Mając na uwadze ogromne możliwości płynące z dynamicznego rozwoju chińskiej gospodarki, rząd polski podejmuje kolejne działania wzmacniające polsko-chińskie relacje ekonomiczne.
W dniu 12 marca 2012 r. ruszyła strategia wspierająca polsko-chińską współpracę gospodarczą. ‘Go China’ to inicjatywa mająca zachęcić polskich przedsiębiorców do rozwijania relacji z chińskimi partnerami biznesowymi. Utworzenie strategii jest inicjatywą Ministerstwa Gospodarki, zaangażowane są w nią polskie Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji w Szanghaju i Pekinie, Ministerstwo Rolnictwa, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Agencja Rynku Rolnego.
Celem strategii jest promocja 15 polskich branż, najbardziej rozwojowych w zakresie eksportu, oraz pozyskiwanie inwestycji. Projekt ‘Go China’ rozpoczyna promocję polskiej gospodarki na kilkunastu rynkach priorytetowych i pięciu perspektywicznych. Priorytetowe, to np.: Niemcy, Rosja, Chiny, czy Czechy, natomiast perspektywiczne to: Kazachstan, Brazylia, Kanada, Algieria i Turcja.
Chiny – światowy lider gospodarczy, otwierają się na współpracę międzynarodową. Realizując rządową strategię ‘Go Global’, chińskie przedsiębiorstwa wykazują coraz większe zainteresowanie inwestycjami zagranicznymi. W odpowiedzi na zgłaszaną przez polskich przedsiębiorców potrzebę zebrania i uporządkowania licznych informacji na temat możliwości współpracy na rynku chińskim, przygotowano i uruchomiono portal ‘Go China’ (www.gochina.gov.pl).
Portal ‘Go China’ zawiera opracowania sektorowe, informacje na temat zasad możliwości importu z Chin i eksportu z Polski, chińskiego prawa gospodarczego i kultury biznesu oraz przewodnik dotyczący zakładania działalności gospodarczej w Chinach. Docelowo, portal powinien stać się platformą wymiany doświadczeń i będzie dostosowany do potrzeb i oczekiwań polskich firm. Dążeniem autorów portalu ‘Go China’ jest stworzenie narzędzia ułatwiającego prowadzenie działalności biznesowej polskim firmom współpracującym z chińskim biznesem (PAIiIZ).
W związku z powyższym, zachęcamy do odwiedzenia portalu ‘Go China’ oraz do jego popularyzacji wśród firm i instytucji członkowskich Państwa Organizacji.
Jednocześnie, przesyłam informację otrzymaną od Pani Ewy Kowalczyk z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), nt. tegorocznych misji inwestycyjnych, w której w pierwszej kolejności zachęca ona do rozważenia możliwości udziału w kwietniowej misji do Pekinu i Shenzen:
Misja inwestycyjna do Chin. Termin 16-20 kwietnia 2012 r.
Miasta:
Shenzen (głównie sektory ICT i High-tech – planowana organizacja seminarium inwestycyjnego + spotkania indywidualne z firmami);
Pekin (sektory takie jak farmacja, biotech, energetyka, motoryzacja – udział w 6th China Enterprise Outbound Investment Conference w dniach 18-19 kwietnia 2012).
Osoby i instytucja zainteresowane tymi wydarzeniami, proszone są o bezpośredni kontakt z Panią Ewą Kowalczyk:
Ewa Kowalczyk
Project Manager
Foreign Investment Department
Polish Information and Foreign Investment Agency
12 Bagatela Str., 00-585 Warsaw, Poland
tel.: (+48 22) 334 98 74
fax: (+48 22) 334 99 99
e-mail: ewa.kowalczyk@paiz.gov.pl
www: www.paiz.gov.pl