TYDZIEŃ CHORWACKI, w ramach cyklu Teatry Europy i Świata, 8–14 października 2020 r. w Teatrze Szekspirowskim
W dniach 8 – 14 października 2020 roku w ramach cyklu Teatry Europy i Świata, organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense, czeka nas spotkanie ze współczesną kulturą Chorwacji. Być może znacie już Dubrownik i Split, odwiedziliście wyspę Korčula lub półwysep Istria.
Tydzień Chorwacki będzie okazją do poznania tego pięknego kraju przez pryzmat teatru, kina, literatury i sztuk wizualnych oraz spojrzenia na piękno chorwackiej przyrody i architektury przez pryzmat filmowego kadru.
To już 15. spotkanie z cyklu Teatry Europy i Świata, który od 2014 roku przybliża nie tylko współczesny teatr, taniec, film i sztuki wizualne zapraszanego kraju, ale również daje możliwość zasmakowania w tradycyjnych potrawach oraz poznania walorów turtystycznych wybranych regionów.
Znakomitym wstępem do Tygodnia Chorwackiego jest prezentowana od 8 września w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim wystawa plakatów Borisa Bućana, ikony chorwackiej grafiki artystycznej. Wystawa prezentuje plakaty o niestandardowych wymiarach (2 x 2 m) powstałe do spektakli Chorwackiego Teatru Narodowego oraz prace do wystaw z lat 70. XX w. Prace ilustrują szczególne podejście artysty do plakatu, polegające na wprowadzanie nowych, niestandardowych formatów oraz elementów ekspresji malarskiej, graficznej i rysunkowej. Bućan reprezentuje pokolenie Nowych Praktyk Artystycznych, które zajmuje się łączeniem sztuk wizualnych z nowymi technologiami, takimi jak fotografia, polaroid, fotokopie, film, wideo i projektowanie graficzne. Wystawa stanowi niepowtarzalną okazję do poznania unikatowych plakatów, wchodzących w skład kolekcji muzealnych na całym świecie. Wstęp na wystawę jest wolny. Można ją zwiedzać do końca października 2020 roku.
Najlepsze chorwackie spektakle
W październiku do Gdańska przyjadą też najlepsze, nagradzane na festiwalach na całym świecie spektakle teatralne. Pierwszy z nich to „Trzy Zimy“ („3 Winters) Teny Štivičić wyrezyserowany przez Ivicę Buljan, w wykonaniu zespołu Chorwackiego Teatru Narodowego w Zagrzebiu. Polskiego przekładu tekstu sztuki dokonała Barbara Kramar. To epicka tragedia, rozgrywająca się w trzech okresach czasu i przedstawiająca cztery pokolenia chorwackiej rodziny. Od zwycięstwa zwolenników komunistycznej partii Tito, przez rozpad Jugosławii w 1990, do podpisania traktatu o wstąpieniu do Unii Europejskiej w 2011 – losy rodziny Kos przeplatają się z losami ich kraju w obliczu politycznego przewrotu. Spektakl zobaczymy 8 października o g. 19 w GTS. Obowiązkową pozycją – i to nie tylko dla miłośników sztuki tańca – będą dwa spektakle, w których słowo przepisane zostało na ruch. „Staging a Play: Tartuffe“ (10.10, g. 19) na podstawie „Świętoszka“ Moliere’a w reżyserii i choreografii Matija Ferlina i wykonaniu słynnego Zagreb Dance Company. U Ferlina słowo mówione zastępowane jest fizyczną ekspresją, kwestionując podstawy pojęcia inscenizacji klasycznego dramatu. W ramach Tygodnia Chorwackiego zobaczymy też spektakl taneczny inspirowany tekstem innego klasyka – powieścią Alberta Camus „Obcy“ – w wykonaniu kolektywu performatywnego z Zagrzebia – BADco. (12.10, g. 19). Celem twórców spektaklu jest przyjrzenie się hipokryzji społecznych systemów dochodzenia do prawdy.
W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zobaczymy również spektakl, który zdobył najwięcej nagród w historii chorwackiego teatru – „Czarna Matka Ziemia“ z Teatru Młodych w Zagrzebiu (14.10, g. 19). Oparte na powieści Kristiana Novaka pod tym samym tytułem przedstawienie osadzone jest na przełomie lat 90-tych i opowiada o codziennych kłamstwach, poczuciu winy, okrucieństwu, odosobnieniu i miłości. Wśród tych smakowitych teatralnych pozycji nie zabraknie też spektaklu dla dzieci – skierowaną do najmłodszych widzów kukiełkową „Bajkę o obłoczku“ Teatru Mała Scena w Zagrzebiu zobaczymy 11 października o g. 11 i 15 w Teatrze Miniatura. Będzie też coś dla tych, którzy w większym skupieniu chcą wsłuchać się w tekst współczesnego chorwackiego dramatu – w Teatrze w Oknie odbędą się dwa czytania performatywne: „To, czego brakuje“ Tomislava Zajeca w przekładzie Ewy Wróblewskiej-Trochimiuk i w reżyserii Piotra Biedronia (11.10.g. 16) oraz „Spotkanie“ Niny Mitrović w przekładzie Janusza Szablewskiego i rezyserii Macieja Konopińskiego (13.10, g. 19).
Chorwackie kino i wino oraz muzyka
Jak na cykl Teatry Europy i Świata przystało, czeka nas też spotkanie ze znakomitym chorwackim kinem. 9 października o g. 17 w Teatrze w Oknie zaprezentowany zostanie, nagradzany na największych festiwalach filmowych na świecie, film „Konstytucja“ („Ustav Republike Hrvatske“) z 2016 roku w reżyserii Rajko Grlića. Dwa dni później, w Instytucie Kultury Miejskiej będzie można zobaczyć „Małą wycieczkę“ („Kratki izlet“) Igora Bezinovića (2017) – opartą na książce Antuna Šoljana lekko surrealistyczną przypowieść o dojrzewaniu. W ramach spotkania z chorwacka muzyką, w najlepszy wczesnojesienny nastrój wprowadzi nas koncert jednego z najciekawszych zespołów reprezentujących nurt jazzu śródziemnomorskiego – Tamara Obrovac Quartet (9.10, g. 19, GTS). Będzie też okazja do posłuchania o walorach turystycznych Chorwacji. O „Pięknie Chorwacji w filmowym kadrze“ opowie dr Agnieszka Puszczewicz (10.10, g. 17, GTS). Spotkaniu będzie towarzyszyła degustacja chorwackich win. Róznorodny program Tygodnia Chorwackiego w GTS wieńczą spotkania poświęcone literaturze – szczegóły wszystkich wydarzeń oraz bilety dostępne są na stronie www.teatrszekspirowski.pl