Z A K O C H A N Y S Z E K S P I R
produkcja na podstawie scenariusza filmowego Marca Normana & Toma Stopparda
Adaptacja sceniczna: Lee Hall
Muzyka: Paddy Cunneen
Produkcja oryginalna na West Endzie przez Disney Thaeatrical Productions & Sonia Friedman Productions
w reżyserii Declana Donnellana i według projektu Nicka Ormeroda
przekład: Małgorzata Semil
reżyseria: Paweł Aigner
scenografia: Magdalena Gajewska
kostiumy: Zofia De Ines
muzyka: Paddy Cunneen
ruch sceniczny: Karolina Garbacik
koncepcja układów szermierczych: Rafał Domagała
Spektakl jest koprodukcją Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże
Obsada:
Will Szekspir MICHAŁ JAROS
Viola de Lesseps MARTA HERMAN
Kit Marlowe MAREK TYNDA
Philip Henslowe GRZEGORZ GZYL
Hugh Fennyman CEZARY RYBIŃSKI
Richard Burbage ROBERT NINKIEWICZ
Królowa Elżbieta MAŁGORZATA BRAJNER
Lord Wessex GRZEGORZ OTRĘBSKI
Ned Alleyn PIOTR BIEDROŃ
Edmund Tilney PIOTR ŁUKAWSKI
Sam Gosse MARCIN MIODEK
Niania MAŁGORZATA ORACZ
Rozalinda AGATA BYKOWSKA
Nol PIOTR CHYS
Wabash ZBIGNIEW OLSZEWSKI
John Webster IGNACY BIAŁAS/ BARTOSZ DWOJAKOWSKI
Aktor Phillips JERZY GORZKO
Aktor Hemmings MIROSŁAW KRAWCZYK
Aktor Condell MACIEJ SZEMIEL
Ralph Bashford JAKUB NOSIADEK
oraz
pies Tuman
w nagraniu ścieżki dźwiękowej do spektaklu udział wzięli:
kontratenor: JAKUB BOROWCZYK
flety: JACEK URBANIAK
obój: ELŻBIETA BOGUSZEWSKA
trąbka: PAWEŁ HULISZ
gitara: MARCIN KOZIOŁ
akordeon, instrumenty klawiszowe: CEZARY PACIOREK
instrumenty perkusyjne: ALICJA SUŁKOWSKA
skrzypce: ALEKSANDRA SZYMAŃSKA
wiolonczela: WERONIKA KULPA
Poznański Chór Kameralny Fermata pod kierunkiem MATEUSZA SIBILSKIEGO
korepetytor solisty: WITOSŁAWA FRANKOWSKA
reżyseria dźwięku: JACEK PUCHALSKI
dyrektor artystyczny nagrania i koordynator: MONIKA STEFANIAK
asystent reżysera: CEZARY RYBIŃSKI
inspicjent: JERZY KOSIŁA
sufler: JERZY GUTAROWSKI/ WIOLETA OCHOCKA
Miłość, walka z przeznaczeniem, burzliwe losy kochanków, kłótnie między teatrami, a wszystko osadzone w klimacie epoki elżbietańskiej. Zapraszamy na wielkie komediowe widowisko z wartką akcją, mnóstwem brawurowych pojedynków i dynamiczną zmianą ról.
Piękna Viola de Lesseps, córka bogatego kupca i narzeczona Lorda Wessex, musi dokonać wyboru: spełnić swoje marzenie o aktorstwie i pójść za głosem serca, czy poddać się woli ojca.
William Szekspir, młody, ambitny dramaturg i aktor, obiecuje nową sztukę dyrektorowi Teatru Rose, ale cierpi na niemoc twórczą. Natchnieniem staje się miłość do Violi, ale stawia go to przed niemożliwym wyborem – ukochany teatr, czy ukochana kobieta? Ryzyko i poświęcenie wpisane są w tragiczny los bohaterów spektaklu – jak to u Szekspira. Okazuje się jednak, że nawet w tej niewesołej historii nie brakuje okazji do śmiechu.
Paweł Aigner o spektaklu: „Zakochany Szekspir”, którego zobaczycie Państwo na scenie Teatru Szekspirowskiego, to pełne rozmachu przedstawienie w stylu elżbietańskim, z dużą dawką humoru, młodzieńczej energii, dynamiczne, swą energią nawiązujące do „Wesołych Kumoszek z Windsoru”.
Fragmenty recenzji:
Zakochany Szekspir z humorem i szpadą
„Najnowsza koprodukcja Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże „Zakochany Szekspir” aż iskrzy się od dowcipu, a dynamiczna, pełna pojedynków i zwrotów akcji opowieść, to równie udana produkcja, co hit Szekspirowskiego sprzed dwóch lat – „Wesołe kumoszki z Windsoru”. (…)
(…) Wartka, żywa akcja, dobrze poprowadzona dramaturgia i liczne inscenizacyjne niespodzianki (w tym niezrównany piesek, bez którego Królowa Elżbieta nie wyobraża sobie spektaklu), dowcipne, pomysłowe sceny pozwalają śledzić ten przeszło trzygodzinny spektakl bez cienia znużenia. (…)
„Zakochany Szekspir” jest aktorskim popisem i przykładem finezyjnej, przemyślanej w najdrobniejszych szczegółach inscenizacji. Chociaż to powielenie modelu wypracowanego przy okazji poprzedniej koprodukcji GTS i Wybrzeża, spektakl zaskakuje dynamiką i zaraża energią sceniczną. Gorące i zasłużone owacje na stojąco podczas premierowego spektaklu są tego najlepszym dowodem.”
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
(cały tekst: http://kultura.trojmiasto.pl/Zakochany-Szekspir-z-humorem-i-szpada-n114336.html)
Kolejna komedia omyłek na scenie elżbietańskiej
„Zakochany Szekspir, tegoroczna premiera w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, jest brawurowo zrealizowaną, iskrzącą humorem zwariowaną komedią. (…)
Paweł Aigner i jego aktorzy znakomicie czują się na scenie elżbietańskiej, a utrzymaną w galopującym tempie historię z młodym Szekspirem w roli głównej (odwołującą się do prawdziwych bądź nie kulisów powstania Romea i Julii) ogląda się z przyjemnością, co nie zmienia faktu, że powtarzalność formy i treści na dłuższą metę może stać się ciężkostrawna. (…)
Podobnie jak w zeszłorocznym musicalu Kiss me, Kate większość akcji dzieje się w teatrze, gdzie trwają przygotowania do premiery – autotematyzm jest tu jednym z ważnych wątków. I podobnie jak w Wesołych Kumoszkach Aigner i jego artyści bawią się teatralną umownością, odsłaniając sceniczne szwy i czyniąc z nich dodatkowe źródło humoru.”
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza Trójmiasto
(cały tekst: http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,22041787,kolejna-komedia-omylek-na-scenie-elzbietanskiej-po-premierze.html)
Następca „Kumoszek”
„Okazało się, że wybór tytułu był nieprzypadkowy, gdyż dla historii przedstawiającej kulisy powstawania spektaklu w teatrze elżbietańskim trudno o lepsze miejsce do realizacji niż Gdański Teatr Szekspirowski. Po raz kolejny zafunkcjonowała więc scena o układzie elżbietańskim z trzech stron otoczona widzami. Zbudowanie scenografii w takiej strukturze stanowi wyzwanie. Magdalena Gajewska zadbała zatem o zgodność z realiami tamtejszej epoki, czyli zredukowała ją do kilku elementów – ciemnoróżowych zasłon znajdujących się na galerii, kilku ław i stołu – niezbędnych zarówno podczas próby do powstającego spektaklu, jak i w barze. Funkcjonalność sugestywnych elementów wystarczyła do wykreowania całej przestrzeni. Pomocni w przedstawieniu niektórych miejsc okazali się aktorzy, którzy imitują ruch fal – nie pozostawiają wątpliwości, że akcja toczy się nad wodą; z własnych ciał tworzą drzwi prowadzące na scenę, czy nawet wcielają się w rolę płomieni przypiekających Henslowe’a. Brak konieczności zmiany aranżacji przestrzeni wpływa na szybkość przeobrażania miejsca akcji, co pogłębia dynamikę całego spektaklu. Tempo jest wzbogacone również poprzez efektowne sceny pojedynków (poprzedzanych ostrzeżeniami o tryskającej krwi, która może pobrudzić widzów), tortur, walk na szpady czy zjazdów na linie. Zadbano również o to, aby klimat epoki został wzmocniony oprawą wykorzystującą muzykę dawną. (…)
Spektakl ten jest udany dzięki całej obsadzie, wśród której trudno wskazać na mniej interesującą prezentację. Warto docenić, że większość aktorów musi mierzyć się z kilkoma rolami w spektaklu, a także ze specyficznym utrudnieniem pracy, czyli żywiołowymi „elementami” odwracającymi uwagę odbiorców (dziecko w roli Johna Webstera oraz pies Tuman, pojawiający się w kilku scenach). W stosunku do poprzedniej realizacji powstałej w efekcie współpracy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku dostrzegalne jest tu przesunięcie akcentów. „Wesołe kumoszki z Windsoru” były świetną zabawą, której nie brakuje również w „Zakochanym Szekspirze”, a jednak w stosunku do spektaklu z 2015 roku tym razem mocniej zaakcentowany został ton serio. Sprawia to, że trwający ponad trzy godziny spektakl jest różnobarwny, a nie jedynie widowiskowy.”
Wiktoria Formella, Teatr dla Was
(cały tekst: http://www.teatrdlawas.pl/recenzje/6963-nastepca-kumoszek#)
Premiera spektaklu odbyła się 30 czerwca 2017 o godz. 19:00 na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
________________________________
Harmonogram spektakli na scenie elżbietańskiej w ramach Lata z Szekspirem w GTS:
„Zakochany Szekspir”
28.06 – 01.07.2018, godz. 16:30
05 – 08.07.2018, godz. 16:30
12 – 15.07.2018, godz. 16:30
19 – 22.07.2018, godz. 16:30
23 – 24.08.2018, godz. 16:30
25 – 26.08.2018, godz. 15:00
„Wesołe kumoszki z Windsoru”
16 – 19.08.2018, godz. 16:30
Ceny:
Galerie – strefa A: 65 N /55 U zł
Galerie – strefa B: 55/45 zł
Galerie – strefa C: 25 zł
Miejsca stojące: 25 zł
Bilety dostępne są wyłącznie w kasie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego,
ul. W. Bogusławskiego 1, codziennie w godz. 14:00 – 19:00 (od 23 czerwca w godz. 13:00 – 20:00) oraz na stronie http://bilety.teatrszekspirowski.pl/.
Informacje o twórcach spektaklu:
Paweł Aigner – reżyser. Swoją teatralną karierę rozpoczynał jako aktor-lalkarz. Grał m.in. w ROZMOWACH Z DIABŁEM, MERLIN MONGOŁ oraz w GULIWERZE w Białostockim Teatrze Lalek. Od 2004 roku pracuje głównie jako reżyser. Zadebiutował SMUTNĄ KRÓLEWNĄ Michała Walczaka w warszawskim Teatrze Montownia. W tym samym roku jego KANDYD Voltaire’a w Teatrze Groteska w Krakowie otrzymał Grand Prix na Festiwalu Komedii w Tarnowie. Przygotował także MURDASA. BAJKĘ według Stanisława Lema z Kompanią Doomsday oraz ZIELONEGO WĘDROWCA Liliany Bardijewskiej w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Spektakl ZIELONY WĘDROWIEC otrzymał nagrodę zespołową w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, warszawski „ATEST – Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego” za rok 2005 oraz Złotą Maskę dla najlepszego przedstawienia dla dzieci. W 2012 roku na deskach Teatru Wybrzeże zrealizował znakomitą ARABELĘ Maliny Prześlugi. W 2015 roku wyreżyserował wielokrotnie nagradzany spektakl „Wesołe kumoszki z Windsoru”, który był koprodukcją Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże.
Małgorzata Semil – tłumaczka, absolwentka wydziału anglistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1966 roku pracuje w miesięczniku Dialog, w latach 1995 – 2005 kierownik literacki w warszawskim Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hűbnera. Ma w dorobku przekłady ponad 100 sztuk pisarzy angielskich, amerykańskich, australijskich, irlandzkich, kanadyjskich, nowozelandzkich i afrykańskich, między innymi Edwarda Albee’ego (Trzy kobiety,) Edwarda Bonda (Morze), Neila Labute’a (Kształt rzeczy), Doris Lessing (Na początku był dom), Briana Friela (Tańce w Ballybeg), Athola Fugarda (Dzień dobry i do widzenia), Christophera Hamptona (Opowieści Hollywoodu), Davida Hare’a (Zdaniem Amy), Martina McDonagha (Kaleka z Inishmaan), Willy’ego Russella (Shirley Valentine), Sama Sheparda (Simpatico.), Judith Thompson (Lew na ulicy). W latach 2006 -2013 prowadziła zajęcia z tłumaczenia dla teatru na wydziale anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Magdalena Gajewska – scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Pracowała m.in. w Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Od 2006 roku scenograf Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI. Jest autorką scenografii m.in. do FARSY Z WALWORTH Endy Walsha, BABY CHANEL Nikołaja Kolady, BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego, oraz do ARABELI Maliny Prześlugi i WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU – obydwa w reżyserii Pawła Aignera.
Zofia de Ines – scenograf. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydział Scenografii ASP w Krakowie. Ma na swym koncie ponad dwieście realizacji w teatrach dramatycznych i muzycznych, operze, pantomimie, balecie, w filmie i telewizji. Debiutowała w 1975 roku przygotowując kostiumy do BIAŁEGO MAŁŻEŃSTWA Tadeusza Różewicza w reżyserii Kazimierza Brauna we wrocławskim Teatrze Współczesnym. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Jerzy Jarocki, Adam Hanuszkiewicz, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński, Krzysztof Zaleski, Mariusz Treliński, Paweł Aigner, Wojciech Misiuro oraz Ewa Wycichowska. Przez wiele lat współpracowała z Henrykiem Tomaszewskim, twórcą Pantomimy Wrocławskiej. Laureatka wielu nagród i odznaczeń, m.in. Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013).
Kontakt dla mediów:
Magdalena Hajdysz, tel.: +48 691 082 277, rzecznik@teatrszekspirowski.pl