– Nasze spotkania networkingowe nie służą bezpośredniemu odnajdywaniu klientów. Tutaj spotykamy się po to, aby poznać ludzi, którzy otworzą nam drzwi do swoich klientów. Dzielimy się więc wiedzą i kontaktami, według prostej reguły biznesowej: przysługa za przysługę – przypomniał Ireneusz Osiński, rozpoczynając w zeszły piątek, wraz z Justyną Wojtaszczyk, tradycyjne, nieformalne spotkanie biznesowe u „Pracodawców Pomorza”. Tematy należały co lekkiej kategorii wagowej, co wcale nie znaczy, że nie niosły ze sobą ważnego przesłania. W trakcie tej odsłony „Biznes to relacje” poruszaliśmy się wokół mentoringu i znaczenia barw, które budują nasz codzienny wizerunek.
Doświadczenie wskazuje, że najciekawsze propozycje biznesowe pojawiają się zupełnie niespodziewanie. Tak było właśnie w przypadku Alicji Zajączkowskiej – obecnie doradcy biznesowego, trenera i badacza społecznego. W 1990 roku, pracując jeszcze w Fundacji Gospodarczej NSZZ Solidarność w Gdańsku, nawiązała kontakt z Ohio State University, inicjując tym samym projekt na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Również wtedy poznała dr Cathy Ashmore – współzałożycielkę amerykańskiego MBA Research and The Consortium for Entrepreneurship Education. – To, gdzie jestem teraz, zawdzięczam właśnie tej osobie. Nauczyła mnie jak pisać projekty, jak pozyskiwać fundusze i jak je rozliczać. Traktuję ją jak swoją mentorkę. To mentorzy kreują mentorów – wyznała Alicja Zajączkowska, której decyzje biznesowe wpłynęły na bogate doświadczenie zawodowe powiązane z projektami unijnymi, rozwojem startupów, działalnością gospodarczą w ramach organizacjach pozarządowych. Od 10 lat Alicja Zajączkowska koncentruje siły głównie na swojej firmie – PrePost Consulting, oferującej usługi badawcze, szkoleniowe i doradcze. Jeśli nie brakuje czasu, Alicja Zajączkowska sięga do tematów specjalistycznych: ewaluacji, innowacji społecznych, strategii rozwoju oraz zarządzania organizacjami i projektami. Przeprowadziła ponad 100 badań społecznych, w tym 40 ewaluacji projektów innowacyjnych, ponad 1000 dni szkoleniowych, 2000 godzin doradczych, 30 strategii rozwoju organizacji.
Mentoring to wiele narzędzi i haseł rozpoznawczych. Jednym z nich jest tzw. model 70:20:10, sformułowany w połowie lat 90-tych przez trzech uczonych: Morgana McCall, Roberta Eichinger i Michaela Lombardo. Procenty definiują sposób nauki u osób dorosłych. 70% to nauka samodzielna poprzez praktykę. Najmniejsza liczba – 10%, to uczenie się w sposób formalny, głównie przy pomocy szkoleń i kursów. Najważniejsze jest te 20%, skupione na rozmowie, współpracy i pozyskiwaniu wiedzy od drugiej osoby. Właśnie tam działa mentoring. – Coraz więcej firm zaczyna mieć świadomość tego, że korzyści wynikające z mentoringu są większe, aniżeli w wypadku standardowych kursów i szkoleń. O mentoringu – pochodnej coachingu, zaczęło być głośno w Polsce w okolicach 2004 roku. To technika dobra na kryzys w firmie, pomaga odkrywać talenty. Jest bardzo zindywidualizowaną metodą edukacyjną. Meże zaistnieć tylko podczas długotrwałej relacji – tłumaczyła Alicja Zajączkowska. Jako technika, mentoring jest propozycją bardzo rozgałęzioną. Praktykowany jest np. e-mentoring i intermentoring. W tym drugim uczący i uczony zamieniają się rolami.
Jak odbywa się to w praktyce można zaobserwować na przykładzie sopockiej Fundacji Forum Mentorów, której działalność, prócz Alicji Zajączkowskiej, zainicjowały jeszcze dwie osoby: Hanna Gałusa i Alicja Gotowczyc. Właśnie udało się pozyskać z dwóch źródeł dofinansowanie na ciekawe projekty. Pomogło Miasto Gdańsk oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. – Dwa projekty są skierowane do organizacji pozarządowych, które mają lub chcą zdobyć doświadczenie w obszarze działalności gospodarczej oraz budowania wizerunku siebie, jako pracodawcy. Na tę chwilę mamy 24 mentorów, wspierających identyczną ilość firm. Projekt, w pełni pro bono, rozpoczął się w styczniu tego roku i zakończy w czerwcu. Pomagamy firmom małym, będącym w trakcie procesu zmiany – objaśniała w dalszej kolejności prelegent. Na stronie internetowej Fundacji znajdują się opisy obu projektów, wraz z regulaminem i aplikacją zgłoszeniową dla mentorów. Rekrutacja trwa do końca kwietnia…
Kto wie, czy druga część piątkowego networkingu mogłaby się odbyć, gdyby nie ujrzały światła dziennego efekty badań Maxa Lüschera, szwajcarskiego psychoterapeuty, urodzonego w pierwszej połowie XX wieku. Jego autorski test kolorów służy do pomiaru stanu psychofizycznego osoby, na podstawie jej preferencji kolorystycznych. I również o tym mówiła Monika Staniecka z firmy Evoniqua, opisując szerszą perspektywę budowania relacji w kontekście barw. Monika Staniecka na codzień pełni kilka funkcji: jest doradcą wizerunku biznesowego, szkoleniowcem z zakresu dress code, psychologii kolorów i biznesowego savoir-vivre. Wnika w niuanse psychologii ubioru i historii mody. Można powiedzieć, że tropi zawodowo właśnie Maxa Lüschera, który prócz badań naukowych i praktyki psychoterapii w Bazylei, pracował dla międzynarodowych jako doradca do spraw koloru.
– Szary, granatowy, czarny i biały. To kolory w biznesie, które kojarzymy. Nasz strój służbowy jest naszą zbroją. Ma nas chronić i dodawać pewności siebie. Musimy się nauczyć, żeby wyróżnić się pośród konkurencji. Wiedza o znaczeniu kolorów jest bardzo intuicyjna. W Chinach, czerwień i złoto to najlepsze z możliwych połączeń. W Państwie Środka, dzień zaznaczony w kalendarzu na czerwono, jest dniem szczęśliwym. W Europie ta barwa nie ma już tak pozytywnych konotacji – przekonywała Monika Staniecka. Barwy podstawowe stanowią trzy kolory: niebieski, zielony i żółty. Dodając poszczególne odcienie i wszystkie możliwe kombinacje, otrzymujemy zawrotną liczbę ponad 16 milionów barw. To już specjalistyczne segregowanie kolorów pomocy technologii komputerowej, ale nie da się zaprzeczyć, że możliwości jest naprawdę wiele.
Pełna galeria ze spotkania:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1044087562303490.1073741848.443012775744308&type=3
Zdjęcia ze spotkania zawdzięczamy Katarzynie Krajewskiej Turyczyn z gdyńskiej agencji wizerunkowej KKT STUDIO:
Forum Mentorów: http://forum-mentorow.pl/
PrePost Consulting: http://prepost.pl/
Evoniqua: http://www.evoniqua.pl/
Autor
Maciej Michniewski/Pracodawcy Pomorza
m.michniewski@pracodawcypomorza.pl