W dniu 24.01.2013r. odbyło się Sympozjum „Budowa tunelu drogowego pod Martwą Wisłą”.
Konferencja odbyła się w Gdańsku w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amber Expo.
Organizatorami byyli: Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Pomorska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa przy współpracy Politechniki Gdańskiej i organizacji „Pracodawców Pomorza”. Honorowy Patronat: Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Poniżej wybrane wystąpienia okolicznościowe podczas sympozjum.
Ostatnie lata charakteryzują się w Polsce wyjątkową dynamiką w zakresie realizacji przede wszystkim inwestycji infrastrukturalnych. Stało się to możliwe dzięki pozyskaniu na te inwestycje znacznych środków z funduszy Unii Europejskiej. Należy przy tym podkreślić, że realizowane projekty, szczególnie z zakresu infrastruktury drogowej, są szansą na odrobienie wieloletniego opóźnienia inwestycyjnego w tej dziedzinie i dołączenie do grona państw, które nas znacznie wyprzedziły.
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, wykonując swoje statutowe cele, uznał, że celowe jest prezentowanie szerokiemu gronu inżynierów, ciekawych z punktu widzenia nowoczesnych technologii budownictwa, obiektów kubaturowych i infrastrukturalnych, realizowanych w różnych częściach kraju. Stąd narodził się pomysł, aby wspólnie z lokalnym gdańskim Partnerem, a mianowicie Pomorską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa, zainicjować cykl publicznych prezentacji takich właśnie realizacji. Uznano przy tym, że najlepszą formą prezentacji będzie sympozjum, które umożliwia przedstawienie inwestycji wielopłaszczyznowo, a więc z uwzględnieniem aspektów i uwarunkowań konstrukcyjno-inżynierskich, ekonomicznych, jak i środowiskowych.
Na początek wybrano jako temat sympozjum,realizowane w Gdańsku ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne pod nazwą „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk – Trasa Słowackiego”, w ramach którego, jako zadanie IV, realizowany jest „Tunel drogowy pod Martwą Wisłą”, pierwszy w Polsce tak duży obiekt inżynierski o niespotykanych u nas parametrach technicznych.
Sympozjum, któremu nadano nazwę „Tunel drogowy pod Martwą Wisłą”, ma mieć charakter ogólnopolski i otwarty. Trzeba przy tym stwierdzić, że samemu sympozjum towarzyszy od początku, szczególnie w Gdańsku, duże zainteresowanie. Wynika to na pewno stąd, że tunel jest inwestycją kluczową dla docelowego układu komunikacyjnego Aglomeracji gdańskiej, inwestycją od wielu lat oczekiwaną przez nasze społeczeństwo. Nadmienić należy, że właśnie w tym rejonie miasta skupiają się kluczowe przedsiębiorstwa z sektora transportu morskiego, energetycznego, paliwowego i logistycznego.
W imieniu Komitetu Naukowego Sympozjum chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do stworzenia warunków umożliwiających zorganizowanie Sympozjum. Wyrażam w tym miejscu głęboką wdzięczność Polskiemu Związkowi Inżynierów i Techników Budownictwa oraz Pomorskiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa nie tylko za podjęcie cennej inicjatywy, ale przede wszystkim za jej urzeczywistnienie. Dziękuję bardzo gorąco Redakcji czasopisma „Inżynieria i Budownictwo” za szybkie zrecenzowanie i przygotowanie do druku referatów, zaakceptowanych przez Komitet Naukowy Sympozjum. Organizacji „Pracodawców Pomorza” dziękuję za duże i natychmiastowe zainteresowanie trójmiejskich firm zgłoszoną inicjatywą oraz za okazane duże wsparcie organizacyjne. Szczególne słowa podziękowania kieruję do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, który dostrzegając wyjątkowe znaczenie realizowanej inwestycji, objął nad Sympozjum Honorowy Patronat.
Wszystkim uczestnikom Sympozjum, wszystkim zainteresowanym tematyką budowy pierwszego tunelu drogowego w Polsce realizowanego metodą TBM, życzę satysfakcji podczas naszego wyjątkowego spotkania.
Prof. zw. dr hab. inż. Bolesław Mazurkiewicz
Przewodniczący Komitetu Naukowego Sympozjum
„Tunel drogowy pod Martwą Wisłą”
Wystąpienie Prezesa Pracodawców Pomorza – Zbigniewa Canowieckiego
Szanowni Państwo,
Dzięki możliwości pozyskania znacznych środków na inwestycje komunalne z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Miasto Gdańsk wdrożyło ambitny wieloletni plan inwestycyjny, którego realizacja stała się szansą na odrobienie pogłębiającego się od II połowy ubiegłego wieku opóźnienia w zakresie komunikacyjnych inwestycji infrastrukturalnych oraz w takich dziedzinach jak sport, kultura i sztuka, nauka
i szkolnictwo wyższe.
Realizowane w Gdańsku, od kilku lat, kosztem wielu miliardów złotych, zadania infrastrukturalne ukierunkowane są w szczególności na zmianę układu komunikacyjnego miasta w układzie docelowym i mają na celu diametralną poprawę jakości życia mieszkańców Gdańska oraz całego obszaru metropolitalnego.
Kluczową rolę spełnia tutaj realizowane obecnie, przebiegające przez czynne tereny portowe, połączenie drogowe wykonywane w formie tunelu podziemnego pod Martwą Wisłą, którego ukończenie w 2014 roku poprawi zarówno dostęp do międzynarodowego lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku-Rębiechowie jak
i umożliwi szybkie skomunikowanie się z Portem Morskiem w Gdańsku z i w kierunku Łodzi (Autostrada A1) jak i Warszawy (droga ekspresowa S 7) z pominięciem Śródmieścia.
Inwestycja ta sprawi, że Gdańsk i cały obszar metropolitalny stanie się nie tylko głównym węzłem transportowym regionu, ale także jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Uaktywni się przedsiębiorczość regionu prowadzona dzisiaj przez niemal 145 tys. podmiotów gospodarczych. Znacząca poprawa komunikacji sprawi także, że szybko rozwijające się budownictwo mieszkaniowe i rynek nieruchomości komercyjnych, atrakcyjne tereny inwestycyjne, wykwalifikowane kadry oraz potencjał naukowy trójmiejskich uczelni skłonią kolejnych inwestorów zagranicznych do lokowania swojego kapitału właśnie tutaj.
„Pracodawcy Pomorza”, największa tego typu organizacja na Wybrzeżu z uznaniem odnotowuje, ale i co należy z całą mocą podkreślić, sprzyja i wspiera rozwijającą się przedsiębiorczość w różnych sektorach gospodarki regionu, które w przyszłości stanowić będą mocny i stabilny fundament rozwoju naszego regionu.
W imieniu „Pracodawców Pomorza” serdecznie dziękuję organizatorom za zaproszenie do współpracy przy organizacji sympozjum poświęconemu „Budowie tunelu drogowego pod Martwą Wisłą”. To pierwsza tego typu realizowana na tak dużą skalę inwestycja drogowa realizowana w Polsce. Zwraca uwagę nie tylko parametrami technicznymi inwestycji, ale w szczególności wybranym sposobem realizacji, technologią podziemnego drążenia przejścia drogowego. Dzięki tej metodzie w okresie budowy tunelu nie zostanie uszczuplony potencjał gospodarczy firm stoczniowych i portowych przy zminimalizowanej uciążliwości dla środowiska naturalnego w rejonie prowadzonej inwestycji . To odważna decyzja Gminy Miasta Gdańska, Inwestora bezpośredniego przedsięwzięcia oraz Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej spółki infrastrukturalnej realizującej kluczowe dla Gdańska zadania w ramach przedsięwzięć Euro 2012, wsparta
z całą pewnością, oprócz wskazań hydrotechnicznych i logicznych, ekonomicznymi jej aspektami.
Jako organizacja skupiająca pracodawców doceniamy zasady prowadzenia polityki gospodarczej przez władze miasta uwzględniające argumenty i opinie naszego środowiska.
dr Zbigniew Canowiecki
Prezes Zarządu