Polski transport kolejowy – pasażerski i towarowy – zdają się bardzo wolno wychodzić z kilkudziesięcioletniej stagnacji. Nie budzi żadnych wątpliwości fakt, że ta gałąź transportu lądowego, bez której trudno byłoby sobie wyobrazić gospodarkę, wymaga gruntownych i natychmiastowych modernizacji. Jest to szczególnie ważne teraz, gdy ulice polskich miast obciąża stale wzrastająca liczba pojazdów. Aby branża transportowa mogła prosperować, nie obciążając skrajne dostępnych infrastruktur, konieczne jest ułatwienie dla przemieszczenia towarów na dwóch kluczowych dla Polski szlakach: północ-południe i wschód-zachód.
Z punktu widzenia województwa pomorskiego, perspektywicznym rozwiązaniem wydaje się być alternatywa w postaci transportu intermodalnego, mogącego poprawić dostępność komunikacyjną Pomorza. Jego istotą jest współdziałanie różnych gałęzi transportu w celu przemieszczenia towaru, który na całej trasie znajduje się w jednej, niezmiennej jednostce ładunkowej, np. kontenerze. Na ogół wykorzystuje w tym celu zsynchronizowane linie komunikacyjne kolei i pojazdów ciężarowych.
Intermodal Container Yard – suchy port – to w chwili obecnej projektowane, rozległe zaplecze dystrybucyjno-przeładunkowe w Zajączkowie Tczewskim, oddalonym od Gdańska o blisko 30 kilometrów. Ma służyć obsłudze ładunków kolejowych, poprzez ich składowanie lub dalszy transport w kierunku i z portów Gdańska i Gdyni. Teren inwestycyjny jest ulokowany blisko ważnego odwozu drogowego – drogi krajowej nr 1. Docelowo, terminal w Zajączkowie Tczewskim ma zajmować powierzchnię 250 tys. metrów kwadratowych, prezentując zdolność przeładunkową na poziomie 1 mln TEU rocznie i powierzchnię składową sięgającą 20 tys. TEU. W najbliższym otoczeniu znajdą się: tory bocznicowe, warsztaty naprawcze i renowacyjne dla kontenerów, wozy wysięgnikowe, suwnice. Za realizację projektu odpowiada gdyńska spółka PCC Intermodal, obecna na polskim rynku od ponad dekady, a której działalność skupia się na zarządzaniu transportem łączonym kontenerów – drogowym i kolejowym. Sieć połączeń spółki obejmuje liczne terminale i obszary portowe w Polsce i w Niemczech.
Czy Intermodal Container Yard jest ważnym przedsięwzięciem dla województwa pomorskiego? Pomorze ma swoje priorytety – jednym z nich jest na ten moment odciążenie ulic miast trójmiejskiej aglomeracji, zmniejszenie emisyjności pojazdów, poprzez zastąpienie ciężarówek połączeniami kolejowymi wprost nad morze, do portów. Taka optymalizacja łańcucha dostaw może wpłynąć pozytywnie na mniejszy ruch na obwodnicy Trójmiasta i poszczególnych jego miast, których ulice są dzisiaj dosłownie „rozjeżdżane” przez pojazdy wielokołowe. Otocznie wydaje się również sprzyjać – Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni – który może pochwalić się największym magazynem drobnicowym w Polsce – zakończył niedawno swoją rozbudowę (większe place przeładunkowe, drogi, głębszy kanał portowy, przebudowa Nabrzeża Rumuńskiego). Deepwater Container Terminal Gdańsk sukcesywnie powiększa swoją powierzchnię, zmierzając do pozycji lidera portowego na całym Bałtyku. Przestrzenią do realizacji transportu kolejowego są też grunty inwestycyjne InvestGDA, np. Pomorskie Centrum Logistyczne.
Pomorze nie jest bytem autonomicznym – wiele zależeć będzie od polityki krajowej. Restrukturyzacja przewoźników, rozwój infrastruktury kolejowej ze środków polskich i unijnych oraz niepoddawanie się gospodarki morskiej wahaniom oraz kryzysom gospodarczym w skali globalnej, mogą skutkować właściwym wdrażaniem segmentu transportu intermodalnego, który ma przed sobą ciekawą przyszłość.
Materiały uzupełniające:
PPC Intermodal S.A.:
http://www.pccintermodal.pl/bazy/pccintermodal.nsf/id/PL_Start
Prezentacja Intermodal Container Yard:
Mapa terminali intermodalnych w Polsce (Urząd Transportu Kolejowego):
http://www.utkgik.home.pl/mapa_terminali/
Źródła:
PCC Intermodal S.A.
Bałtycki Terminal Kontenerowy
Urząd Transportu Kolejowego
Polskie Inwestycje Rozwojowe
Autor – Maciej Michniewski – Pracodawcy Pomorza