Pracodawcy Pomorza Oddział Człuchów był inicjatorem spotkania z przedstawicielami władz samorządowych poświęconemu ustawie śmieciowej. W wyniku dyskusji i analizy kosztowej udało się wskazać nieścisłości w założeniach do obliczeń stawek za śmieci dla pojemnika 7m3 cena uległa redukcji ponad 50%.
3 listopada w Urzędzie Miejskim w Człuchowie miało miejsce konsultacyjne spotkanie Burmistrza Ryszarda Szybajło z grupą reprezentującą przedsiębiorców działających na terenie miasta. Z inicjatywą konsultacji wyszli przedsiębiorcy skupieni wokół Człuchowskiego Klubu
Gospodarczego i człuchowskiego oddziału Organizacji „Pracodawcy Pomorza”.
Celem roboczego spotkania było zapoznanie z projektem uchwały Rady Miasta w sprawie nowych zasad gospodarowania odpadami komunalnymi, jakie zaczną obowiązywać w Człuchowie od 1 lipca 2013 – ze szczególnym uwzględnieniem stawek opłat dla prowadzących działalność gospodarczą.
Urząd Miasta wraz z Burmstrzem reprezentowali: Przewodnicząca Rady Miasta Maria Danuta Kordykiewicz, Jerzy Górny – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Ochrony Środowiska i Spraw Społecznych, Dorota Lipska iMaciej Giżowski z Referatu Infrastruktury, Przestrzeni i Ochrony Środowiska UM. Przedsiębiorców reprezentowali: Maciej Knajdek – WOMA Knajdek Meble Wierzchowo, Alicja i Sławomir Goliszewscy – ASG Człuchów,Zdzisław Szczepański – Szczepan s.c. Człuchów oraz Mirosław Seńko – Remprodex Człuchów.
– Zależy nam, by osoby reprezentujące przedsiębiorców miały świadomość, że czekają nas niestety podwyżki opłat za śmieci. Wspólnie zastanówmy się, jak je zminimalizować – mówił Burmistrz Szybajło witając przedsiębiorców.
Ustawa przewiduje 4 określone sposoby obliczania stawek za odbiór i wywóz odpadów:
a) od ilości zużytej wody w gospodarstwie
b) od powierzchni zajmowanego lokalu
c) ryczałt od gospodarstwa niezależny od ilości zamieszkujących je osób
d) ryczałt od ilości osób mieszkających w gospodarstwie
– Nie ukrywam, że chcemy się z Państwem konsultować i porozumieć w tej sprawie, jednak proszę, abyśmy nie rozpatrywali innych pomysłów. Takiej możliwości nie mamy, musimy poruszać się w ramach zaproponowanych ustawą – Burmistrz na wstępie sprecyzował zakres obszaru do konsultacji na spotkaniu.
W swojej wypowiedzi Szybajł wyjaśnił, że miasto znajduje się w trudnej sytuacji, ponieważ dotąd nie korzystało z ZZO (Zakładu Zagospodarowania Odpadów) bazując na zapełniającym się wysypisku w Kiełpinie. Od 1 stycznia 2013 wprowadza się zapis ustawowy obligujący samorządy do odstawiania zebranych na swoim terenie odpadów komunalnych do ZZO – w przypadku Człuchowa do Nowego Dworu. Nowy Rok przyniesie zatem dwukrotną zmianę zasad gospodarowania odpadami, co musi odbić się również na opłatach dla mieszkańców.
– Rekomenduję Radzie Miasta skorzystanie z metody obliczeń „na osobę”, jednak ostateczna decyzja należy do radnych. Zapadnie ona już w najbliższy wtorek ( 27 listopada – zatem w chwili niniejszej publikacji jest prawdopodobnie konkretna decyzja – dopisek Redakcji) – mówił Ryszard Szybajło.
Dorota Lipska przedstawiła obszerną prezentację dotyczącą obecnych zasad gopodarki odpadami oraz założenia nowego systemu i propozycje Burmistrza w sprawie stawek, które miałyby obowiązywać od lipca przyszłego roku.
Znalazły się w niej m.in. następujące zapisy:
„Nowy system powinien zagwarantować jak najlepszą segregację odpadów u źródła. Właściciele nieruchomości mają obowiązek wydzielania ze strumienia odpadów następujących frakcji:
– papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, odpady komunalne podlegające biodegradacji, oraz powstające w gospodarstwach domowych: przeterminowane leki i chemikalia, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, odpady zielone oraz popiół.
Wyselekcjonowane odpady oraz pozostałe zmieszane odpady komunalne odbierane są w każdej ilości.
Odpady powstałe na terenie nieruchomości posegregowane niezgodnie z zasadami określonymi w regulaminie traktowane będą jako odpady zmieszane.
Nowym systemem objęte będą zamieszkałe i niezamieszkałe (biura, sklepy, szkoła, szpital) wszystkie nieruchomości na których powstają odpady komunalne, w zakresie odbioru tych odpadów.
Stawka opłaty w przypadku nieruchomości, na której mieszkają mieszkańcy, zależna będzie od ilosci osób.
Stawka opłaty w przypadku nieruchomosci, na której nie zamieszkują mieszkańcy, będzie zależna od ilości zebranych odpadów.
Stawka opłaty za odpady selektywnie zebrane będzie o 40% niższa od stawki za odpady niesegregowane.
Z pobranych opłat gmina pokryje pokryje koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmą:
– koszty odbierania, transportu, zbierania , odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz obsługi administracyjnej tego systemu.
Podstawą naliczenia opłaty będzie deklaracja, którą złoży właściciel nieruchomości . Wzór deklaracji zawiera uchwała, termin jej złożenia proponuje się na 30 maja 2013 roku.
Zakłada się, że do tego czasu zostanie rozstrzygnięty przetarg i zweryfikowane stawki opłaty.”
W tym miejscu przedstawiciele przedsiębiorców uzyskali wyjaśnienie zgłoszonych wcześniej do Burmistrza zastrzeżeń, że Miasto na wprowadzeniu ustawy zarobi poprzez całkowicie od niego zależną spółkę – Przedsiębiorstwo Komunalne. Szybajło wyjaśnił, że Miasto musi zorganizować przetarg , aby wyłonić odbiorcę miejskich śmieci i nie jest pewne czy PK będzie w stanie go wygrać, rywalizując z dużo większymi podmiotami specjalizującymi się w tego typu usługach.
Musimy zauważyć, iż wszelkie założenia prezentowane podczas roboczego spotkania obarczone były sporą dozą ogólności lub szacowane, o czym zresztą otwarcie mówili urzędnicy Ratusza . Jak podkreślali wielokrotnie – dopiero wyłonienie w przetargu konkretnego odbiorcy miejskich nieczystości pozwoli na precyzyjne ustalenie stawek.
Pojawiły się również zastrzeżenia i kontrowersje dotyczące zapisu w ustawie, iż to odbiorca miejskich odpadów będzie kwalifikował odpady – segregowane czy zmieszane. Ma to kluczowe znaczenie finansowe, ponieważ te drugie kosztować mają 40% więcej. Urzędnicy zapewniali, iż w warunkach przetargu umieszczą odpowiednie zapisy pozwalające na kontrolę wykonawcy usługi, a sam system administrowany przez UM ma taką funkcję również posiadać.
Burmistrz i jego podwładni akcentowali wielokrotnie, że nowy system będzie w wielu sprawch zupełną nowością dla miasta (np. odpady biodegradowalne) i precyzyjne przewidywanie kosztów jest niemożliwe. Dlatego także przetarg na „miejskiego śmieciarza” obowiązywać ma na okres max. 18 m-cy. W trakcie biegu zawartej umowy koszty będą na bieżąco weryfikowane, tworząc faktyczną bazę danych. Jeśli w wyniku bilansu na zakończenie roku 2013 okaże się, że od mieszkańców zebrano więcej pieniędzy za śmieci, niż wynika to z opłat na rzecz wykonawcy odbioru odpadów z miasta – cała nadwyżka ma stać się pozycją startową do naliczania stawek na rok następny – teoretycznie przynajmniej istnieje opcja, że 2014 mógłby być „śmieciowo tańszy”.
Zaprezentowano przedsiębiorcom proponowane przez Burmistrza stawki opłat , które miałyby obowiązywać od 1 lipca 2013. I tak:
1.dla nieruchomości zamieszkałych:
– opłata dla segregujących odpady: 11,93 zł za osobę na m-c
– opłata dla niesegregujących odpadów: 16,70 zł za osobę na m-c
2. dla nieruchomości niezamieszkałych (w dużej części dotyczy to przedsiębiorstw):
a) opłata za odpady segregowane: za pojemnik 120l – 13,19 zł – za pojemnik 1100 l – 145,23 zł -za pojemnik KP-7 – 924,19 zł
b) opłata za odpady niesegregowane: za pojemnik 120l – 18,46 zł – za pojemnik 1100 l – 203,32 zł -za pojemnik KP-7 1293,87 zł
Ta część prezentacji okazała się polem największych zastrzeżeń ze strony przedstawicieli biznesu. Okazało się bowiem, iż w takim kształcie stawek opłaty dla firm miałyby wzrosnąć prawie trzykrotnie!
Urzędnicy po ożywionej dyskusji zobowiązali się sprawdzić użyte do obliczeń wskaźniki, przyznając że w proponowany kształcie są trudne do przyjęcia. Emitujemy niniejszy tekst już po sesji Rady Miasta, zatem być może naniesiono poprawki. Zapytamy w magistracie o ostateczną wysokość stawek zatwierdzoną przez radnych 27 listopada.
Spotkanie konsultacyjne okazało się potrzebne, choćby z powodów odesłania projektu Burmistrza do sprawdzenia, przedsiębiorcy deklarowali jednocześnie zrozumienie i poparcie dla idei segregacji odpadów. Wspólnie wyrażono nadzieję, że nowa ustawa i wprowadzony z jej mocy system gospodarowania będzie szczelny i pojawi się realna szansa na likwidację „turystyki śmieciowej” i dzikich wysypisk śmieci.