fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Virtus et splendor Sztuka w życiu Włochów XIV-XVII w. Wystawa ze zbiorów Fundacji XX. Czartoryskich w Krakowie

 

Wernisaż: 29.12.2013, g.13.00   

Wystawa udostępniona publiczności od 30.12.2013 do 30.03.2014 r.

 

          

Virtus et splendor, cnota i blask, to kategorie oddające sens powstających w Italii u schyłku średniowiecza i  w czasach renesansu dzieł sztuki i rzemiosła. Na wystawę zostaną sprowadzone ze zbiorów Fundacji XX. Czartoryskich w Krakowie najcenniejsze obrazy i dzieła rzemiosła artystycznego. Podzielone zostaną zgodnie ze swoją funkcją. Zatem w sali zaaranżowanej jako sypialnia małżeńska eksponowane będą skrzynia wianna, szkatuła narzeczeńska,  spalliera (obraz wiszący nad łóżkiem małżeńskim), naczynia z serwisu dla położnicy. Przedmioty te dekorują przedstawienia żeńskich bohaterek egzemplifikujących pożądane przez mężczyzn cechy kobiet: czystość i męstwo (Judyta, Zuzanna, Lukrecja i Porcja). Nadzieję na życie wieczne, wsparcie w potrzebie i ochronę przed szatanem  wiązano z obrazami, przed którymi modlono się w domowym zaciszu. Wizerunki Marii z Dzieciątkiem, św. Janem, obrazy Ukrzyżowania i Chrystusa Bolesnego eksponowane w prywatnej przestrzeni reprezentują środowisko florenckie i weneckie. 

 XII-218 XII-202--Madonna-z-dzieciatkiem-Bellini XII-180

 

 

 

 

 

O ile sypialnia w dużej mierze pozostała przestrzenią kobiety – żony i matki,  o tyle studiolo i kunstkammera były zazwyczaj królestwem mężczyzny. Zaaranżowane na wystawie wnętrze łączy cechy prywatnego gabinetu ozdobionego wizerunkami sławnych mężów i camera delle meraviglie, gabinetu osobliwości, z prezentacją artificialiów (dzieł rzemiosła) oraz naturaliów (minerałów, muszli itp.) Ujrzymy tu wiele cennych eksponatów, które legenda związała z Karą Mustafą, Karolem Gustawem, Biancą Capello, dzieła trybowane w srebrze, odlewane w brązie, rzeźbione w kości, koralu, bursztynie… 

 

Ekspozycję zamyka przestrzeń zakomponowana jako wnętrze kościelne. Tu wystawione zostaną fragmenty nastaw ołtarzowych uzupełnione o graficzne schematy ich rekonstrukcji oraz XIV. wieczną figurę Madonny z Dzieciątkiem, zamykająca optycznie amfiladę.

 Wystawa w swej koncepcji odwołuje się do zmysłów, kolorów, zapachów, faktur, dźwięków, zamiarem jej twórców jest zachwycić i uczynić zrozumiałym, zatem jej dopełnieniem pozostanie rozumowany katalog wysmakowany edytorsko.

 

 

Wystawa ze zbiorów Fundacji XX. Czartoryskich

Kurator: Dr hab. Prof. UG Marcin Kaleciński