fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Pracodawcy Pomorza zwiększają liczbę firm członkowskich

 

WITAMY NA POKŁADZIE PORT GDAŃSK

 

Lipcowe posiedzenie Zarządu Pracodawców Pomorza było na wysokim poziomie, także lokalizacyjnym, mianowicie na wieżowej gondoli Kapitanatu Portu Gdańsk. Gospodarzem spotkania był prezes Zarządu Portu – Łukasz Malinowski, który uroczyście podpisał z prezesem Pracodawców Pomorza Tomaszem Limonem, akt wstąpienia tego przedsiębiorstwa do  naszej, największej na Pomorzu, organizacji gospodarczej. Przy tej okazji nastąpiła też prezentacja nowego członka PP – Portu Gdańsk. Przedstawił ją Piotr Bura – dyr ds. marketingu.

 

 

Znów Złota Era w dziejach portu

Port gdański nabrał rozwojowego rozpędu, porównywalnego ze złotą erą z XVI i XVII wieku. Został beneficjentem przekierowania się w ostatnich czasach głównych szlaków transportowych z kierunku wschód – zachód na północ – południe. Jest to pokłosie europejskich, a nawet światowych wydarzeń politycznych, w tym wojny na Ukrainie i gospodarczej blokady Rosji.

Wzrost znaczenia na Bałtyku

W roku 2022 Port zdobył drugie miejsce w rankingu przeładunków towarów (po Ust Łudze, największy dotąd rywal – Petersburg – spadł na miejsce czwarte). Pod względem przeładunku kontenerów (zasługa Balic Hubu), osiągnął pierwszą lokatę, a 13. miejsce wśród największych europejskich portów (a są wśród nich takie historyczne potęgi jak porty niderlandzkie, niemieckie i inne atrakcyjnie usytuowane na wybrzeżach  Oceanu Atlantyckiego. Na korzyść naszego portu działają jego połączenia lądowe z Europą środkowo-wschodnią. W efekcie Port Gdański jest najszybciej rozwijającym się portem bałtyckim ostatniej dekady.

Zaletą – wielotowarowość

Przeładunki w roku 2022 ogółem wyniosły 68,2 mln ton, jest to 51% polskiego rynku morskiego, w tym import wyniósł 78% a eksport 22%.  Rekord padł w branży kontenerów –   to 2,1 mln TEU. Branżowi rekordziści przeładunków to: paliwa płynne – 37%, drobnica – 34%, węgiel – 19%. Baltic Hub – największy na Bałtyku terminal kontenerowy, prowadzi dwa stałe serwisy oceaniczne z Dalekiego Wschodu. Jego obecna  zdolność przeładunkowa wynosi 2,95 mln TEU rocznie i choć obecnie wykorzystuje 2,1 mln TEU, już realizuje projekt rozbudowy o kolejne 1,5 mln TEU. Intensywnie też korzysta z Pomorskiego Centrum Logistycznego usytuowanego na zapleczu. 

Ruch w porcie odbywa się dynamicznie. Odnotowano w roku 2022  3626 zawinięć statków handlowych, z Portu wyjeżdżało (przeciętnie) 2532 ciężarówek dziennie i 1440 wagonów kolejowych.   Port może się również pochwalić dobrą dostępnością od strony lądu. Poprzez Trasę Sucharskiego i most wantowy ma świetny dostęp do S-7 w kierunku Warszawy, a poprzez obwodnicę południową Gdańska do S-6 i autostrady A-1. Rozbudowana sieć kolejowa w porcie i most kolejowy przez Martwą Wisłę zapewnia dostęp do ważnych linii kolejowych, w tym magistrali Śląsk – Porty.

Znaczenie Portu Wewnętrznego

Głównym operatorem przeładunkowym w tej części Portu jest spółka Port Gdański Eksploatacja. Ponieważ usytuowana jest na nabrzeżach rzecznych ma gorsze parametry geograficzne: głębokość zanurzenia 10,6 m (port zewnętrzny nad otwartym morskim akwenem – 17,5 m), maksymalna długość statków, które może obsłużyć to 225 m. Odgrywa jednak dużą rolę w handlu morskim. Zapewnia 20% przeładunków. Jest to jedyne przedsiębiorstwo operujące w gdańskim porcie, które jest jego własnością, pozostałe przedsiębiorstwa prowadzone są przez firmy mające jedynie prawa użytkowania portowych terenów (umowy dzierżawne nie mogą być dłuższe niż 30 lat, co wynika z Ustawy o portach). Główne obsługiwane ładunki to: węgiel, inne produkty masowe, drobnica, zboże, ruda, drewno, paliwa płynne, w sumie 7,5 mln ton towarów. Zarząd Portu systematycznie dba o inwestowanie w infrastrukturę nabrzeży i udoskonalanie terminali PGE..  

Myślenie o przyszłości

Najambitniejsze plany dotyczą portu zewnętrznego, korzystającego z geograficznego przywileju bliskiego dostępu do tzw. głębi gdańskiej. Oczywiście są plany rozbudowy i wzbogacenia funkcjonowania obecnie działających terminali, ale najważniejszym planem jest Port Centralny, który miałby zostać umiejscowiony na terenie na zachód od Naftoportu. I choć miałby zostać zbudowany na zalądowionym morzu, na jego potrzeby została zarezerwowana działka o powierzchni 8 ha.  Nieustannie powstają też inwestycje na terenach portu w sąsiedztwie terminali. Można wymienić zbiorniki PERN-u, centra dystrybucyjne i mającą ruszyć jeszcze w tym roku ogromną fabrykę firmy Northwolt.


Anna Kłos