fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Gdańskie Lotnisko leci na rekord

Szczególnie wyraźnie widać to w wynikach roku 2023. Ma trzecią pozycję w kraju jeśli chodzi o liczbę pasażerów.  Najwięcej ich skorzystało z lotniska Chopina w Warszawie – no cóż – stolica,  następne w klasyfikacji jest krakowskie lotnisko w Balicach – też stolica, tyle, że wcześniejsza. Nasza placówka to pięćdziesięciolatek, licząc od zainstalowania się jej w Rębiechowie, a trzydziestolatek – biorąc pod uwagę jej przejście pod skrzydła trójmiejskich samorządów będących właścicielami akcji.

Prawie sześć milionów pasażerów w roku 2023!

  • To lepszy wynik niż planowaliśmy i się spodziewaliśmy – cieszy się Tomasz Kloskowski – prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Pasażerowie po pandemii COVID-19, mimo wojny, kryzysu energetycznego i finansowego, co się przełożyło na wyższe ceny podróży, wciąż chcą latać i nadal wybierają gdańskie lotnisko. To dla nas powód do dumy i wielkie zobowiązanie. To o 29,1 proc. więcej niż w roku 2022 r. oraz prawie 10 proc. więcej niż w 2019 r., kiedy to Port Lotniczy Gdańsk zanotował dotychczasowy rekord frekwencji wynoszący 5,4 mln pasażerów.

Która linia lotnicza jest liderem ub. roku?

Tradycyjna rywalizacja linii Wizz Air i Ryanair przyniosła tym razem zwycięstwo węgierskiemu przewoźnikowi, który zagospodarował 42,68 proc. rynku przewożąc 25 mln pasażerów, natomiast Ryanair – 39,17 proc. rynku, czyli14 mln. Pozostałe loty obsługiwały linie lotnicze: LOT (5,2 proc.), Lufthansa (4,01 proc.), KLM (3,01 proc.), Norwegian (2,68 proc.), SAS (2,63 proc.), Eurowings (0,26 proc.) i SWISS (0,36 proc.).

Najpopularniejsze kierunki

Najwięcej pasażerów poleciało w 2023 roku z Gdańska do Londynu (509 216), Oslo (443 365), Sztokholmu (354 333), Warszawy (277 396) i Kopenhagi (241 741). Następne punkty docelowe podróżnych to: Kopenhaga (240 tys.), Amsterdam (165 tys.), Bergen (153,5 tys.), Hamburg (153 tys.), Goteborg (137 tys.) , Dortmund (133 tys.) Taka sama kolejność najpopularniejszych kierunków była w 2022 r. Jak łatwo zauważyć, regularne loty wybierali głównie ci, których z Anglią, Skandynawią i Niemcami łączyły obowiązki zawodowe lub rodzinne.

Niezależnie od tego, nastąpił rozkwit kierunków południowych, które obłożone były przede wszystkim w miesiącach sezonu letniego. W ruchu nieregularnym, w tym czarterowym, w 2023 roku najwięcej, bo prawie 200 tysięcy pasażerów, wybrało loty do Turcji (197 495). W dalszej kolejności popularnością cieszyły się loty do Grecji (85 382), Egiptu (60 017), Bułgarii (21 039) i Hiszpanii (18 198).

Dobry wynik finansowy lotniska

Port Lotniczy Gdańsk w 2023 wypracował ponad 45,1 milionów złotych zysku netto, czyli +112,7%. To prawie dwa razy więcej niż w roku 2022, kiedy zysk był na poziomie 21,2 milionów, ale 6 proc. mniej niż w rekordowym roku 2019, kiedy zysk wyniósł 48 mln. W 2023 roku port zanotował 44,9 milionów zysku ze sprzedaży, czyli wzrost o 59,2% (28,2 mln) w porównaniu z rokiem 2022. 
– Cieszą wyniki finansowe za ubiegły rok, którego się bardzo obawiałem. Bałem się galopujących kosztów i wysokiej inflacji. Tymczasem udało się pokryć duże wydatki i jeszcze wypracować zysk – stwierdził z zadowoleniem prezes Tomasz Kloskowski.

Satysfakcjonujące przewozy cargo w 2023 r.

W 2023 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk było w sumie 49 502 operacji lotniczych, to o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej i 1,3 proc. więcej niż w rekordowym 2019 roku. W obsłudze towarów i poczty Port Lotniczy Gdańsk zanotował w 2023 roku wzrost o 12,7 proc. Udało się przewieźć 11 483 ton cargo. Od 2019 r. cargo wzrosło o 66,7 proc. Ten sektor działalności to outsourcing, 61,2% zapotrzebowania obsługuje DHL.

Operacje lotnicze w warunkach ograniczonej widzialności

Było takich 10 064 w roku 2023, tylko wyjątkowo miało miejsce przekierowanie lotów na inne lotnisko. Ze względu na silny wiatr – 15 rejsów. Szczególnie niebezpieczne są wiatry wiejące w poprzek pasów startowych – informuje prezes T. Kloskowski. W siedmiu przypadkach przyczyna przekierowania była po stronie przewoźnika, praktycznie chodziło o to, że pilot nie miał uprawnień, aby lądować we mgle, bez odpowiedniej widoczności, natomiast ani razu przyczyna nie leżała po stronie lotniska, które wyposażone jest w system ILS CAT III, sprawiający, że samolot może wylądować bez widoczności, nawet na tzw. autopilocie.

Najważniejsze wydarzenia roku 2023

  • X. Firma LS Technics otworzyła drugi hangar do obsługi technicznej samolotów.
  • W październiku WIZZ AIR dodał ósmy samolot do do swej bazy w Gdańsku i uruchomił 2 nowe trasy (Rzym i Walencja)
  • W grudniu biurowiec Alpha został skomercjalizowany w 80%.
  • Zorganizowano kilka imprez o charakterze społecznego udziału dla mieszkańców Pomorza.

Dwa okrągłe jubileusze

 W 2024 r. przypadają dwa ważne jubileusze: 50. rocznica powstania gdańskiego lotniska w obecnej lokalizacji w Rębiechowie oraz 30-lecie spółki Port Lotniczy Gdańsk. Z tej okazji, 5 kwietnia, Port Lotniczy Gdańsk zorganizuje w hali AmberExpo w Gdańsku wielką galę urodzinową, na którą zaproszeni zostaną ludzie z branży lotniczej z Polski i świata, kontrahenci oraz przyjaciele. Łącznie jubileusz lotniska ma świętować na gali ok. 1300 osób.

W planach są także przygotowania do budowy kolejnego, trzeciego hangaru technicznego oraz projektowania rozbudowy płyt postojowych o kolejne stanowiska dla samolotów.

Światowe wyróżnienie

Gdańsk po raz kolejny jest najlepszym portem lotniczym w Polsce według światowego rankingu lotnisk przygotowanego przez AirHelp. W zestawieniu globalnym Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy zajął 28. miejsce. Pasażerowie wysoko ocenili punktualność startujących i lądujących samolotów na gdańskim lotnisku. Pozytywne noty uzyskała też oferta restauracji i sklepów w terminalu pasażerskim oraz ogólne wrażenie. W tym roku, w pierwszej dziesiątce, zdominowanej przez lotniska Japonii i Brazylii, nie znalazł się ani jeden europejski port lotniczy. Najlepszy wynik pośród lotnisk na starym kontynencie uzyskało hiszpańskie Bilbao Airport, które uplasowało się na 21. miejscu.

Anna Kłos
Fot. Anna Kłos

Prezes Tomasz Kloskowski