fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Minister Kazimierz Smoliński w „PP” o rozwoju woj. pomorskiego

 

1

 

 

Mnogość palących kwestii dotyczących planów infrastrukturalno-budowlanych rozpisanych dla terenu województwa pomorskiego, a podjętych podczas wczorajszego spotkania przedsiębiorców z ministrem Kazimierzem Smolińskim w siedzibie „Pracodawców Pomorza”, jak w soczewce ukazuje najważniejsze potrzeby ekonomiczne i społeczne jednego z najdynamiczniej rozwijających się województw w kraju. Wiele z projektów wspomnianych poniżej, zwłaszcza tych dotyczących rozbudowy odcinków drogowych dla potrzeb dynamicznie rozwijających się portów morskich Gdańska i Gdyni oraz rozwiązań dla komunikacji metropolitalnej, uległo w ostatnich miesiącach znacznym komplikacjom, poddając w wątpliwość możliwość ich dalszych realizacji zgodnie z pierwotnymi założeniami.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński przygotował informacje na temat inwestycji finansowych z budżetu centralnego, rozwijając przy tym wątki dotykające bezpośrednio przedsiębiorców obecnych na spotkaniu. Poniżej przygotowaliśmy dla Państwa podsumowanie najważniejszych zagadnień.

– W zakresie inwestycji kolejowych dla województwa pomorskiego zabezpieczonych zostało 10% środków krajowych – podał minister Smoliński, wykazując nie mniej zaawansowane działania na rzecz lokalnych inwestycji drogowych. W tym aspekcie niemożliwe było pominięcie budzącego duże emocje projektu realizacji drogi S6 łączącej Trójmiasto ze Szczecinem. Ta kluczowa – zarówno dla województwa pomorskiego, jak i całej północnej części kraju – inwestycja straciła w ostatnim czasie swoją priorytetową pozycję na liście realizacji infrastrukturalnych administracji rządowej, co doprowadziło do zdecydowanych działań ze strony władz samorządowych, głęboko zaniepokojonych perspektywą zaniechania rozwoju tak ważnego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej. Pełna realizacja Obwodnicy, zdaniem ministra Smolińskiego, nie zostanie w żaden sposób zaniechana: – Aktualnie rozpatrujemy możliwość jej dalszego rozwoju w kategoriach partnerstwa publiczno-prywatnego – tłumaczył minister.

Jak wyjaśnił nasz gość, w przypadku budowy odcinka Trasy Kaszubskiej łączącej Wielki Kack z Szemudem, doszło już do otwarcia ofert przygotowanych z myślą o 20-kilometrowym odcinku między węzłem Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta a wspomnianą miejscowością powiatu wejherowskiego. Minister dał również do zrozumienia, że budowa Via Maris – drogi łączącej Gdynię z Władysławowem – nie będzie angażowała budżetu dedykowanego realizacjom poszczególnych dróg krajowych.

 

BELKA BIAŁA SPACJA DO TEKSTU

Przemieszczają się w podsumowaniu na obszar infrastruktury energetycznej, minister Smoliński powrócił do szeroko rozważanej przez obecny rząd koncepcji połączenia dwóch kluczowych polskich koncernów paliwowych, czyli Grupy Lotos i PKN Orlen. Działanie takie, choć bliżej nieokreślone w czasie i jednoznacznie skutkujące zwiększeniu udziału procentowego skarbu państwa w PKN Orlen, wydaje się posiadać wciąż ten sam wysoki stopień prawdopodobieństwa realizacji.

Minister poinformował ponadto o przebiegających modernizacjach i rozbudowach Sądów Rejonowych w Wejherowie, Kartuzach, Tczewie i Słupsku, jak i przebudowach Sądów Okręgowych m.in. w Gdańsku, Kościerzynie, Chojnicach i Sztumie. Dynamicznie przedstawia się też w województwie pomorskim obszar realizacji inwestycji sportowych, gdzie poszczególne projekty, na czele z halami sportowymi i stadionami, uzyskały dofinansowanie państwowe w zakresie od 50% do 80% kwoty całkowitej: – Nacisk kładziemy na małe, zapóźnione w infrastrukturze miejscowości Pomorza – doprecyzował minister.

BELKA BIAŁA SPACJA DO TEKSTU

BELKA BIAŁA SPACJA DO TEKSTU

Zatrzymując się dłużej przy budownictwie mieszkaniowym minister Smoliński nawiązał do bieżących realizacji mieszkaniowych w Pelplinie, Starogardzie Gdańskim Sopocie i Gdyni. Mówiąc o programie Mieszkanie Plus, przypomniał o wiele mówiących wynikach badań społecznych: – Blisko 40% rodzin w Polsce ma zbyt duże dochody, by otrzymać mieszkania komunalne, ale za mało, by uzyskać kredyt.

Licząc na znacznie zwiększającą się ilość mieszkań w obszarze samorządów, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa celuje w nowe instrumenty wsparcia budownictwa komunalnego, które staną się dostępne już od 2018 roku. Zlikwidowany zostanie m.in. zakaz łączenia finansowania z kilku źródeł, tzn. ze wsparcia unijnego i budżetu krajowego: – Przywracamy finansowanie budownictwa społecznego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Samorządy, spółdzielnie mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego będą miały do dyspozycji bardzo preferencyjne kredyty bankowe – dodał minister.

Więcej informacji w dwóch powyższych materiałach wideo.