fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Na Ołowiance rusza 3×3 Festiwal

Jaki będzie wynik dodania do siebie muzyki dawnej i muzyki współczesnej – popularnej, elektronicznej lub jazzowej? Otóż będzie zawsze ten sam – wypadkową jest zupełnie nowa wartość.

3×3 to suma tak pozornie różnych muzycznych elementów składowych, jak barokowe brzmienie orkiestry Arte dei Suonatori, folkowy akordeon Czesława Mozila, eksperymentalny fortepian Marcina Maseckiego, wreszcie plastyczne gramofony DJ-a Lenara. Wszyscy wymienieni artyści wystąpią z najbardziej rozpoznawaną na międzynarodowej scenie muzycznej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori. Sali Koncertowej na Ołowiance kolejno: 10. i 31. października oraz 21.listopada.

 

Wybór artystów nie był przypadkowy, w końcu są to postaci sceniczne czerpiące pełnymi garściami z różnych estetyk.

Czesław Mozil z powodzeniem łączy w swojej sztuce pierwiastki muzyki alternatywnej, popularnej, rockowej, kabaretowej i folkowej. Być może właśnie dzięki temu bezgranicznemu entuzjazmowi do eksperymentu bezproblemowo zaszczepiliśmy w Czesławie apetyt na intermedialne 3×3.

Marcin Masecki, alchemik fortepianu, współtworzy i partycypuje w trylionie projektów. Scenicznie absorbuje w dużej ilości muzykę jazzową i klasyczną, którą poprzez swoje kreatywne i odważne pomysły sprowadza na ziemię. Dzięki takiemu plastycznemu podejściu doskonale odnalazł się w idei naszego festiwalu.

DJ Lenar, producent muzyczny i turntablista, scenicznie poskramia czarne płyty, a pod jego zgrabnymi palcami gramofon staje się narzędziem sprężystym. Jest wszędzie tam, gdzie muzyka klubowa spotyka się z awangardą, dlatego nie mogło go zabraknąć na festiwalu krzyżującym muzykę barokową z tą elektroniczną.

 

Głównym pierwiastkiem festiwalu jest oczywiście muzyka, jednak idea skrzyżowania sztuk uprasza się o więcej. Koncertom towarzyszyć będą wydarzenia towarzyszące. Wokół projektu Czesław Mozil & Arte dei Suonatori odbywać się będą spotkania związane z tematyką emigracji, słowem mówionym i improwizowanym w formie stand up, koncerty młodych artystów sceny folkowej oraz DJ sety czerpiące z muzyki zza wschodniej granicy.

Projekt Marcin Masecki & Arte dei Suonatori zainspirował nas do zorganizowania eventów mocno eksperymentalnych – teatr improwizowany oraz muzyka w formie performance.

Wreszcie projektowi DJ Lenar & Arte dei Suonatori towarzyszyć będą wydarzenia z dziedziny szeroko pojętego street artu – wernisaże artystów tworzących sztukę uliczną oraz DJ sety z wizualizacjami na żywo.

 

Zbiór tych bardzo zróżnicowanych artystycznie wartości czyni z takiej formuły festiwalu równanie nowatorskie, ale bardzo wymierne. Niech smakuje!

 

PROGRAM KONCERTOWY

3×3 FESTIVAL

 

GDAŃSK

Czesław Śpiewa & Arte dei Suonatori, Filharmonia Bałtycka, 10.10.2015, godz. 19:00

Marcin Masecki & Arte dei Suonatori, Filharmonia Bałtycka, 31.10.2015 godz. 19:00

DJ Lenar & Arte dei Suonatori, Filharmonia Bałtycka, 21.11.2015 godz. 19:00

Arte dei Suonatori & Czesław Śpiewa

 

Czesław Mozil po raz kolejny, w odważny i prowokujący sposób, podejmuje tematykę emigracyjną.

Tym razem do współpracy zaprosił najlbardziej utytułowany polski zespół barokowy – Arte dei Suonatori. Uzyskane w ten sposób połączenie brzmienia XVII-wiecznych instrumentów z gitarą elektryczną i akordeonem jest niezwykle intrygujące i oryginalne.

 

Arte dei Suonatori

 

Najbardziej utytułowany i najlepiej rozpoznawalny polski zespół grający na instrumentach historycznych. Współpracuje ze światową czołówką solistów, nagrywa dla międzynarodowych wytwórni: Alpha (Francja), BIS (Szwecja), Channel Classics (Holandia), Dacapo (Dania) oraz radiofonii (BBC, Radio Duńskie DR, Radio France, SWR, Polskie Radio).

Płyty Arte dei Suonatori zdobywają najbardziej prestiżowe nagrody przemysłu fonograficznego (Gramophone Award – the best Baroque recording, Diapason d’Or, Month’s BBC Music Magazine Choice i wiele innych).

Zespół koncertuje na całym świecie (większość europejskich krajów, USA, Chiny, Turcja). Jest inicjatorem i organizatorem kilku międzynarodowych festiwali.

 

 

Czesław Mozil, lider polsko-duńskiego zespołu Czesław Śpiewa.

 

Pierwsze szlify muzyczne otrzymał w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze oraz w zespole Tesco Value.

Polska usłyszała o nim w 2008 roku kiedy „niczym diabeł wyskoczył z pudełka” i debiutanckim albumem „Debiut”, nagranym w Danii, zawojował polską scenę muzyczną. Promująca krążek piosenka „Maszynka do świerkania” podbiła listy przebojów, zajmując m.in. pierwsze miejsce w radiowej „Trójce”. Hit „chłopca z akordeonem” skradł również serce polskim internautom zdobywając na portalu YouTube wynik 10 mln odsłon.

Przewrotna poetyka tekstów, pisanych wraz z internautami przez Michała Zabłockiego oraz balansujące na pograniczu kabaretu, punka i folku aranżacje muzyczne, okazały się idealną receptą na sukces. Entuzjastyczne przyjęcie przez polskich słuchaczy projektu Czesław Śpiewa pociągnęło za sobą uznanie w branży muzycznej. Podczas trasy koncertowej sale pękały w szwach. Album dwukrotnie pokrył się platyną i zagwarantował swoim twórcom trzy „Fryderyki”.

W 2010 roku na półkach sklepów muzycznych pojawiła się płyta „POP”, drugi album nagrany z duńskimi przyjaciółmi jako Czesław Śpiewa. Krążek opatrzony prowokacyjnym tytułem obrazuje teatr współczesnej Polski, w którym sztuka i kicz występują na jednej scenie.

Obok duńskich muzyków i producentów swoje trzy grosze dorzucili również polscy artyści. W duetach z Czesławem zaśpiewała Gaba Kulka, Kasia Nosowska oraz Adam „Nergal” Darski.

Ale płyta „POP” to nie tylko muzyka. To także rozbudowany projekt plastyczny. Wnętrze albumu przypominające rozkładane bajeczki oraz powstała na jego kanwie witryna internetowa www.czeslawspiewa.com tworzą osobny i intrygujący świat rodem z krakowskiej bohemy artystycznej.

W 2011 roku, jak stwierdził Kuba Wojewódzki, „Czesław Mozil dosiadł rydwanu popkultury i zasiadł w jury X-Factor”. Telewidzowie tvn – owskiego talent show poznali go jako sprawiedliwego sędziego programowych potyczek oraz wrażliwego nauczyciela muzycznego smaku. W wystąpieniach Mozila nie brakowało również humoru i spontanicznych reakcji. Swobodne i emocjonalne komentarze, okraszone duńskim akcentem przeszły już do historii telewizji rozrywkowej.

W przerwach pomiędzy nagraniami kolejnych odcinków Czesław podróżował po małych miejscowościach, gdzie występował z kameralnym projektem Solo Act. Koncerty w domach kultury i spotkania z mieszkańcami małych miasteczek Polski zostały uwiecznione na dwupłytowym, mającym status złotej płyty DVD „Live in the capital of Poland/ W moim maluteńkim świecie”. Szybko okazało się również, że Czesław Mozil posiada jeden z najbardziej popularnych wśród polskich artystów profilów na Facebooku, gdzie stale utrzymuje osobisty kontakt z fanami.

Po opadnięciu kurzu po telewizyjnej bitwie, przyszedł czas na kolejną płytę. Blisko 30 lat po uhonorowaniu Czesława Miłosza literacką Nagrodą Nobla, poetycki świat polskiego pisarza na nowo spotkał się z duchem Skandynawii. Duńscy muzycy z dziesięciu utworów noblisty stworzyli unikalny album. Płyta „Czesław Śpiewa Miłosza” to oryginalny melanż poezji najwyższych lotów z awangardowym brzmieniem. Całość uzupełniają intrygujące, zdobiące wnętrze płyty obrazy namalowane do każdego utworu przez Mariusza Kaczmarka.

W 2014 ukazał się czwarty studyjny krążek Czesław Śpiewa – „Księga Emigrantów. Tom I”. Jak mówi sam Czesław, „jest to płyta o emigracji, o tym, jak trudno nam kochać Polskę, ale też o tym – jak łatwo bez tej miłości nam się pogubić”. W 13 piosenkach zawierają się historie i doświadczenia, które są stale udziałem tych, którzy poznają temat emigracji. Razem z ich emocjami i uczuciami, rozczarowaniami i tęsknotami, nadziejami i złością na to, jak wygląda rzeczywistość. Z całą mocą potwierdza to sam emigrant- Czesław Mozil, bo przecież i taką rolę w życiu przyszło mu grać.

 

 

Marcin Masecki

Pianista poważny, ale i niepoprawny. Rzec by można, alchemik fortepianu. Instrument pod jego wpływem, za sprawą trzasków i chrzęstów, transmutuje i rozkłada materię muzyki na czynniki pierwsze.

 

Scenicznie chłonie muzykę jazzową, partycypując w trylionie projektów. Absorbuje też w dużej ilości muzykę klasyczną, którą poprzez swoje kreatywne i odważne pomysły urzeczywistnia i sprowadza na ziemię. Przywołać można tu choćby grane przez Marcina sonaty fortepianowe Beethovena, wykonywane z słuchawkami wygłuszającymi celem zbliżenia się do perspektywy głuchego kompozytora.

 

 

DJ Lenar

 

Dla wtajemniczonych Marcin Lenarczyk.

 

Scenicznie poskramia czarne płyty, a pod jego zgrabnymi palcami gramofon staje się narzędziem sprężystym i rozciągliwym. Za jego sprawą słowo turntablizm nabiera głębszego znaczenia.

 

Jest wszędzie tam, gdzie rozdroża estetyczne – konkretniej, gdzie muzyka klubowa spotyka się z awangardą. Na swoim muzycznym rachunku ma już takie projekty, jak choćby reinterpretacje elektroniczne Lutosławskiego, kolaże muzyki klezmerskiej i współczesnej, czy improwizacje do niemych erotyków.  Nie mogło go zabraknąć, skoro urodziła się w naszych kosmatych głowach myśl o skrzyżowaniu muzyki barokowej z muzyką elektroniczną.

 

Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku

Gdańsk 80-751, ul. Ołowianka 1
tel. 58.320 6264    fax: 58.323 8363
facebook.com/filharmonia     www.filharmonia.gda.pl