Giuseppe Verdi
NABUCCO
2.03 (piątek), godz. 19
3.03 (sobota), godz. 18
kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc
reżyseria: Krzysztof Babicki
scenografia: Mariusz Napierała
kostiumy: Agata Uchman
ruch sceniczny: Iwona Runowska
obsada:
Adam Woźniak, Elwira Janasik, Bogusław Bidziński, Patrycjusz Sokołowski / Valadymyr Pankiv, Catarina Coresi, Leszek Holec / Damian Konieczek, Witalij Wydra, Karolina Sołomin oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent: Warcisław Kunc
„Nabucco” to opera, która swój majestat przejawia poprzez współgranie ze sobą wszystkich niezbędnych dla operowego dzieła czynników. Począwszy od doskonale skonstruowanego libretta, które dla zaangażowanego politycznie kompozytora stanowiło metaforę ówczesnej sytuacji Włoch, poprzez wyjątkowe partie solowe, kończąc na monumentalnych chórach, wspartych równie pokaźną orkiestrą. Owa współpraca poszczególnych grup muzycznych może być rozumiana dwojako – dosłownie, jako precyzyjne dogranie całości dzieła oraz przenośnie, tworząc odniesienie do Risorgimento, ruchu narodu włoskiego mającego na celu zespolenie rozbitej Italii. O kluczowej roli partii chóralnych oraz orkiestrowych świadczy też fakt, że najbardziej rozpoznawalnym fragmentem opery jest pieśń żydowskich niewolników, Va, pensiero, z której motyw zaprezentowano już w uwerturze do całości dzieła.
www: http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/nabucco.html
OPERA NA START
4.03 (niedziela), godz. 11 i godz. 13
Opera na start to zajęcia muzyczno-ruchowe skierowane do dzieci najmłodszych (0-3 lata). Dzieci wraz z rodzicami uczestniczą w zabawach, podczas których kreatywnie spędzają czas i mogą czerpać inspirację do dalszych muzycznych przygód. Zajęcia prowadzą artyści Chóru, Orkiestry, Baletu oraz soliści współpracujący z Operą Bałtycką. W marcu zajęcia poprowadzą: Karolina Sołomin, Agnieszka Olszewska i Karolina Szweda.
www: http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/opera-na-start.html
OPERA TU! TU!
Coppelia, dziewczyna o szklanych oczach
4.03 (niedziela), godz. 11
18.03 (niedziela), godz. 11
Propozycja dla najmłodszych melomanów i ich rodziców. Razem z głównymi bohaterami – rodzeństwem Giovannim i Giuliettą – dzieci odkrywają operę od podstaw i uczestniczą w zadaniach proponowanych przez naszych artystów. Spotkanie w formie spektaklu gwarantuje dzieciom spędzenie wolnego czasu w atrakcyjny sposób, zaś dorosłym możliwość towarzyszenia w zaczarowanym świecie tańca, śpiewu i muzyki. Każdy odcinek przedstawienia to okazja do poznania innego operowego zagadnienia.
Program spektaklu i jego tytuł zmieniają się co miesiąc.
www: http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/opera-tutu.html
Giuseppe Verdi
TRAVIATA
9.03 (piątek), godz. 19
10.03 (sobota), godz. 18
reżyseria: Karolina Sofulak
scenografia: Hanna Szymczak
choreografia: Roman Komassa
dyrygent: Tadeusz Wojciechowski
Jedna z najpopularniejszych oper Verdiego – historia pełna namiętności, poświęcenia, odrzucenia i prawdziwego uczucia. Opowieść o niezwykłej operowej heroinie wprowadzi widzów w zupełnie nowe rozumienie kobiecych postaci w operze. Spektaklowi 9 marca (godz. 17.30) towarzyszyć będzie inspirująca dyskusja na temat kobiet i ich miejsca w operowym świecie. Pojawiają się one nie tylko jako bohaterki akcji, ale także w roli reżyserek, scenografek czy projektantek kostiumów. To właśnie one często kreują przestrzeń operowego świata, jednocześnie pozostając w cieniu.
www : http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/traviata.html
B JAK BALET. OTWARTA PRÓBA BALETU
10.03 (sobota), godz. 11
W sobotnie przedpołudnia Opera Bałtycka zaprasza na otwarte próby zespołu baletu. W pierwszej części jest to typowa lekcja tańca klasycznego. Druga część, po przerwie na kawę i lekki brunch, jest próbą do spektaklu baletowego z bieżącego repertuaru lub przygotowywanej premiery. Codzienność tancerzy, dostrajanie ciała do spektakli i przekraczanie własnych granic – tego właśnie mogą doświadczyć na żywo widzowie B jak balet.
www: http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/b-jak-balet.html
OPERA? SI! – Don Debussy, francuski kochanek
prelekcja operowa Jerzego Snakowskiego
11.03 (niedziela), godz. 12
W sezonie 2017/18 twórca i prowadzący spotkania z cyklu Opera? Si!, Jerzy Snakowski, zabiera widzów w muzyczno-operową podróż do Francji. Bohaterem marcowego odcinka będzie Claude Debussy – twórca tylko jednej opery, a i to nie najczęściej wystawianej, „Peleasa i Melizandy”. Ale jego życie tak przypomina operowe libretto, a on sam Mozartowskiego Don Giovanniego, że Opera? Si! nie może oprzeć się pokusie, by o nim nie opowiedzieć. Tym bardziej, że żył w czasach przełomu, fin de siècle, gdy powstawało mnóstwo wspaniałych dzieł operowych. Ich fragmenty wpleciemy w historię o uwodzicielskim brzydalu i jego kobiecych ofiarach.
www: http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/opera-si.html
Giacomo Puccini
CYGANERIA
16.03 (piątek), godz. 19
17.03 (sobota), godz. 18
18.03 (niedziela), godz. 17
kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc
reżyseria: Karen Stone
scenografia: Ulrich Schulz
ruch sceniczny: Leah Allen
obsada:
Pavlo Tolstoy, Szymon Mechliński, Marcin Hutek, Damian Konieczek, Agnieszka Adamczak-Hutek / Julia Pruszak, Magdalena Stefaniak, Łukasz Jakubczak, Krzysztof Bobrzecki, Maciej Gronek oraz Chór, Orkiestra i Balet Opery Bałtyckiej
dyrygent: Warcisław Kunc
oraz
Chór Dziecięcy Canzonetta Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. w Gdańsku pod dyrekcją Teresy Pabjańczyk
La Bohème/Cyganeria Giacoma Pucciniego to jedno z najsłynniejszych dzieł, arcydzieło muzyki tego gatunku. Liberetto, oparte na podstawie powieści „Sceny z życia cyganerii” Henri Murgera, napisali Luigi Illica i Giuseppe Giacosa.
„Cyganeria to trzeci po Traviacie i Carmen najczęściej oglądany i słuchany tytuł operowy na świecie. Opera doskonała. Opera, w której nie skraca się ani jednej sceny, frazy czy nuty, która w wyjątkowy sposób podkreśla jedność oraz równowagę muzyki, słowa i obrazu” – mówi Warcisław Kunc, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Spektakl gdański jest oryginalną produkcją Theater Magdeburg.
www: http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/cyganeriala-boheme.html
Polski Chór Kameralny
WIELKI BŁĘKIT
koncert muzyki francuskiej
24.03 (sobota), godz. 18
Występuje: Polski Chór Kameralny
Gabriel Faure
REQUIEM
29.03 (czwartek), godz. 19
Requiem Gabriela Faurego, czyli najbardziej (zaraz po Requiem Mozarta) znana muzyczna msza żałobna, jest nie tylko dziełem wybitnym i przejmującym, ale jest też swego rodzaju przedłożeniem filozofii samego kompozytora. Jak mówił w rozmowie z Louis Aguettantem:
„Moje Requiem… Mówi się, że nie wyraża przerażenia śmiercią, ktoś inny nazwał je kołysanką śmierci. Ale ja właśnie w ten sposób odczuwam śmierć: jako szczęśliwe wyzwolenie, dążenie do wiecznego szczęścia, nie zaś doświadczenie pełne bólu”.
Takie też jest jego Requiem – pełne wzniosłości i jasności Pie Jesu tylko lekko kontrastuje z Libera me, które nie jest pełnym rozpaczy błaganiem, lecz fragmentem przepełnionym nadzieją. Cały utwór jest swego rodzaju „dążeniem do wiecznego szczęścia” i na takie wspólne przeżywanie tego dzieła serdecznie wszystkich zapraszamy.