fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Posiedzenie Sekcji Budownictwa i Infrastruktury „Pracodawców Pomorza”

W dniu 26.10.2012 odbyło się posiedzenie Sekcji Budownictwa i Infrastruktury „Pracodawców Pomorza” łącznie z Gdańskim Klastrem Budowlanym. 

 

Wiodącym tematem spotkania było omówienie propozycji poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy –  Prawo zamówień publicznych.

W załączeniu znajdziecie Państwo do pobrania:

1. Ustawę z dnia 12 października 2012 r.o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi – po poprawkach Senatu.

2. Notkę przygotowaną przez UZP dotyczącą nowelizacji w zakresie podwykonawstwa

 

3. Komentarz eksperta ds zamówień publicznych Pana Wojciecha Wołoszyka

 

O wynikach debaty oraz wypracowanych stanowiskach będziemy informować Państwa w oddzielnych komunikatach. 

 

Zapoznając się z wprowadzanymi aktualnie zmianami do ustawy Prawo zamówień publicznych należy mieć na uwadze, iż równolegle procedowane są dwa odrębne projekty ustaw nowelizacyjnych. Pierwsza ustawa dotycząca przede wszystkim wprowadzenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 roku, która dotyczy udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, oraz innych dyrektyw z zakresu zamówień publicznych (2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 roku, 2004/17/WE z dnia 31 marca 2004 roku). Obejmuje ona również bardzo kontrowersyjne zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców, które zostały szeroko omówione w komentarzu do tej nowelizacji. Proces legislacyjny dotyczący tej pierwszej ustawy jest już bardzo zaawansowany. Została ona bowiem w dniu 12 października 2012 roku uchwalona przez Sejm po poprawkach Senatu i skierowana do podpisu przez Prezydenta RP.
Jednakże równolegle trwają prace na drugą nowelizacją, która odnosi się do szczegółowego uregulowania kwestii podwykonawstwa w ramach systemu zamówień publicznych. Po przeprowadzeniu uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt ten, w dniu 7 września 2012 roku, został przekazany posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Ogólne, wstępne założenia tej nowelizacji przyjęte przez Radę Ministrów były następujące (zgodnie z tabelą legislacyjną):
Celem projektowanej ustawy jest uregulowanie kompetencji i obowiązków zamawiającego oraz wykonawcy w zakresie podwykonawstwa, co będzie służyło efektywnemu realizowaniu zadań publicznych poprzez m.in.:
• objęcie podwykonawstwa umową o zamówienie publiczne na roboty budowlane lub usługi, co pozwoli na uznanie niewykonywania warunków i wymogów dotyczących podwykonawstwa za niewykonywanie umowy o zamówienie publiczne,
• umożliwienie, w przypadku niezapłacenia przez wykonawcę wynagrodzenia należnego podwykonawcom, dokonania bezpośredniej płatności przez zamawiającego na rzecz podwykonawców z wynagrodzenia należnego wykonawcy, a także z kwot lub gwarancji, stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umowy, które zostały wniesione przez wykonawcę przed zawarciem umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego do wysokości 10% wartości kontraktu,
•umożliwienie zamawiającemu zastrzeżenia obowiązku wykonania bezpośrednio przez samego wykonawcę kluczowych części zamówienia, bez możliwosci zlecenia ich wykonania przez podwykonawców lub polegania na zasobach innych podmiotów, na
zasadach wskazanych w art. 26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych,
• umożliwienie zamawiającemu zastrzeżenia konieczności skierowania przez wykonawcę umowy z podwykonawcą do akceptacji zamawiającego, przy czym akceptacja będzie oznaczała ustawową solidarną odpowiedzialność zamawiającego i wykonawcy za wypłatę wynagrodzenia podwykonawcy.

Przedmiotowy projekt nowelizacji w zakresie podwykonawstwa nie został jeszcze skierowany pod obrady Sejmu. Należy zatem mieć na uwadze, iż czekająca nas w najbliższym czasie nowelizacja omówiona w komentarzu nie jest jedyną czekającą nas w najbliższych miesiącach.”