Uprzejmie informujemy, iż Członek Zarządu „Pracodawców Pomorza” Pan Wojciech Szczepański w dniu 24.03 br. w Pomorskich Szkołach Rzemiosł wziął udział w debacie na temat dualnego kształcenia zawodowego pt. „Dualny system – nauka zawodu w szkole i w zakładzie pracy”.
Organizatorami debaty był Konsulat Generalny Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku oraz Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK).
System dualny to połączenie nauczania teoretycznego z praktycznym, w którym niezmiernie istotna jest ścisła współpraca z pracodawcami, u których młodzież ucząca się odbywa praktyki.
– W ubiegłym tygodniu świętowaliśmy w Gdańsku Tydzień Zawodowca. Poprzez cykl imprez chcieliśmy młodym ludziom przybliżyć szkoły zawodowe i technika, które kończą się egzaminem zawodowym, który pozwala uzyskać zatrudnienie już po zakończeniu edukacji – podkreślał Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej.
O współpracy z pracodawcami już na etapie kształcenia mówiła także Beata Wierzba, dyrektor Pomorskich Szkół Rzemiosł.
– Statystyki mówią, że 93% absolwentów naszej szkoły uczących się w szkole zawodowej pracuje lub kontynuuje naukę – podkreślała dyrektor Pomorskich Szkół Rzemiosł. – Natomiast egzamin czeladniczy zdaje w naszej szkole 100% uczniów.
Edukacja zawodowa w Niemczech jest finansowana ze środków landów oraz przez samych przedsiębiorców. W Polsce edukacja na tym poziomie finansowana jest z budżetu państwa. A zatem istotnym wyzwaniem dla kształcenia zawodowego w Polsce jest nawiązanie ściślejszej współpracy z pracodawcami, w tym zwiększenie ich zaangażowania w proces kształcenia oraz podniesienie jakości kształcenia praktycznego, tak by realizowane było w rzeczywistych warunkach pracy.
– Model ten z powodzeniem realizujemy w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo Handlowej, która realizuje program dualny we współpracy z takim pracodawcami MAN Truck&Bus Polska czy Volkswagen – podkreślała Maria Montowska, dyrektor Zespoły Kształcenie Zawodowe i Ustawiczne przy AHK. – Nasi absolwenci po zakończeniu edukacji uzyskują uprawnienia do wykonywania zawodu uznawane zarówno w Polsce, jak i na terenie Niemiec.
Kształcenie dualne realizowane przez AHK Polska wiąże się z uruchomieniem tzw. klas patronackich. Dedykowanych konkretnemu zawodowi, wspieranych przez konkretnego pracodawcę.
– Wykształcenie kadry w ten sposób daje realne korzyści. Pracodawca pozyskuje pracownika, który zna uwarunkowania firmy, jej procedury i zwyczaje, a zatem mniejszy jest koszt wdrażania nowego pracownika w przyszłe obowiązki – dodaje Maria Montowska.
Podczas wtorkowego spotkania rozmawiano także o tym, iż niezwykle ważną podstawą biznesu jest komunikacja, czyli opanowanie języka obcego.
– Dziś cały świat biznesu komunikuje się w języku angielskim, ale trzeba mieć świadomość, że opanowanie języka niemieckiego może być dla polskich uczniów dodatkowym atutem w poszukiwaniu zatrudnienia na terenie Niemiec – zaznaczał Andreas Gross, Doradca Centrali Szkolnictwa Zagranicznego. – Niemcy odpowiadają bowiem za jedna czwartą polskiej wymiany handlowej oraz są w czołówce największych inwestorów w Polsce.
Uczestnicy debaty podkreślali, że coraz więcej niemieckich firm lokuje swoje oficjalne przedstawicielstwa na terenie Polski, gdzie szacunkowe zatrudnia około pół miliona pracowników.
źródło: http://www.gdansk.pl/bip/prawo-lokalne,512,36268.html