fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

„Szkolnictwo zawodowe musi być nowoczesne”

logo_psb_mniejsze

Gdańskie władze, na czele z prezydentem Pawłem Adamowiczem i wiceprezydentem Piotrem Kowalczukiem mówią nieustannie o konieczności rozwijania szkolnictwa zawodowego. Pracodawcy, szczególnie z branży budowlanej i gospodarki morskiej, narzekają na niedobór pracowników.

Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy w Państwowych Szkołach Budownictwa im. prof. Mariana Osińskiego w Gdańsku. Sprawę wyjaśniał Wojciech Szczepański – wieloletni kierownik kształcenia zawodowego, obecnie zastępca, członek zarządu organizacji „Pracodawcy Pomorza” – pełnomocnik ds. szkolnictwa zawodowego.

 

s1

Wojciech Szczepański obok makiety domu energooszczędnego w pracowni Akademii STEICO /fot. Anna Kłos

 

Anna Kłos: Dlaczego młodzież nie garnie się do zawodówek?

Wojciech Szczepański: Myślę, że wciąż nad tym kształceniem ciąży odium gorszości. Rodzice często wstydzą się jeśli dziecko kierują do zawodówki, bo widocznie jest ono gorsze, mniej zdolne, a jego życiowe szanse na dobrą pracę i awans społeczny są mocno ograniczone – co nie jest prawdą.

Co mogą zrobić szkoły zawodowe, aby tak nie myśleli?

Działać przy pomocy przykładów i faktów. Aby uczniowie szli do szkół zawodowych muszą wiedzieć, że kształcą one w sposób nowoczesny, dają poszukiwany zawód i unikalne umiejętności dzięki czemu łatwiej można znaleźć zatrudnienie i godnie zarabiać.

Jak to wygląda w praktyce w Waszej szkole?

Podam przykład z ostatnich czasów. 21 stycznia 2016 w obecności znamienitych gości została u nas uroczyście otwarta pierwsza w Polsce Akademia STEICO dla młodzieży. O znaczeniu kształcenia praktycznego na rynku pracy mówił prezes „Pracodawców Pomorza” Zbigniew Canowiecki, a Tomasz Balcerowski – jego zastępca, prezes firmy Ekoinbud oraz członek Klastra Drzewnego Czarna Woda,  przedstawił prezentację na temat budowy żłobka w technologii STEICO. W Gdańsku już dwa takie żłobki przez firmę EKOINBUD zostały zbudowane i oddane do użytku. Główną atrakcją uroczystości była makieta domu energooszczędnego, wykonana przez uczniów z materiałów dostarczonych przez patrona nowej pracowni i uczniów pierwszych klas w zawodzie technik budownictwa. Na rynku budowlanym w Polsce jest coraz większe zainteresowanie technologiami ekologicznymi i energooszczędnymi, a fachowców w tej dziedzinie brakuje. Chcemy nauczyć młodzież, jak się pracuje z naturalnymi surowcami. I nie będziemy się ograniczać jedynie do uczniów.

 

s2

Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela w pracowni firmy Hettich /fot. Anna Kłos

 

Tylko?

W nowej pracowni patronackiej będą się szkolić także osoby pracujące już w zawodach budowlanych, jako że szkoła prowadzi bezpłatne Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe które elastycznie odpowiadają na potrzeby rynku pracy. Ponadto nauczyciele z naszej i innych szkół budowlanych województwa pomorskiego w pracowni tej mogą uzupełnić swoje kompetencje zawodowe niezbędne w procesie kształcenia uczniów i dorosłych. Będą się uczyć z najlepszych wzorów – Grupa STEICO to firma niemiecka, której dwa największe zakłady produkcyjne znajdują się w Polsce – jeden w Czarnej Wodzie pod Gdańskiem (zatrudnia 350 osób), drugi w Czarnkowie w województwie wielkopolskim. Firma produkuje materiały termoizolacyjne z włókien drzewnych oraz materiały konstrukcyjne, tzw. belki dwuteowe i drewno klejone warstwowo z forniru. Stosuje technologie u nas nieznane.

Z innymi przedsiębiorstwami też współpracujecie?

Z wieloma i to takimi które wprowadzają nowe technologie na budowlany i meblarski rynek wykonawczy. Wśród nich są także i firmy o zasięgu globalnym. To tradycja szkoły od kiedy rozpocząłem prace na stanowisku kierownika warsztatów szkolnych PSB – od 26 lat. Stały dostęp do materiałów na miejscu, w szkole, daje nam potencjał realizacji podstawy programowej i doskonalenia programów nauczania w praktycznie każdym z kilkunastu zawodów, w których kształcimy. Doposażenie pracowni w profesjonalny sprzęt techno-dydaktyczny służy nie tylko nam, ale także pracownikom, z mikro i małych przedsiębiorstw jak dużych firm budowlanych. Dzięki takim kontaktom uzyskujemy szeroką wiedzę z zakresu wykonawstwa, rynku pracy, nowinek technologicznych itp. Podnosi to prestiż i rangę szkoły na zewnątrz, a nasi absolwenci są cenionymi i poszukiwanymi pracownikami w sektorze budownictwa jak i meblarskim. Szkolenia prowadzone w autoryzowanych przez firmy pracowniach dają dodatkową ofertę edukacyjną szkoły. Uczniowie nabywają umiejętności w stosowaniu nowych technologii, uzyskując przy tym certyfikaty renomowanych w budownictwie i meblarstwie firm. Ponadto pozyskujemy unikalne materiały, pełen asortyment wysokojakościowych markowych produktów uzupełnianych na bieżąco, posługujemy się profesjonalnymi narzędziami oraz pomocami dydaktycznymi, a stały kontakt nauczycieli z tymi firmami aktualizuje wiedzę autoryzowanych nauczycieli.

 

s3

W pracowni renowacji zabytków /fot. Anna Kłos

 

Może Pan podać przykłady firm z którymi w ten sposób współpracujecie?

Współpracujemy między innymi z takimi firmami jak: GEBERIT, BRAAS MONIER, FAKRO, KNAUF, JUNKERS, BOSCH, BLUM, HETTICH, FIRST, MAPEI, YTONG – XELLA, ROCKWOOL, SANITEC KOŁO, OTTIMO, COMAP, ATLAS, VELUX, NIDA GIPS, FIRST. Od kilku lat współpracujemy z Akademią Sztuk Pięknych z Gdańska, dzięki czemu mogliśmy uruchomić zawód technik renowacji elementów architektury. Uczniowie poznają techniki wykonywania sztukaterii, obróbki kamienia miękkiego, takiego jak piaskowiec czy wapień oraz techniki zwanej graffito – to rycie wzorów w mokrym tynku, mogą one być jasne i ciemne a także kolorowe. Dużo takich zdobniczych detali jest na gdańskiej starówce.

 

 


Autor: Anna Kłos