„Pracodawcy Pomorza” oraz Instytut Badawczy Innowacyjnych Technologii Sp. z o.o.
serdecznie zapraszają na seminarium:
Etapy procesu komercjalizacji produktu
16 marca 2017r., godz. 14.00-16.00
siedziba „Pracodawców Pomorza”, Al. Zwycięstwa 24, Gdańsk
Wycena aktywów niematerialnych stała się współczesnym wymogiem, będącym wyrazem zmian w poglądach na ekonomię i znaczenie kapitału intelektualnego w kreowaniu wartości. Skala trudności w procesie wyceny aktywów niematerialnych wydaje się być większa, niż w przypadku wyceny całego biznesu, co wynika ze znaczenia m.in. zagadnień natury formalnoprawnej.
W Polsce, głównie z uwagi na relatywnie krótkie jeszcze tradycje i doświadczenia gospodarki wolnorynkowej wycena aktywów niematerialnych jest kształtowana bardziej przez poszukiwanie korzyści podatkowych, niż ekonomicznych o bardziej rynkowym charakterze. Nie zmienia to faktu, że proces ten wszedł na trwałe do kanonu potrzeb przedsiębiorstw, a także instytucji naukowo-badawczych, w kontekście identyfikowania ich miarodajnych wartości natury ekonomicznej i że będzie się rozwijał.
Agenda spotkania:
Dr inż. Michał Ćwiąkała:
1. Etapy procesu komercjalizacji produktu – wprowadzenie.
- Krótka charakterystyka poszczególnych etapów komercjalizacji produktu.
Mgr inż. Andrzej Półkoszek:
2. Świadomość przedsiębiorcy w zakresie rozwoju i pozycji konkurencyjnej jego biznesu.
- Na co mnie stać i jaki poziom rozwoju jestem w stanie osiągnąć – kryterium udziału w rynku [skala przychodów ze sprzedaży produktów/usług, a więc jak dobrze znam swój segment gospodarczy]?
- Czy mój biznes jest rentowny [jak definiuję rentowność biznesu]? Jeśli nie, to co to oznacza i co powinienem robić?
3. Komercjalizacja na świecie – sposoby wykształcone w tradycji rynków rozwiniętych.
- Najbardziej efektywne schematy funkcjonalne projektów innowacyjnych i ich uzasadnienie.
- Sprzedaż wynalazku czy licencjonowanie – ocena ryzyka i uzasadnienie wyboru sposobu finansowania.
4. Jak ma się Polska i jej system kultury biznesu wobec powyższego?
- Styk sfery nauki i sfery biznesu – gdzie są blokady?
- Rola kapitału i ograniczenia wynikające z jego niedoboru. Jakie są możliwe rozwiązania?
5. Podejście merytoryczne przedsiębiorcy do projektu innowacyjnego.
- Punkt widzenia twórców technologii [patentów] – jakie popełniają zasadnicze błędy?
- Punkt widzenia przedsiębiorców – jakie popełniają zasadnicze błędy?
- Gdzie jest zatem obszar potencjalnej współpracy?
6. Wycena biznesu.
- Kiedy wycena ma sens?
- Co to jest analiza finansowa biznesu i jakie obszary ona powinna obejmować?
- Czy przedsiębiorca może sam przeprowadzić proces wyceny, czy lepiej zlecić to w formie outsourcingu?
- Rola wyceny w projektach innowacyjnych.
Prelegenci
Mgr inż. Andrzej Półkoszek – Instytut Badawczy Innowacyjnych Technologii – konsultant ekonomiczno-finansowy. Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (MEiL) Politechniki Warszawskiej, połączył w swojej działalności zawodowej doświadczenia z pracy w przemyśle i 15-letnią praktykę bankową w Departamencie Kredytów BRE Banku SA (obecny mBank) z indywidualnym rozwojem w obszarze doradztwa ekonomiczno-finansowego. W ramach 20-letniej praktyki na rynku usług konsultingowych wyspecjalizował się w analizie ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw i projektów inwestycyjnych, biznesplanach i wycenach wartości biznesu oraz składników jego kapitału intelektualnego (aktywów niematerialnych). Usługi te są adresowane do biznesu oraz organizacji gospodarczych (w tym także non-profit), a także do sfery nauki i prac naukowo-badawczych w ramach procesów komercjalizacji wiedzy.
Dr inż. Michał Ćwiąkała – Instytut Badawczy Innowacyjnych Technologii – Prezes Zarządu. Absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej w zakresie specjalności inżynieria lądowa, a także doktor nauk technicznych w dyscyplinie inżynieria środowiska. Posiada uprawnienia budowlane do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, a także uprawnienia rzeczoznawcy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej. Zajmuje się komercjalizacją wiedzy, czyli wdrażaniem pomysłów do biznesu. Jako współautor szeregu rozwiązań technologicznych z branży ochrony środowiska i budownictwa prowadzi szkolenia dla przedsiębiorstw, w których pokazuję proces zarządzania własnością intelektualną – od wynalazku do wdrożenia, poprzez różne scenariusze zastosowań i ścieżki komercjalizacji pomysłu. Uczestnik wielu konferencji dotyczących innowacji w rozwoju polskiej gospodarki jak również prelegent licznych wykładów dotyczących tej problematyki.
Wszystkich zainteresowanych udziałem w spotkaniu prosimy o zarejestrowanie się