fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Pracodawca, pracownik i jego premia

 

O skutecznym zarządzaniu i wynagradzaniu pracownika – uwzględniając wszystkie potrzeby obu stron – mówiła w ubiegły poniedziałek (18.04) Dominika Czechowska, mentor i doradca biznesowy. Pojawiła się u „Pracodawców Pomorza” realizując misję spotkań tematycznych Sekcji HR, kierowanej przez Małgorzatę Tobiszewską.

 

1

Dominika Czechowska / fot. Pracodawcy Pomorza

 

Jak ustalać wynagrodzenia i premie oraz w jaki sposób skorelować taką premię z celami strategicznymi firmy? Które systemy motywacyjne sprawdzają się zawsze, a jakich koncepcji najlepiej w ogóle unikać? Efektywne premiowanie pracowników jest testem umiejętności z zarządzania kadrami – tak można podsumować przekaz Dominiki Czechowskiej, sugerującej, że ustalanie parametrów pracy wcale nie musi posiadać złożonej formy. – Dobrze rozpisany zakres obowiązków powinien mieścić się na jednej stronie – wyjaśniała. Wynagradzanie w klasycznej proporcji 70/30, gdzie pierwszy człon dotyczy podstawy, a drugi premii, to klasyczna „stała” w systemach motywacyjnych. – Odwrotną korelację można zaobserwować w Stanach Zjednoczonych, gdzie podstawa jest na ogół bardzo ograniczona. Trudno jest ustawić systemy premiowe w dużych organizacjach – tłumaczyła prelegentka.

 

cytat

 

2

 

cytat2

3

Pierwszy czynnik, który Dominika Czechowska uwzględnia w systemie premiowym, to uzależnienie połowy premii od wyniku firmy. Drugim jest zależność premii od celów działów. Możemy skorzystać z jeszcze innego instrumentu, którym jest premiowanie do własnych służb sprzedaży. – Przy wdrażaniu nowego produktu pamiętajmy, żeby wystrzegać się promocji konsumenckiej z obniżkami w wysokości 20% lub 30%. Badania wskazują, że 90% Polaków nie przelicza przy zakupach procentów. Taka komunikacja jest więc abstrakcją. Myślmy raczej o komunikacji za pomocą wartości – doradzała. I tutaj pojawia się temat w postaci typologii klienta, bez której znajomości nie ułożymy właściwie wspomnianej komunikacji.

 

Promocja produktu to cztery ważne płaszczyzny:

  • konsumencka promocja prosta;
  • promocja handlowa;
  • promocja skierowana do własnych służb sprzedaży;
  • promocja do osób decyzyjnych.

 

W systemie premiowym mogą znaleźć się tylko trzy wyniki. Pracując dla przedsiębiorstw zawsze powołuję zespół projektowy, w skład którego wchodzą pracownicy firmy, który zajmują się bezpośrednio budową takiego systemu premiowego. Pracownik powinien mieć zawsze możliwość bieżącego, samodzielnego przeliczania premii na podstawie naszej oficjalnej tabeli. Transparentność przede wszystkim – radziła dalej Dominika Czechowska, podkreślając konieczność dokładnej analizy, która pozwoli uniknąć częstych zmian w systemie premiowym, mogących  doprowadzić do niepotrzebnego zamieszczania w firmie.

 

Wideo ze spotkania: 


Dominika Czechowska 

profilowe

Doktorantka Uniwersytetu Gdańskiego, Prezes Zarządu Design and Business, doradca biznesowy Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza, mentor biznesowy współpracujący w zakresie doradczym z menadżerami firm inspirując optymalne rozwiązania w obszarze zarządczym oraz kierunków rozwoju przedsiębiorstwa, wykładowca, Menedżer Kierunku Wyższej Szkoły Bankowej.


Autor

Maciej Michniewski

m.michniewski@pracodawcypomorza.pl