Pracodawcy Pomorza Extranet Pracodawców Pomorza

<< Lista ogłoszeń
Od Ceres Dom Inwestycyjny S.A.

Dziedziczenie i sukcesja - Majątek przedsiębiorcy pod opieką

"Dziedziczenie i sukcesja to wyzwanie wielu firm. CERES Dom Inwestycyjny oraz CERES Family Office z grupy EQUES TFI organizują opiekę nad majątkiem polskich biznesmenów i pomagają nie tylko w przejmowaniu sterów w firmach, ale także w kompleksowym zarządzaniu majątkiem"

 

Zapraszamy do lektury wywiadu z Tomaszem Korabem, Prezesem Zarządu EQUES Investment TFI i Michałem Parkowskim, Prezesem Zarządu CERES Dom Inwestycyjny i CERES Family Office, w którym przedstawiają kompleksowe usługi dla przedsiębiorców z obszaru sukcesji, fundacji rodzinnych, oraz efektywnego zarządzania majątkiem firmowym i osobistym.
Artykuł opublikowany w serwisie Forbes: https://www.forbes.pl/finanse/grupa-eques-majatek-przedsiebiorcy-pod-opieka/3bypxgh

 

Tomasz Korab (z lewej) i Michał Parkowski chcą pomóc przedsiębiorcom zarządzić majątkiem i oszczędzić czas.
Tomasz Korab (z lewej) i Michał Parkowski chcą pomóc przedsiębiorcom zarządzić majątkiem i oszczędzić czas.Fot.: Adam Iwański / Materiały prasowe

FORBES: Czy polscy przedsiębiorcy mają problem z zarządzaniem swoim majątkiem?

Tomasz Korab, prezes zarządu EQUES Investment TFI SA: Jeżeli chodzi o doświadczenie współpracy z klientami w Family Office, to należy wyróżnić dwa elementy. Pierwszym jest firma, którą przedsiębiorcy znają od podszewki i świetnie nią zarządzają, a drugim jest majątek prywatny. Tutaj najczęściej mają problem. Korzystają nieraz z usług dwóch-trzech różnych private bankingów, nabyte produkty niekoniecznie są złe, ale portfele te są najczęściej budowane z perspektywy doradcy bankowego, a nie klienta. My chcemy porządkować majątek przedsiębiorców i chcemy pomóc zaoszczędzić im czas. Jesteśmy pierwszą Grupą w Polsce, która skupia Family Office, TFI i dom inwestycyjny, który ma licencję zarówno na doradztwo inwestycyjne, jak i na zarządzanie aktywami. Mamy wszystkie elementy, żeby jako multi-family office działać zgodnie z prawem i wspierać klientów w zarządzaniu nadwyżkami finansowymi.

 

Michał Parkowski, prezes zarządu CERES Dom Inwestycyjny SA, prezes zarządu CERES Family Office sp. z o.o.: Dodam jeszcze, że rekomendowane przez nas rozwiązania w zakresie zarządzania majątkiem zawsze jako podstawowy cel mają zwiększanie bezpieczeństwa rodziny i aktywów naszych klientów. Indywidualna strategia inwestycyjna jest dopasowana do potrzeb i preferencji klienta w zakresie horyzontu, poziomu ryzyka i oczekiwanych stóp zwrotu. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem na rynku, dla wszystkich priorytetem jest najwyższa jakość dostarczanych rozwiązań oraz stabilność i przewidywalność wyników inwestycyjnych.

Czym dokładnie jest Family Office i dla kogo to narzędzie jest dedykowane?

M.P.: Family Office oraz Dom Inwestycyjny są dedykowane głównie aktywnym przedsiębiorcom, bo to dla nich mamy całe spektrum usług, począwszy od wsparcia prawnopodatkowego, w zakresie M&A, konsultingu, szukanie finansowania itp. Większość tych usług wykonujemy we współpracy z wyselekcjonowanymi partnerami biznesowymi. Część klientów ma już poukładany biznes i chce zająć się rodziną. Może okazać się, że dzieci nie będą chciały przejąć prowadzenia firmy. Dlatego też mamy przygotowany cały wachlarz rozwiązań, które możemy zaproponować. Najważniejszym etapem naszej współpracy jest dokładne poznanie ich potrzeb i wątpliwości. Rozmawiamy z klientami, następnie z członkami ich rodzin lub kadrą zarządzającą i staramy się dobrać odpowiednie rozwiązania. Nie zawsze sprzedaż czy przekazanie zarządzania biznesem dzieciom jest najlepszym wyjściem. Obecnie, poprzez rekrutacje nowych pracowników, nawiązujemy współpracę z najlepszymi Private bankerami, którzy podzielają nasze wartości.

Czy dzisiaj polscy przedsiębiorcy mają problem z sukcesją?

M.P.: Skala zjawiska sięga od 60 do 70 proc. przedsiębiorców z obrotami powyżej 20 mln zł. Cała polska gospodarka, w ciągu najbliższych 5 lat, będzie musiała w jakimś zakresie doświadczyć sukcesji firm. Odbędzie się to albo poprzez sprzedaż biznesu, albo przekazanie dzieciom lub znalezienie współinwestora. Istnieje także ścieżka oddania firmy w zarządzanie profesjonalnemu menedżerowi, która jest mi bardzo bliska, ponieważ daje szanse na pozostawienie biznesu w rękach rodziny i dalszy jego rozwój.

Jak pomagają państwo przedsiębiorcom?

T.K.: Są to działania podejmowane w różnym zakresie. Generalnie zajmujemy się inwestycjami, ale siedzimy w biznesie tyle lat, że wiemy, z którymi kancelariami i z jakimi ekspertami np. od ubezpieczeń lub transakcji M&A warto pracować. Jesteśmy hubem, który jest w stanie kompleksowo pomóc klientowi. Czasem trzeba zacząć od prostych spraw. Często problemem jest forma prawna spółki, która uniemożliwia współpracę z inwestorem, bo bywa, że biznes jest duży, a forma prawna nie jest w ogóle przystosowana do skali firmy. Przedsiębiorcy nie wiedzą często, jak poruszać się po rynku, choćby w przypadku sprzedaży swojej firmy. Nie wiedzą też, jak negocjować z potencjalnym inwestorem. My nie chcemy mieszać się np. w strategię sprzedażową prowadzonej działalności. Pomożemy za to zarządzić majątkiem przedsiębiorcy, a sama firma jest przecież jego częścią. Przedsiębiorca powinien skupić się na tym, jak rozwijać swój biznes. Naszą rolą jest zarządzanie nadwyżkami finansowymi.

Co z fundacjami rodzinnymi?

M.P.: Jesteśmy dopiero na początku drogi funkcjonowania polskich fundacji rodzinnych. Przepisy dotyczące fundacji działają w Polsce od kilku miesięcy. W obecnym kształcie może ona stać się dobrym wehikułem sukcesyjnym. Nie jest to jednak optymalne rozwiązanie dla każdego. Powinniśmy mieć cały czas w pamięci, że może być dla nas złotą klatką, do której łatwo wnieść aktywa, a znacznie trudniej jest je wyjąć np. w przypadku likwidacji fundacji. Ma to swoje plusy i minusy, tzn. podatkowe ograniczenia związane z likwidacją fundacji spowodują, że decyzja będzie musiała być przemyślana, ale z drugiej strony, jeżeli już się zdecydujemy, to będziemy podatkowo „ukarani”. Dlatego nad wyborem tego rozwiązania należy się zawsze dokładnie zastanowić. Z reguły we współpracy z prawnikami i doradcami podatkowymi sugerujemy naszym klientom, by najpierw wykonali pierwszy krok, czyli stworzyli testament, dopasowali umowę spółki i wykorzystali ten czas na przemyślenia i znalezienie odpowiedzi na pytanie, co chcą osiągnąć w przyszłości. Wówczas można rozważyć stworzenie fundacji w oparciu o prawo polskie bądź zagraniczne. Nasza praktyka wynikająca ze współpracy z klientami wskazuje, że nie więcej niż 20 proc. zainteresowanych podejmuje się wykonania kolejnego kroku w tym kierunku. Z racji, że jest to jeszcze nowy twór prawny w Polsce, większość chce zobaczyć, jak przepisy będą działały w praktyce po wdrożeniu. Chcą oni czekać na przecierające stanowiska organów skarbowych i orzeczenia sądów.

Rozmawiał Paweł Bednarz - Forbes

Materiał komercyjny na zlecenie marki
 EQUES Investment TFI SA

Zdjęcia