fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Co wie mentor o psychologii kolorów?

 

Nasze spotkania networkingowe nie służą bezpośredniemu odnajdywaniu klientów. Tutaj spotykamy się po to, aby poznać ludzi, którzy otworzą nam drzwi do swoich klientów. Dzielimy się więc wiedzą i kontaktami, według prostej reguły biznesowej: przysługa za przysługę – przypomniał Ireneusz Osiński, rozpoczynając w zeszły piątek, wraz z Justyną Wojtaszczyk, tradycyjne, nieformalne spotkanie biznesowe u „Pracodawców Pomorza”. Tematy należały co lekkiej kategorii wagowej, co wcale nie znaczy, że nie niosły ze sobą ważnego przesłania. W trakcie tej odsłony „Biznes to relacje” poruszaliśmy się wokół mentoringu i znaczenia barw, które budują nasz codzienny wizerunek.

 

1

Justyna Wojtaszczyk i Ireneusz Osiński /fot. Katarzyna Krajewska Turyczyn (KKT STUDIO)

 

Doświadczenie wskazuje, że najciekawsze propozycje biznesowe pojawiają się zupełnie niespodziewanie. Tak było właśnie w przypadku Alicji Zajączkowskiej – obecnie doradcy biznesowego, trenera i badacza społecznego. W 1990 roku, pracując jeszcze w Fundacji Gospodarczej NSZZ Solidarność w Gdańsku, nawiązała kontakt z Ohio State University, inicjując tym samym projekt na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Również wtedy poznała dr Cathy Ashmore – współzałożycielkę amerykańskiego MBA Research and The Consortium for Entrepreneurship Education. – To, gdzie jestem teraz, zawdzięczam właśnie tej osobie. Nauczyła mnie jak pisać projekty, jak pozyskiwać fundusze i jak je rozliczać. Traktuję ją jak swoją mentorkę. To mentorzy kreują mentorów – wyznała Alicja Zajączkowska, której decyzje biznesowe wpłynęły na bogate doświadczenie zawodowe powiązane z projektami unijnymi, rozwojem startupów, działalnością gospodarczą w ramach organizacjach pozarządowych. Od 10 lat Alicja Zajączkowska koncentruje siły głównie na swojej firmie – PrePost Consulting, oferującej usługi badawcze, szkoleniowe i doradcze. Jeśli nie brakuje czasu, Alicja Zajączkowska sięga do tematów specjalistycznych: ewaluacji, innowacji społecznych, strategii rozwoju oraz zarządzania organizacjami i projektami. Przeprowadziła ponad 100 badań społecznych, w tym 40 ewaluacji projektów innowacyjnych, ponad 1000 dni szkoleniowych, 2000 godzin doradczych, 30 strategii rozwoju organizacji.

Mentoring to wiele narzędzi i haseł rozpoznawczych. Jednym z nich jest tzw. model 70:20:10, sformułowany w połowie lat 90-tych przez trzech uczonych: Morgana McCall, Roberta Eichinger i Michaela Lombardo. Procenty definiują sposób nauki u osób dorosłych. 70% to nauka samodzielna poprzez praktykę. Najmniejsza liczba – 10%, to uczenie się w sposób formalny, głównie przy pomocy szkoleń i kursów. Najważniejsze jest te 20%, skupione na rozmowie, współpracy i pozyskiwaniu wiedzy od drugiej osoby. Właśnie tam działa mentoring. –  Coraz więcej firm zaczyna mieć świadomość tego, że korzyści wynikające z mentoringu są większe, aniżeli w wypadku standardowych kursów i szkoleń. O mentoringu – pochodnej coachingu, zaczęło być głośno w Polsce w okolicach 2004 roku. To technika dobra na kryzys w firmie, pomaga odkrywać talenty. Jest bardzo zindywidualizowaną metodą edukacyjną. Meże zaistnieć tylko podczas długotrwałej relacji – tłumaczyła Alicja Zajączkowska. Jako technika, mentoring jest propozycją bardzo rozgałęzioną. Praktykowany jest np. e-mentoring i intermentoring. W tym drugim uczący i uczony zamieniają się rolami.

Jak odbywa się to w praktyce można zaobserwować na przykładzie sopockiej Fundacji Forum Mentorów, której działalność, prócz Alicji Zajączkowskiej, zainicjowały jeszcze dwie osoby: Hanna Gałusa i Alicja Gotowczyc. Właśnie udało się pozyskać z dwóch źródeł dofinansowanie na ciekawe projekty. Pomogło Miasto Gdańsk oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. – Dwa projekty są skierowane do organizacji pozarządowych, które mają lub chcą zdobyć doświadczenie w obszarze działalności gospodarczej oraz budowania wizerunku siebie, jako pracodawcy. Na tę chwilę mamy 24 mentorów, wspierających identyczną ilość firm. Projekt, w pełni pro bono, rozpoczął się w styczniu tego roku i zakończy w czerwcu. Pomagamy firmom małym, będącym w trakcie procesu zmiany – objaśniała w dalszej kolejności prelegent. Na stronie internetowej Fundacji znajdują się opisy obu projektów, wraz z regulaminem i aplikacją zgłoszeniową dla mentorów. Rekrutacja trwa do końca kwietnia…

 

2

Alicja Zajączkowska /fot. Katarzyna Krajewska Turyczyn (KKT STUDIO)

 

Kto wie, czy druga część piątkowego networkingu mogłaby się odbyć, gdyby nie ujrzały światła dziennego efekty badań Maxa Lüschera, szwajcarskiego psychoterapeuty, urodzonego w pierwszej połowie XX wieku. Jego autorski test kolorów służy do pomiaru stanu psychofizycznego osoby, na podstawie jej preferencji kolorystycznych. I również o tym mówiła Monika Staniecka z firmy Evoniqua, opisując szerszą perspektywę budowania relacji w kontekście barw. Monika Staniecka na codzień pełni kilka funkcji: jest doradcą wizerunku biznesowego, szkoleniowcem z zakresu dress code, psychologii kolorów i biznesowego savoir-vivre. Wnika w niuanse psychologii ubioru i historii mody. Można powiedzieć, że tropi zawodowo właśnie Maxa Lüschera, który prócz badań naukowych i praktyki psychoterapii w Bazylei, pracował dla międzynarodowych jako doradca do spraw koloru.

 Szary, granatowy, czarny i biały. To kolory w biznesie, które kojarzymy. Nasz strój służbowy jest naszą zbroją. Ma nas chronić i dodawać pewności siebie. Musimy się nauczyć, żeby wyróżnić się pośród konkurencji. Wiedza o znaczeniu kolorów jest bardzo intuicyjna. W Chinach, czerwień i złoto to najlepsze z możliwych połączeń. W Państwie Środka, dzień zaznaczony w kalendarzu na czerwono, jest dniem szczęśliwym. W Europie ta barwa nie ma już tak pozytywnych konotacji – przekonywała Monika Staniecka. Barwy podstawowe stanowią trzy kolory: niebieski, zielony i żółty. Dodając poszczególne odcienie i wszystkie możliwe kombinacje, otrzymujemy zawrotną liczbę ponad 16 milionów barw. To już specjalistyczne segregowanie kolorów pomocy technologii komputerowej, ale nie da się zaprzeczyć, że możliwości jest naprawdę wiele.

 

3

Ireneusz Osiński, Justyna Wojtaszczyk i Monika Staniecka /fot. Katarzyna Krajewska Turyczyn (KKT STUDIO)

 

Pełna galeria ze spotkania:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1044087562303490.1073741848.443012775744308&type=3

Zdjęcia ze spotkania zawdzięczamy Katarzynie Krajewskiej Turyczyn z gdyńskiej agencji wizerunkowej KKT STUDIO:

http://www.kktstudio.pl

 

Forum Mentorów: http://forum-mentorow.pl/

PrePost Consulting: http://prepost.pl/

Evoniqua: http://www.evoniqua.pl/


Autor

Maciej Michniewski/Pracodawcy Pomorza

m.michniewski@pracodawcypomorza.pl