fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Gdynia z planem na kilka dekad

 

2016 rok będzie okresem dalszej partycypacji w funduszach pozyskiwanych wprost z unijnych programów operacyjnych. Kwoty, do których dostęp uzyskała Polska na okres 2014-2020, są nieporównywalnie większe od innych krajów członkowskich. Województwo pomorskie pozostaje czujne – w samej tylko Gdyni zaplanowano cały szereg inwestycji. Władze miasta celują m.in. we wszechstronną modernizację komunikacyjną i poprawę gospodarczą województwa.

 

Kompendium wiedzy o tym temacie są dwa dokumenty: „Projekt Programu Operacyjnego Rozwoju Gospodarczego obszaru funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą 2050” i „Projekt Strategii Zrównoważonego Rozwoju obszaru funkcjonalnego Nadmorski Obszar Usługowy NORDA 2020″. Oba zredagowało i opracowało Forum Kultury, znane wcześniej pod nazwą Agencji Rozwoju Gdyni.

W przypadku pierwszego z opracowań, mamy do czynienia ze wskazaniami rozwojowymi dla infrastruktury drogowej, kolejowej oraz integracji infrastruktury transportu i wykorzystania potencjału Portu Lotniczego Gdynia-Oksywie. Gdyńska modernizacja przebiega i będzie dalej przebiegała w dynamicznym otoczeniu – miasto ma nieograniczony dostęp do obszarów portowych, jednocześnie funkcjonuje w granicach Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego i w węźle Korytarza Północnego oraz Korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Wszystkie plany wpisują się w założenia realizacji wspomnianej już Doliny Logistycznej, a więc obszaru współzarządzanego przez Urząd Miasta Gdyni (Biuro Rozwoju Miasta). Miasto pomyślnie podpisało jakiś czas temu porozumienie z sąsiednimi gminami. Założono, że rozwój Doliny Logistycznej będzie się odbywał w sojuszu absolutnym, którego stronami będą: samorządy Gdyni, Redy, Rumii, Kosakowa, Wejherowa oraz podmioty gospodarcze, klastry, sfera pozarządowa, ośrodki naukowe. W projekcie chodzi o to, żeby zaangażować się inwestycyjnie na dwóch, całkowicie równorzędnych obszarach: nadmorskim (np. publiczny terminal intermodalny, eliminacja „wąskich gardeł” w transporcie drogowym, uruchomienie oraz rozwój lotniska) i metropolitalnym (np. rozwinięcie kolei aglomeracyjnej dla większej liczby miejscowości, integracja różnych form komunikacji miejskiej).

 

strefaDolinaLogistyczna

Podział administracyjny Doliny Logistycznej    /źródło: http://www.dolinalogistyczna.com/

 

Skąd wziąć środki na tak złożone inwestycje? Dolina Logistyczna będzie mogła się rozwijać przy pomocy wsparcia z budżetu państwa, partnerstw oraz funduszy prywatnych, a także dzięki kilku kanałom finansowania wspólnotowego: Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Regionalnego (Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego), Funduszowi Spójności (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) i Instrumentowi CEF („Connecting Europe Facility”).

 

Lista przedsięwzięć:

1. Transport drogowy:

a) budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta (OPAT),

b) budowa Drogi Czerwonej,

c) modernizacja Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni,

d) budowa ulicy Derkowskiego w Kossakowie.

2. Transport kolejowy:

a) poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni,

b) modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo-Gdynia,

c) modernizacja linii kolejowej nr 02 na odcinku Gdynia Chylonia-Słupsk i wydłużenie linii SKM do Wejherowa,

d) budowa kolei aglomeracyjnej Gdynia Główna-Port Lotniczy Gdynia-Oksywie,

e) rewitalizacja linii kolejowej nr 230

3. Transport lotniczy:

a) uruchomienie Lotniska Gdynia-Oksywie.

4. Integracja infrastruktury transportu:

a) budowa publicznego terminala intermodalnego,

b) budowa parkingu centralnego do obsługi Portu Gdynia i Doliny Logistycznej,

c) budowa dworca autobusowego.

 

Link do opracowania:  Dolina Logistyczna 2020

gdyniaDOK1

Tam gdzie kończy się jeden projekt, rozpoczyna się następny: Nadmorski Obszar Usługowy NORDA, wiążąc we współpracy 11 gmin (Gmina Miasta Gdyni, Gmina Kossakowo, Gmina Miasta Pucka, Gmina Puck, Gmina Miasta Władysławowa, Gmina Miasta Jastarni, Gmina Miasta Helu, Gmina Krokowa, Gmina Choczewo, Gmina Wicko, Gmina Miasta Łeby). Nadmorski Obszar Usługowy NORDA został opracowany jako zjednoczenie na rzecz m.in. tworzenia spójnego systemu komunikacyjnego, rozwoju gospodarki turystycznej w powiązaniu z morzem oraz wspierania potencjału agroturystycznego i rolno-spożywczego.

Link do opracowania: Norda 2020

norda

 

Forum Kultury: http://www.arg.gdynia.pl/

Ministerstwo Rozwoju: https://www.mr.gov.pl/

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego: http://www.pomorskiewunii.pl/

NORDA: http://nordaforum.pl/aktualnosci.html 

 Dolina Logistyczna: http://www.dolinalogistyczna.com/pl 


 

Autor

Maciej Michniewski

Pracodawcy Pomorza

m.michniewski@pracodawcypomorza.pl