Firma udowadnia, że nauki przyrodnicze: chemia, fizyka czy biologia mogą być równie wciągające jak najlepsza gra przygodowa. Autorskie scenariusze zajęć i innowacyjne technologie sprawiają, że dzieci uczą się poprzez działanie, eksperymentując i odkrywając naukę w zupełnie nowy sposób. Centrum EduFun to także potężny partner w edukacji – organizowane kampanie i programy dla szkół oraz przedszkoli, realizowane dla prestiżowych firm i instytucji, takich jak ENERGA, PSE, Polenergia czy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, od lat cieszą się ogromnym uznaniem dzieci, nauczycieli i rodziców. Firma dynamicznie rozwija infrastrukturę, inwestuje w nowoczesny sprzęt i dba o rozwój swoich pracowników, bo wie, że najlepsza edukacja wymaga najlepszych ludzi.
Prezes Zarządu – Dawid Kubacki
Rok założenia – 2008
Siedziba – Reda
Wyróżnienie
Pomorski Pracodawca Roku 2024

Od lewej: Prezes Zarządu Sprint S.A. Sławomir Wojtacki, właścicielka firmy „Wdzięczni za Obfitość” Izabela Kulesza, Prezes Zarządu Jakusz Sp. z o.o. Marta Rados-Jakusz, Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Leszek Bonna, Prezes Zarządu Pracodawców Pomorza Tomasz Limon.
IZABELA J. KULESZA “WDZIĘCZNI ZA OBFITOŚĆ”
WŁAŚCICIEL – IZABELA J. KULESZA
Dla dynamicznej kobiety biznesu
Certyfikowana trenerka mentalna, specjalizująca się w edukacji finansowej oraz psychologii zarządzania budżetem domowym. Od wiel lat prowadzi praktyczne warsztaty łączące finanse osobiste z treningiem mentalnym. Autorka licznych artykułów, komentarzy eksperckich oraz kampanii społecznych promujących świadome gospodarowanie budżetem. Aktywna ambasadorka Roku Edukacji Ekonomicznej ustanowionego przez Senat RP w 2024 roku oraz inicjatorka ogólnopolskiej akcji „Cała Polska zbiera paragony”.
JAKUSZ SP. Z O.O.
PREZES ZARZĄDU – MARTA RADOS-JAKUSZ
Za ekspansję na rynkach międzynarodowych w sektorze obronnym
Firma z 40-letnim doświadczeniem w obszarze projektowania, produkcji i wdrażania rozwiązań dotyczących sprzętu oraz technologii na rynku obronnym i bezpieczeństwa. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność badawczo-rozwojową na bazie laboratoriów zakładowych i we współpracy z polskimi oraz zagranicznymi instytutami naukowymi w zakresie opracowania nowych technologii ochrony CBRNE, chemii specjalnej, utylizacji środków bojowych, ochrony informacji niejawnych.

Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Leszek Bonna, Prezes Zarządu Radmor S.A. Bartłomiej Zając, Dyrektor Gdańskiego Centrum Usług Wspólnych Grzegorz Szczuka, Prezes Zarządu Pracodawców Pomorza Tomasz Limon, Dyrektor Zarządzający LUXMED S.A. Sławomir Łopalewski.
GDAŃSKIE CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH
DYREKTOR – GRZEGORZ SZCZUKA
Za stworzenie i wdrożenie rozwiązań wspierających szkoły publiczne
Centrum powstało w wyniku połączenia Centrum Obsługi Placówek Oświatowych Nr 1 w Gdańsku i Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Gdańsku. W latach 2016-2018 przejeło obsługę kolejnych 107 jednostek oświatowych, obsługując tym samym łącznie 172 jednostki. Centrum oferuje m.in. obsługę administracyjno-księgową, w tym finansowo-księgową, kadrowo-płacową, kadrową wszystkich samorządów, placówek oświatowych, służb BHP, inwentaryzację majątku, obsługę socjalną oraz prawną, projektów unijnych. Obecnie zatrudnia 340 pracowników.
RADMOR S.A.
PREZES ZARZĄDU – BARTŁOMIEJ ZAJĄC
Za stworzenie nowoczesnych rozwiązań w obszarze obronności
Producent nowoczesnych urządzeń łączności dla wojska oraz radiotelefonów dla służb cywilnych, prowadzący działalność na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Produkty spółki od lat z sukcesem użytkowane są przez siły zbrojne Polski i ponad 20 innych armii świata. Firma zaangażowana jest także w szereg europejskich programów badawczych, dzięki którym zaprojektowała nowoczesne, rodzime radiostacje wojskowe, zapewniające najwyższy stopień bezpieczeństwa przesyłanych informacji. Radmor jest częścią GRUPY WB, jednego z największych polskich, prywatnych koncernów wyspecjalizowanych w projektowaniu i produkcji zaawansowanych technologicznie rozwiązań w sektorze obronnym i cywilnym.
Pracodawca Roku
Obszaru Metropolitalnego
Nagroda specjalna przyznawana jest przez Gdański Urząd Pracy oraz Pracodawców Pomorza dla firmy z obszaru metropolitalnego, która dokonała znaczącego rozwoju w zakresie jakości, innowacyjności i wielkości swojej działalności.
GRUPA ERGO HESTIA

Prezes Zarządu Fundacji Integralia Grupy Ergo Hestia Dagmara Senda
Pionier innowacyjnych rozwiązań ubezpieczeniowych. Od ponad 30 lat pozostaje wiarygodnym i niezawodnym partnerem oferującym najwyższej jakości usługi. Co roku zapewnia ochronę ponad 3 milionom klientów indywidualnych oraz kilkuset tysiącom firm i przedsiębiorstw. Grupę ERGO Hestia tworzą dwie spółki ubezpieczeniowe: STU ERGO Hestia SA i STU na Życie ERGO Hestia SA. Spółki Grupy oferują ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w zakresie ochrony majątku i życia, a także dla przemysłu oraz małego i średniego biznesu. Ubezpieczenia oferowane są pod czteroma markami: ERGO Hestia, MTU, mtu24.pl oraz You Can Drive. Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia powstało w 1991 roku. Dzięki dynamicznemu rozwojowi osiągnęło pozycję największej firmy ubezpieczeniowej spośród powstałych w warunkach gospodarki wolnorynkowej w Polsce. Głównym akcjonariuszem spółek Grupy ERGO Hestia jest międzynarodowy koncern ubezpieczeniowy ERGO International AG, należący do największego reasekuratora, Munich Re.
Nagroda specjalna
Złoty Oxer
Nagroda przyznawana jest osobom, które dzięki własnej inicjatywie, uporowi i determinacji zbudowali od podstaw firmę lub organizację będącą rozpoznawalną marką w kraju i za granicą. Nagrodzonych Złotym Oxerem cechuje konsekwencja w realizacji wizji rozwojowej własnej firmy w oparciu o przyjęte cele strategiczne. Nazwa nagrody pochodzi od niezwykle trudnej do pokonania przeszkody w zawodach hipicznych – Oxera. Sport ten kojarzony jest z elegancją, sukcesem i najwyższą jakością, do których to przedsiębiorcy zawsze dążą.
Tadeusz Włodarczyk
IGLOTEX S.A.

Założyciel firmy IGLOTEX S.A. Tadeusz Włodarczyk.
Tadeusz Włodarczyk rozpoczął działalność gospodarczą w 1983 roku, otwierając siedzibę firmy w Skórczu. Początkowo zajmował się produkcją i sprzedażą wyrobów cukierniczych, a następnie lodów. Od początku swoje działalności firma rozwijała własną produkcję z uwagi na obserwowany wzrost popytu na produkty mrożone w Polsce. W 1995 roku przeniesiono siedzibę firmy na ul. Leśną 2 w Skórczu i rozpoczęto budowę nowego zakładu produkcyjnego, którą zakończono w 1998 roku. Z uwagi na dynamiczny rozwój rynku oraz firmy już w 2000 roku oddano do użytku następną halę produkcyjną z zapleczem socjalnym. Kolejnym krokiem była produkcja pizzy, handel sprzętem chłodniczym i początki działalności dystrybucyjnej.
Okres dynamicznego rozwoju i stopniowej konsolidacji regionalnego rynku dystrybucji żywności mrożonej oraz wzrostu udziału rynkowego produktów pod marką Iglotex przypada na lata 2001-2010. W tych latach firma realizowała szereg inwestycji kapitałowych przejmując lokalne mniejsze spółki dystrybucyjne. W 2009 roku spółka Iglotex stała się największym regionalnym dystrybutorem żywności mrożonej w kraju. Iglotex rozpoczął również sprzedaż własnych produktów na rynki zagraniczne – Unii Europejskiej i Europy Środkowo-Wschodniej. Rok 2011 był przełomowy dla firmy Iglotex. W wyniku konsolidacji trzech wiodących uczestników rynku dystrybucji i produkcji żywności mrożonej w Polsce – Iglotex, Iglokrak i Łukasz – powstała silna Grupa Kapitałowa Iglotex z obrotami na poziomie ok. 1 mld zł, ogólnopolską siecią dystrybucji żywności mrożonej do detalu i szerokiego asortymentu do gastronomii oraz najszerszym asortymentem mrożonych produktów własnych, wytwarzanych we własnych zakładach produkcyjnych w Polsce. W tym roku Grupa pozyskała również do akcjonariatu inwestora finansowego, tj. fundusz private equity Penta. W 2019 roku miał miejsce pożar zakładu produkcyjnego Iglotex S.A. w Skórczu. Zniszczeniu uległo około 98% parku maszynowego, około 90% infrastruktury technicznej oraz 80% powierzchni biurowej oraz produkcyjno-magazynowej. W tym samym roku została podjęta decyzja o budowie nowego zakładu produkcyjnego oraz nowej infrastruktury magazynowej i biurowej do końca 2020 roku, na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W listopadzie 2020 roku uruchomiony został w Skórczu najnowocześniejszy w tej części Europy zakład produkcyjny oraz centrum dystrybucyjne. Całkowita wartość inwestycji wyniosła 190 mln złotych.
Nagroda specjalna
Primum Cooperatio
Nade Wszystko Współpraca
Nagroda imienia Profesora Bolesława Mazurkiewicza
Przyznawana jest wybitnemu przedstawicielowi świata nauki, który w sposób aktywny swoją wiedzą, twórczą myślą oraz doświadczeniem przyczynia się do wspierania i realizacji nowatorskich przedsięwzięć gospodarczych. Jednocześnie jest to osoba, która udowodniła swoim działaniem, że możliwa jest efektywna współpraca obu środowisk przynosząca wymierne korzyści gospodarce oraz nauce.
Prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde

Prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde.
Profesor nauk technicznych, członek korespondent Polskiej Akademii Nauk, czynny inżynier budownictwa, specjalista z zakresu konstrukcji mostowych, mechaniki budowli, diagnostyki i monitoringu konstrukcji inżynierskich a także biomechaniki. Prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe związane z implementacją urządzeń i technologii diagnostyki nieniszczącej w obiektach infrastrukturalnych. Autor i współautor ekspertyz i opracowań naukowo-technicznych, prac ukierunkowanych na opracowanie systemów monitoringu technicznego konstrukcji, opracowań systemu monitorowania zmian w czasie rzeczywistej wytrzymałości betonu twardniejącego w konstrukcji. Autor i współautor ponad 260 publikacji i 4 patentów.
Pełni szereg funkcji instytucjonalnych. Jest m.in. przewodniczącym Rady Dyrektorów Uniwersytetu Europejskiego ENHANCE, wiceprzewodniczącym Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych, przewodniczącym Komisji ds. Sportu Akademickiego KRASP, przewodniczącym Rady Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, zastępca przewodniczącego Rady Rektorów Województwa Pomorskiego oraz prezesem AZS Gdańsk. Jest członkiem Rady Kuratorów Wydziału IV Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Mechaniki oraz Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN, Rad Naukowych Instytutu Budownictwa Wodnego, Instytutu Maszyn Przepływowych PAN. Prof. Krzysztof Wilde jako Rektor PG od 2019 roku zarządza uczelnią, która zajmuje 3 lokatę wśród uczelni technicznych w Polsce oraz 5 lokaty wśród wszystkich uczelni polskich wg rankingu Perspektyw. Na uczelni funkcjonują 4 centra naukowe oraz 4 interdyscyplinarne centra badawczo-wdrożeniowe. W powołanym do zarządzania wynikami prac badawczych, realizacji współpracy z otoczeniem gospodarczym oraz wspierania przedsiębiorczości akademickiej Centrum Transferu Technologii zgłoszono dotychczas ponad 1000 wynalazków, na które udzielono około 200 licencji, powołano też dziewięć spółek spin-off opartych na technologiach powstałych w PG. Na zlecenie przemysłu zrealizowano około 3 tysiące projektów o wartości 200 mln złotych oraz 834 projekty badawcze i infrastrukturalne, których wartość, zrealizowana od 2019 roku, wyniosła ponad 2 mld zł. Uczelnia prowadzi zakrojoną na szeroką skalę działalność inwestycyjną. Przy aktywnym udziale i zaangażowaniu prof. Krzysztofa Wilde, jako jednego z pomysłodawców i organizatorów zrealizowano ostatnio Centrum Kompetencji STOS PG (2023) i Centrum Ekoinnowacji PG (2024). Otwartość kierującego Uczelnią prof. Krzysztofa Wilde na środowisko gospodarcze przejawia się w istotnej reprezentacji przedstawicieli biznesu w Radzie Uczelni, Konwencie Gospodarczym, a ostatnio w Zespole Doradców Gospodarczych przy Rektorze PG. Na wsparcie Rektora mogą liczyć także aktywnie działające koła naukowe studentów oraz absolwenci skupieni w Stowarzyszeniu Absolwentów PG i Politechnicznym Klubie Biznesu PKB+.
Nagroda specjalna
Porta In Posterum
Brama Do Przyszłości
Nagroda Porta In Posterum dedykowana jest podmiotom wspierającym wzrost gospodarczy regionu oraz rozwój przedsiębiorczości w województwie pomorskim m.in. poprzez pozyskiwanie inwestycji oraz pomoc i doradztwo inwestorom, komercjalizację terenów inwestycyjnych, organizację inkubatorów przedsiębiorczości, parków przemysłowo-technologicznych, logistycznych oraz biurowych, pomoc we wdrażaniu innowacji i patentów oraz finansowaniu inwestycji rozwojowych. Nagroda symbolizuje bramę do przyszłości, której otwarcie Laureat umożliwia inwestorom krajowym i zagranicznym, osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą, właścicielom patentów i podmiotom podejmującym prace wdrożeniowe i osobom wykluczonym lub powracającym na rynek pracy.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A.

Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Pomorza S.A. Sławomir Kosakowski.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. rozpoczęła działalność w 1992 roku i dynamicznie wspiera rozwój gospodarczy Pomorza. Od początku swojej działalności zajmuje się promocją województwa pozyskując inwestorów zagranicznych. Od 2004 roku jest regionalnym partnerem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu a od 2011 roku koordynatorem samorządowej inicjatywy Invest in Pomerania. W ciągu ostatniej dekady Invest in Pomerania z sukcesem zakończyła ponad 160 projektów inwestycyjnych i przyczyniła się do stworzenia ponad 21 tys. miejsc pracy.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. pozyskuje środki europejskie z programów krajowych oraz międzynarodowych na realizację projektów kierowanych do pomorskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W ramach aktualnie realizowanych projektów wspiera m.in. działalność eksportową MŚP (Pomorski Broker Eksportowy 2030), podnoszenie konkurencyjności przez usługi rozwojowe (SPEKTRUM 2030) oraz transformację cyfrową firm (Pomorski Hub Innowacji Cyfrowych), a także kształcenie ustawiczne mieszkańców (WEKTOR). Jeden z realizowanych projektów międzynarodowych odpowiada na potrzebę większego udziału MŚP w europejskich programach badań i innowacji (SMART CON EUROPE). Agencja Rozwoju Pomorza S.A. pośredniczy w dystrybucji funduszy unijnych dla firm i instytucji. Od 2002 roku pełni rolę Regionalnej Instytucji Finansującej odpowiedzialnej za wdrażanie programów unijnych kierowanych głównie do sektora MŚP. W efekcie tych działań pomorscy przedsiębiorcy m.in. pozyskali od 2004 roku dofinansowanie w wysokości ok. 1 679, 4 mln zł.
Od 2009 roku Agencja Rozwoju Pomorza S.A. zarządza Funduszem Kapitałowym inwestującym w innowacyjne projekty biznesowe. Fundusz oferuje pomysłodawcom wsparcie rzeczowe, eksperckie i finansowe. Ponadto w strukturach spółki od 2001 roku działa Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich informujący o możliwościach pozyskania środków unijnych przez firmy i instytucje. Organizuje wydarzenia promujące postawy przedsiębiorcze, m.in. Forum Przedsiębiorstw (w tym roku odbędzie się już 20. edycja) czy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Jest zaangażowana w strategiczne dla regionu przedsięwzięcia takie jak m.in. Elektrownia Atomowa w Choczewie czy projekt PKM Południe.
Nagroda specjalna
Negotium Pro Cultura
Biznes Dla Kultury
Nagroda przyznawana jest podmiotowi gospodarczemu za organizacyjne
i finansowe wspieranie kultury i sztuki oraz inicjatyw społecznych z tym związanych.
Crist S.A.

Prezes Zarządu CRIST S.A. Ireneusz Ćwirko
Stocznia CRIST S.A. to nie tylko lider w budowie specjalistycznych jednostek pływających, ale również firma głęboko zaangażowana w inicjatywy społeczne, kulturalne i charytatywne. Od lat aktywnie wspiera artystów, promuje sztukę oraz uczestniczy w projektach mających na celu pomoc potrzebującym. Doskonałym przykładem tego zaangażowania było zorganizowanie w 2024 roku koncertu „Freedom & Solidarity” w jednej z hal produkcyjnych stoczni, który stał się wydarzeniem o wyjątkowym znaczeniu. Wystąpiła na nim Ukrainian Freedom Orchestra pod batutą Keri-Lynn Wilson, a wśród solistów znaleźli się Izabela Matuła, Małgorzata Walewska, Piotr Buszewski oraz Tomasz Konieczny – inicjator i dyrektor artystyczny festiwalu. Wydarzenie to było nie tylko pokazem muzycznej doskonałości, ale również aktem solidarności z narodem ukraińskim. W programie koncertu znalazła się m.in. IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, której finałowa „Oda do radości” została po raz pierwszy wykonana w języku ukraińskim. Koncert objął honorowym patronatem były Prezydent RP Lech Wałęsa, a wśród gości znaleźli się liczni przedstawiciele świata kultury i polityki.
Stocznia Crist S.A. od lat wspiera wydarzenia kulturalne i patriotyczne, takie jak koncert z okazji 120. rocznicy powstania Politechniki Gdańskiej, czy koncert „Gdańsk pamięta”, organizowany w hołdzie powstańcom warszawskim. Stocznia wspiera wydarzenia dla dzieci i młodzieży: Wielki Bal Karnawałowy dla dzieci w Gdyni oraz prestiżowy Ogólnopolski Turniej Tańca Sportowego Latino Cafe Cup, dzięki któremu młodzi ludzie mają szansę rozwijać swoje talenty i pasje w atmosferze zdrowej rywalizacji.
Firma nie pozostaje obojętna na potrzeby osób chorych i niepełnosprawnych. Wspiera finansowo rozbudowę ośrodka terapii Orneckiego Stowarzyszenia Wspierania Osób Niepełnosprawnych oraz budowę Hospicyjnego Domu Aniołków, miejsca, które stanie się schronieniem dla dzieci wymagających opieki paliatywnej. Ponadto, regularnie wspiera Hospicjum im. Ks. Dutkiewicza w Gdańsku, pomagając w zapewnieniu godnej opieki dla jego podopiecznych. Stocznia Crist S.A. angażuje się w ogólnopolskie inicjatywy charytatywne, takie jak Szlachetna Paczka oraz Gwiazdor, organizując zbiórki darów dla rodzin i dzieci w trudnej sytuacji.
Nagroda specjalna
Ventus In Vela Educations
Wiatr w w Żagle Edukacji
N A G R O D A G Ł Ó W N A
Nagroda przyznawana osobom indywidualnym, firmom wspierającym edukację lub instytucjom edukacyjnym, które w sposób szczególny przyczyniają się do wspierania edukacji na wszystkich poziomach i rodzajach kształcenia.
Ryszard Dyrga
General Manager
Intel Technology Poland Sp. z o.o.

Prezes Zarządu Intel Technology Poland S. z o.o. Ryszard Dyrga
Związany z firmą Intel Technology Poland od początku jej powstania w Polsce i od początku pełni funkcję Prezesa Zarządu. Firma przez cały okres dynamicznie się rozwija, a rozbudowa i rozwój gdańskiego kampusu Intela trwa nieprzerwanie już od 1999 roku. Początkowo Intel w Gdańsku zatrudniał 200 osób, a obecnie jest to już ponad 3 tysiące pracowników, studentów i osób z firm współpracujących. Od lat współuczestniczy w podnoszeniu jakości kształcenia zawodowego w branży ICT, promuje szkolnictwo zawodowe, wspiera inicjatywy rozwijające poziom kształcenia zawodowego. Buduje otwartość młodzieży na kompetencje jakich oczekuje ta branża w przyszłości, włącza się bezpośrednio do realizacji programów nauczania w szkolnictwie zawodowym. Buduje wizerunek polskiego technika i inżyniera ICT na rynku międzynarodowym, włączając firmę Intel na wszystkich etapach edukacyjnych (od przedszkola do doktora nauk technicznych).
Trwająca ponad 20 lat ścisła współpraca firmy Intel z Zespołem Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku (bezpośrednia umowa partnerska z INTEL Technology Poland) umożliwia młodzieży ZSŁ zrozumienie podstaw elektroniki, sztucznej inteligencji, oraz programowania (informatyk, programista, teleinformatyk), zaś absolwentom dalsze kształcenie i zdobywanie unikatowych umiejętności niezbędnych w rozwijającej się branży ICT. Zespół Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku uzyskało drogą współpracy z firmą Intel specjalistyczny sprzęt dla pracowni (m.in. z zakresu sieci, w tym sieci bezprzewodowej oraz szkolnej serwerowni), możliwość fachowych konsultacji przy tworzeniu nowych pracowni zajęć praktycznych jak też szkolenia merytoryczne nauczycieli . Uczniowie ZSŁ zostali włączeni do projektów i przedsięwzięć pozwalających zdobyć wiedzę oraz umiejętności nadprogramowe – na poziomie krajowym i międzynarodowym. Uczestniczyli również wraz z uczniami z Singapuru i Izraela w nowatorskim międzynarodowym programie pilotażowym Intel w zakresie sztucznej inteligencji. Intel nie pozostał też obojętny na prośby uczniów o dedykowane szkolenia z praktycznej wiedzy programistycznej oraz tzw. umiejętności miękkich przydatnych w dalszym życiu zawodowym. Absolwentki z klas informatycznych ZSŁ zostały włączone do programu IT 4she, którego ocelem było zwiększenie udziału kobiet w branży technologicznej, poprzez pomoc utalentowanym studentkom kierunków związanych z nowymi technologiami w wejściu na rynek pracy. Prezes Ryszard Dyrga włączył firmę Intel do roli partnera w organizowanych Ogólnopolskich Zawodach Technicznych, nie tylko doposażając wydarzenie w sprzęt ICT oraz fundując nagrody dla zwycięzców ale takze włączając ekspertów Intel do prac zespołu oceniajacego. Aktywna współpraca rozpościera się również na Fundację Rozwoju Zespołu Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku, obejmując aktywne planowanie jej rozwoju – w skali regionalnej i krajowej.
Nagroda specjalna
Ventus In Vela Educations
Wiatr w w Żagle Edukacji
W Y R Ó Ż N I E N I E
Fundacja Pozytywne Inicjatywy

Z prawej strony Wiceprezes Fundacji Pozytywne Inicjatywy Piotr Szeląg
Fundacja prowadzi działałność edukacyjno-wychowawczą i opiekuńczą w 14 przedszkolach oraz 15 żłobkach. Jest organem prowadzącym Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące z oddziałami dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza w Gdańsku (ULO). W budynku prowadzone jest liceum ogólnokształcące, do którego uczęszcza 500 uczniów i uczennic. Jest to placówka publiczna, która ściśle współpracuje ze Związkiem Uczelni Fahrenheita, czyli największymi pomorskimi uczelniami. Może poszczycić się wyjątkową pozycją we współpracy ze środowiskiem akademickim trójmiejskich uczelni.
Fundacja angażuje się w inicjatywy mające na celu aktywizację i integrację osób zagrożonych wykluczeniem, np. Centrum Integracji Społecznej w Pucku oraz Uniwersytet Trzeciego Wieku w Gdańsku, które oferują programy edukacyjne i rozwojowe. Realizuje projekty mające na celu rozwój umiejętności i poszerzenie wiedzy osób chcących podnosić swoje kompetencje.