12 listopada br. w AmberExpo w Gdańsku odbyła się konferencja pt. „Wspólne kierunki rozwoju Metropolii Gdańskiej”, zorganizowana przez GOM. Cieszyła organizatorów dużą frekwencją. Odnotowali obecność posłanek: Iwony Guzowskiej i Katarzyny Hall – członkiń zespołu parlamentarnego ds. metropolii, przedstawicieli środowisk akademickich – z z prof. Iwoną Sagan i prof. Kazimierzem Jamrozem, oraz środowisk biznesowych z prezesem Pracodawców Pomorza Zbigniewem Canowieckim. Dla dobrego funkcjonowania biznesu współpraca z samorządami jest rzeczą bardzo ważną.
Pomorskie Gminy – w liczbie 41, chcą stworzyć wspólne standardy planów zagospodarowania przestrzennego i studiów uwarunkowań przestrzennych. To ułatwienia dla inwestorów, którzy stwierdzą, że gminy „posługują się tym samym językiem”, więc rozmowy będą prostsze i zaoszczędzi się dużo czasu. Pierwszym warunkiem podniesienia spójności metropolii są odpowiednie połączenia komunikacyjne, przede wszystkim drogowe. Sprawa nie jest prosta, bo mamy drogi trzech kategorii: krajowe, wojewódzkie i gminne a każdy rodzaj ma innego operatora, przy czym najważniejsze dla funkcjonowania metropolii są krajowe. Rozwój tej sieci jest zależny od strategii rządowych, a zarządzane są przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Akurat na te decyzje gminy mają niewielki wpływ, ale można lobbować takie czy inne rozwiązania i przekonywać do nich decydentów.
Przedstawione podczas konferencji badania wykazały, że niejednokrotnie brakuje ciągłości układu drogowego między gminami. Planowanie w gminach pomija aspekt zewnętrzny – wspólnotowy. Nawet systemy klasyfikacji dróg nie są jednolite. Jedni klasyfikują drogi według zarządcy, inni według stanu technicznego, a jeszcze inni robią rozmaite mieszanki.
Dziesięć gmin Metropolii – 3 miasta: Gdańsk, Sopot i Pruszcz Gdański, oraz gminy wiejskie: Tczew, Cedry Wielkie, Kolbudy, Linia, Pruszcz Gdański, Przywidz, Pszczółki i Trąbki Wielkie, ogłosiły wspólny przetarg na dostarczanie energii elektrycznej do oświetlania w sumie 1911 obiektów: szkół, przedszkoli, boisk, hal sportowych, budynków użyteczności publicznej i ulic. Zgłosiła się ENERGA z ofertą 31. 876.243 zł. Gdyby podliczyć to, co dotąd płaciły te gminy, wychodzi 36.062.000 zł, czyli mamy oszczędność w kwocie 4.185.753 zł.
Za najważniejszą rzecz gminy uznały spójność transportową. Będzie ona przedmiotem szczególnych badań, na co GOM uzyskało finansowanie ze środków norweskich w wysokości 300 tys. euro. Drugim tematem zgłoszonym przez gminy jest gospodarka wodna. Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna została wytypowana na koordynatora i będzie gminom wiejskim doradzać w kwestiach gospodarki wodnej. Także w zakresie problemów pojawiających się w kontekście wydobycia gazu łupkowego.
Anna Kłos
Fot. 7567 Zbigniew Canowiecki – prezes organizacji PRACODAWCY POMORZA