fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Ich pierwszy krok do biznesu, czyli co młodzież wymyśli?

 

 

Dzisiejsi zdolni uczniowie, to jutrzejsi menedżerowie, przedsiębiorcy i konsumenci. Mając na uwadze ten fakt, a także konieczność powiększania oferty pozaszkolnej edukacji dedykowanej szeroko pojętej przedsiębiorczości i biznesowi, powołaliśmy do życia nowy projekt edukacyjny pod nazwą „First Step Into The Future”, będący częścią cyklu Pomeranian Employer’s Business & Economy Week. Warsztaty, trwające kolejne pięć dni, otworzyliśmy 19 listopada w naszej siedzibie. Uczestników przywitał Dyrektor Zarządzający „Pracodawców Pomorza” Tomasz Limon. 

Koordynatorem projektu i głównym prowadzącym była dr Ewa Bonk-Woźniakiewicz, Pełnomocnik Zarządu „Pracodawców Pomorza” ds. Kontaktów z Organizacjami Pozarządowymi, od lat wspierająca aktywnie działalność Rotary Club Sopot, którego jest członkiem. Jak tłumaczy: – Zadaniem gry jest wprowadzenie młodych jej uczestników w realia gospodarki rynkowej, wymogi rynku oraz konieczność poznania podstawowych zasad prowadzenia działalności gospodarczej w wymiarze małej firmy produkcyjnej, a także konsekwencji własnych decyzji rynkowych. Zdobycie świadomości mechanizmów rynkowych jest zamierzonym celem gry.

Przedsięwzięcie jest efektem wsparcia finansowego Miasta Gdańsk, współorganizatora wydarzenia, a także zaangażowania poszczególnych partnerów: LPP S.A., Embro, Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, Grupy Progress Sp. z o.o., Ciklum, Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. i Rotary Club Sopot

 

 

W warsztatach prowadzonych wyłącznie w języku angielskim brało udział blisko 30 uczniów z gdańskich szkół ponadgimnazjalnych. Swoich uczestników zgłosili: Zespół Szkół Morskich im. Bohaterów Westerplatte, Państwowe Szkoły Budownictwa, Zespół Szkół Kreowania Wizerunku, Zespół Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej, a także V Liceum Ogólnokształcące im. Stefana ŻeromskiegoZadanie rekrutowania uczniów do warsztatów realizowali nauczyciele z poszczególnych szkół. Przy wyborze kierowali się kilkoma wyznacznikami: bardzo dobrą znajomością języka angielskiego, poziomem wiedzy umożliwiającym ich zwolnienie z zajęć szkolnych w terminie warsztatów i zainteresowaniem przedsiębiorczością, ekonomią. 

Do dyspozycji uczestników oddaliśmy przestrzenie szkoleniowo-konferencyjne w naszej siedzibie przy Al. Zwycięstwa 24. Po podziale na grupy, rozpoczęli realizację głównego zadania, czyli budowę i rozwój własnej firmy w dowolnie wybranej przez siebie branży. Każdego dnia ulepszali swój produkt, zarządzali finansami i ryzykiem. 

Przygotowaliśmy bardzo bogaty program warsztatowy, który, mamy nadzieję, pobudzi kreatywność naszej młodzieży – mówi Małgorzata Lipska z „Pracodawców Pomorza”, inicjatora akcji – Konkretne, realne zadanie wymagające zaradności, konfrontacja z wyzwaniami pojawiającymi się w trakcie prac oraz opieka doświadczonych przedsiębiorców to wartość dodana tego projektu. Rzucamy ich na głęboką wodę, ale na tyle blisko brzegu, by mieli z tego przede wszystkim zabawę – dodaje.

 

 

Pięć dni warsztatów wypełniliśmy wykładami i szkoleniami realizowanymi przez wykładowców uczelni wyższych, przedsiębiorców i branżowych specjalistów. Wśród poruszanych tematów znalazły się te dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi, komunikacji biznesowej, świadomości międzykulturowej, marketingu i promocji, zarządzania projektowego, a ponadto instrumentów i instytucji finansowych. 

Wprowadzeniem do tygodnia pełnego wyzwań był wykład prof. UG, dr hab. Anny Marii Nikodemskiej-Wołowik (oparty o badania realizowane w ramach projektu Narodowego Centrum Nauki)*, która przybliżyła specyfikę przedsiębiorstw rodzinnych w kontekście ich unikalnych cech biznesowych i potencjału reklamowego budowanego w oparciu o tradycję i zaufanie. Prof. Anna Maria Nikodemska-Wołowik prowadzi zajęcia w Instytucie Handlu Zagranicznego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.  

 

 

Właściwe wejście w merytoryczną przestrzeń warsztatową zapewnił uczniom w poniedziałek Piotr NowakDyrektor ds. Finansów i Zarządzania Finansami, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Przeprowadzone zostały dwie pierwsze rundy gry. Podział na grupy oznaczał podział obowiązków, a przede wszystkim ustalenie profilu firmy i produktu/usługi, która miała zostać rozwijana w nadchodzących dniach. Formuła warsztatów uwzględnia realistyczny ciąg reakcji przyczynowo-skutkowej. Każda decyzja podjęta przez grupę przyniesie w kolejnych dniach określone skutki generujące wyzwania, z którymi trzeba będzie się zmierzyć. 

 

 

Niestandardowym wyzwaniem kreatywnym, poprzedzonym zajęciami z dr Joanną Próchniak z Katedry Ekonomii Przedsiębiorstw Uniwersytetu Gdańskiego, były wtorkowe warsztaty projektowania obuwia, prowadzone przez przedstawicieli sopockiej firmy Embro – właściciela Bartłomieja Bucholca i głównego projektanta marki Łukasza Gajowniczka –  specjalizującej się w unikalnych designerskich projektach na zamówienie. Zadanie postawione przed grupami wymagało przygotowania autorskiej linii obuwia sportowego z myślą o masowej produkcji, z akcentem położonym na miejski styl.

Realizacja produktu trwała kilka godzin, ponieważ team szkoleniowy postanowił odwzorować wszystkie etapy jego realizacji, tak jak ma to miejsce w prawdziwym procesie produkcji. Praca rozpoczęła się od opracowania kilku wariantów szkiców koncepcyjnych. Następnie, gdy projekt nabrał już wyraźnego kształtu, grupy skoncentrowały się na kreacji właściwego otoczenia produktu, w tym zawartości marketingowej z myślą o kampanii reklamowej na potrzeby mediów społecznościowych. W każdej z grup, poza właściwymi projektantami, funkcjonowali lider i menedżer produktu, mający wpływ na dobór techniki i materiałów użytych w projekcie. 

 

 

Plan na środę przewidywał wprowadzenie naszych grup warsztatowych w przestrzeń projektowo-produkcyjną z prawdziwego zdarzenia. W tym celu udaliśmy się do siedziby LPP S.A. w Pruszczu Gdańskim, żeby zapoznać się z działalnością tamtejszego centrum dystrybucyjnego spółki.

Wiele zostało już powiedziane o historii tego prężnie rozwijającego się polskiego przedsiębiorstwa z obszaru projektowania, produkcji i dystrybucji odzieży, ale warto przypomnieć kilka najbardziej istotnych faktów. Firma LPP, wtedy jeszcze znana pod nazwą Mistral Sp. z o.o., powstała w 1991 roku, z inicjatywy Marka Piechockiego i Jerzego Lubiańca. Cztery lata później doszło do jej przekształcenia w spółkę znaną pod dzisiejszą nazwą. Pierwsze istotne decyzje w kategorii ekspansji międzynarodowej, czyli otwarcie biura firmy w 1997 Szanghaju, ekspansja w 2002 roku flagowej marki Reserved do Estonii, Czech, Rosji oraz na Węgry i Łotwę, a w rok później na Litwę, Ukrainę i Słowację, zaczęły pozycjonować spółkę w obszarze najbardziej perspektywicznych polskich biznesów XXI wieku. Dziś LPP S.A. to pięć silnych marek (Reserved, House, Cropp, Sinsay, Mohito) i ponad 1700 sklepów obecnych w 21 krajach. 

O tym, jakim pomorskim pracodawcą jawi się dziś firma, dowiedzieliśmy w środę podczas spotkania z Wiceprezesem Zarządu ds. finansowych LPP S.A. Przemysławem Lutkiewiczem. Oferta zatrudnienia spółki jest obecnie bardzo zdywersyfikowanym katalogiem, zawierającym stanowiska typowo handlowe w salonach sprzedaży, bogatą ofertę w centrali (m.in. dział przygotowania produktu, sprzedaży, inwestycji, e-commerce, marketingu, eksportu i finansów) i możliwość zdobycia doświadczenia na klasycznych stanowiskach logistycznych w Pruszczu Gdańskim. LPP S.A. to także prędko rozrastający się dział IT, wdrażający najbardziej zaawansowane technologie m.in. z myślą o nowych formach sprzedaży detalicznej i intuicyjnych formach wsparcia klienta w salonach.

 

 

Wizyta studyjna w centrum logistycznym oznaczała otwarcie naszym uczestnikom drzwi do zapleczy i najważniejszych przestrzeni realizacyjnych, w tym studiów fotograficznych dla modeli poszczególnych marek, pomieszczeń do realizacji zdjęć produktowych, jak i rozległego centrum dystrybucyjnego m.in. zaopatrującego w czasie rzeczywistym poszczególne sklepy i obsługującego spedycję krajową oraz zagraniczną. Obiekt przy ul. Tczewskiej 2 pozostaje w czołówce najbardziej rozwiniętych technologicznie obiektów logistycznych w tej części EuropyObowiązkowym elementem środowej wizyty była realizacji kolejnych etapów gry warsztatowej, którą przeprowadził Piotr Nowak z Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. 

Cieszymy się, że jako LPP od zawsze związane z Pomorzem, mieliśmy okazję uczestniczyć w projekcie organizowanym przez „Pracodawców Pomorza” – mówi Wiceprezes Przemysław Lutkiewicz, dodając przy tym: – Przedsiębiorczość to nie tylko wiedza o finansach czy zarządzaniu, ale praktyczna umiejętność elastycznego podejmowania decyzji. Myślę, że postawione przed uczestnikami zadanie projektowe idealnie przybliży młodym osobom dynamikę biznesu, dzięki czemu w przyszłości jako przedsiębiorcy nie będą obawiali się zmian, a dostrzegą w nich kolejną szansę.

Czwartek, a więc dzień poprzedzający prezentacje generalne, przyniósł wgląd w zarządzanie zasobami ludzkimi i procesy rekrutacyjne w ujęciu Magdaleny Białek, Regional Permanent Recruitment Manager z Grupy Progres. Jeszcze tego samego dnia, przed piątą rundą gry, zaprosiliśmy na spotkanie z młodzieżą Sandrę Baruffi, Employer Brand Specialist z firmy Ciklum, która od ponad 15 lat dostarcza usług outsourcingowych w branży IT. Międzynarodowy charakter firmy (skandynawskie korzenie, a siedziba główna na Ukrainie) był dobrym punktem wyjścia do rozmowy i warsztatów poświęconych zarządzaniu projektowemu i pracy w grupach złożonych z przedstawicieli różnych kultur. 

 

 

Piątek był dniem, który miał wykazać, czy poszczególnym grupom warsztatowym udało się udźwignąć ciężar odpowiedzialności, jakim była kreacja i rozwój własnej firmy, a przede wszystkim – czy ich propozycje spotkają się z zainteresowaniem potencjalnych inwestorów. Miejscem ostatnich przygotowań i właściwych prezentacji dla naszych grup był gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, a więc przestrzeń jak najbardziej odpowiednia dla początkujących przedsiębiorców „uzbrojonych” w innowacyjną propozycję biznesową. 

Najważniejszym elementem mechaniki „First Step Into The Future” jest pełna swoboda twórcza, oznaczająca nieskrępowaną wolność przy wyborze własnej koncepcji biznesowej. Finały pierwszej edycji cyklu Pomeranian Employer’s Business & Economy Week miały pełnić rolę sprawdzianu z przedsiębiorczości i intuicyjności biznesowej uczniów, którego celem było nakreślenie najsilniejszych i najsłabszych stron rezultatów pracy twórczej poszczególnych grup, a nie wyraźnie oddzielanie zwycięzców od przegranych. 

 

First Step Into The Future 2018 w pełnej krasie – szkolący, szkoleni i inwestorzy

 

*wybrane rezultaty badań realizowanych w ramach Projektu NCN 2016/21/B/HS4/01600