fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Chipolbrok zamówił kolejny statek w Chinach

 

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe – Chipolbrok, z siedzibą główną w Szanghaju i biurem w Gdyni, zostało założone przez rządy PRL i ChRL w 1951 roku, czyli może święcić jubileusz 70-lecia. Rozpoczęło działalność eksploatując cztery statki. Ostatnio ww. armator zamówił też 4 statki. Są to jednostki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowców. Statki budowane będą w Chinach, ale pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków z Gdańska.

W  poniedziałek, 12 kwietnia 2021 roku, w stoczni Chengxi Shipyard Co., Ltd. w Jiangyin, tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces tworzenia konstrukcji kolejnego statku zamówionego przez Chipolbrok. Jest to trzecia z serii (CX0698) jednostka o nośności 62000 DWT (Heavy-lift multi-purpose vessel/z klasą PRS – *KM DRY CARGO SHIP ACC (942) HC/E CG IWS AUT ECO REC ECO BWM) budowana pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków w systemie „dual class”.

Przekazanie jednostek armatorowi przewidziane jest na koniec 2022 roku. Nadzór ze strony PRS prowadzony jest przez Centralę w Gdańsku w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, oraz przez zespół inspektorów z placówki PRS w Szanghaju w zakresie nadzoru nad budową jednostek oraz nadzoru nad produkcją wykonanych w Chinach materiałów i wyposażenia.

Podczas uroczystości Maciej Łępicki, dyrektor zarządzający Chipolbrok i Lu Ziyou, prezes stoczni Chengxi, wygłosili mowy, w których wyrazili swoje wzajemne uznanie oraz ocenili projekt jako bardzo ważny dla stoczni i Chipolbroku. Wśród gości na uroczystości obecni byli przedstawiciele CP, stoczni, PRS, DNV (statek budowany jest pod nadzorem PRS w systemie „dual class” – podwójnej klasy PRS i DNV), firmy leasingowej i biura projektowego. Są to ciężarowce konwencjonalne, inaczej – statki wielozadaniowe przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (heavy-lift multi-purpose vessel, HL MPP).Koszt jednego statku z nowej serii szacowany jest przez nieoficjalne źródła i obserwatorów rynku na ok. 30 mln USD. Każda jednostka z tej serii charakteryzuje się nośnością 62 000 ton i otrzymać ma klasę PRS *KM DRY CARGO SHIP ACC (942) HC/E CG IWS AUT ECO REC ECO BWM).

Armator zamówił łącznie cztery takie statki wielozadaniowe, zdolne do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, a także kontenerów. PRS podaje termin przekazania jednostek budowanych pod nadzorem tej instytucji klasyfikacyjnych, jako przewidziany na koniec 2022 roku.


Anna Kłos (na podst. inf. Polskiego Rejestru Statków)