fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Port Lotniczy Gdańsk powoli odrabia pandemiczne straty

 

W 2021 roku odwiedziło nasze lotnisko ponad 2 mln pasażerów, to o 25% więcej niż rok wcześniej, czyli w pierwszym roku pandemii. W przewozach towarów nastąpił wzrost o 30%. Mimo to za rok 2021 strata netto wstępnie policzona wyniosła 2 701 000 złotych. Dla porównania w 2020 roku strata wyniosła 19 000 000 zł, a w rekordowym 2019 roku, czyli tuż przed pandemią, lotnisko miało zysk w wysokości aż 48 047 639 zł.

Niestety pod względem ekonomiczno-finansowym 2021 rok był jeszcze gorszy niż pandemiczny rok 2020. Spowodowane jest to faktem, że w pandemicznym 2020 roku wszyscy korzystaliśmy z rządowych tarcz osłonowych, które chociaż w części rekompensowały ponoszone straty. W roku 2021, jak wszyscy wiemy, tarcz już nie było – przedstawił na konferencji prasowej 21 stycznia Tomasz Kłoskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. 

 

Prezes Tomasz Kłoskowski

 

W roku 2021 Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy gościł 2 154 563 pasażerów, czyli o 25,9% więcej niż w także dotkniętym pandemią roku 2020. Do rekordowego roku 2019, kiedy odnotowano prawie 5,4 mln pasażerów, brakuje jeszcze 59,9%.

2021 był dla nas trudniejszym rokiem niż 2020. W pierwszym kwartale ruch lotniczy znacznie spadł. Branża wciąż doświadcza negatywnych skutków pandemii koronawirusa. Pojawiają się nowe mutacje wirusa, pociągające za sobą wzrosty zakażeń, zachorowań i zgonów. Często zmieniają się przepisy covidowe, które nie są jasne dla pasażerów. Część podróżnych wciąż obawia się latać. Jest na szczęście spora grupa, która podróżuje i dzięki niej widzimy poprawiające się wyniki w 2021 roku na naszym lotnisku, szczególnie w zakresie przychodów i wyniku ze sprzedaży. Wzrósł ruch pasażerski, ale także wzrosło zainteresowanie transportem lotniczych towarów, firmy kurierskie rozwijają się i zarabiają w pandemii – poinformował Tomasz Kloskowski.

W 2021 roku z gdańskiego lotniska najwięcej osób podróżowało w sezonie letnim, w miesiącach od lipca do października, natomiast najmniej było ich w lutym. Najpopularniejsze kierunki, które wybierali podróżni to Oslo, Londyn i Amsterdam. Na dalszych miejscach znalazły się: Sztokholm, Kijów i Kraków.

Letnia siatka 2021 roku to 93 połączenia, do 23 państw, na 77 lotnisk, w tym na 6 lotnisk w Polsce, realizowanych przez 10 przewoźników: Wizz Air, Ryanair, LOT, SAS, KLM, Lufthansa, Eurowings, Finnair, SWISS i Norwegian. W siatce zimowej, ogłoszonej pod koniec października 2021, było 69 połączeń.

Mimo kolejnego trudnego pandemicznego roku linie lotnicze uruchomiły w 2021 wiele nowych połączeń z Gdańska. Wizz Air wystartował w grudniu do Narwiku, a latem latał do Malagi, Splitu, Burgas oraz na Santorini, Kretę i Mykonos. Ryanair uruchomił w wakacje nowe kierunki takie jak Zadar, Kretę, Korfu i Santorini, a jesienią zainaugurował loty do Walencji. Od ubiegłego roku samoloty Ryanair latają do stolicy Szwecji, na lotnisko Sztokholm-Arlanda, do Paryża-Beauvais oraz do Billund. Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły nowe połączenie z Gdańska do Lublina, a latem kursowały na Kos.

–  Mamy nadzieję, że linie nadal będą rozwijały siatkę połączeń z Gdańska, a zawieszone kierunki szybko powrócą. Wierzymy, że wzrost opłat, który zafundował przewoźnikom polski rząd, nie zrazi ich do operowania w Polsce, a ceny biletów dla pasażerów nie wzrosną drastycznie – powiedział Tomasz Kloskowski.

W lotach czarterowych, realizowanych z Gdańska w 2021 roku na zlecenie touroperatorów i biur podroży, najwięcej pasażerów podróżowało do Turcji, Grecji i Egiptu. Rzadziej, ale wybierali też Bułgarię, Albanię i Hiszpanię.

Rok 2021 był lepszy o 14,6% od 2020 w łącznej liczbie startów i lądowań w Gdańsku. Zanotowano 29 298 operacji lotniczych (o 40,1% mniej niż w 2019).

Lepsze o 30% niż w 2020 roku, a także najlepsze w historii gdańskiego lotniska, są wyniki cargo. W 2021 przez Port Lotniczy Gdańsk przetransportowano 9 171 ton towarów i przesyłek pocztowych. Wzrost jest skokowy, bo wcześniej wyniki w cargo poprawiały się od kilku do kilkunastu procent rocznie.

Wszystkie lotniska w Polsce i na świecie oraz linie lotnicze notują straty. Branża jest nadal w głębokim kryzysie – powiedział Tomasz Kloskowski.

W 2021 roku wzrosły przychody Portu Lotniczego Gdańsk ze strefy Premium na lotnisku. Aż o ponad 100% więcej zarobili w salonie VIP, gdzie pasażerowie m.in. korzystają z szybkiej odprawy i kontroli bezpieczeństwa oraz oczekują na lot w komfortowych warunkach w formule „all inclusive”.

Władze lotniska z nadzieją patrzą w przyszłość

Optymizmem napawa ostatnia informacje Światowej Organizacji Zdrowia zalecająca odstępowanie od ograniczeń podróżowania, ponieważ okazało się (na przykładzie omikrona), że nie mają one pozytywnych skutków, skoro wirus i tak się rozprzestrzenia. Nie da się skutecznie odizolować żadnego państwa. Zaleca się zatem inne środki antycovidowe: szczepienia, noszenie maseczek i zachowywanie dystansu społecznego.

Prezes Kloskowski poinformował również, że na lotnisku przez cały czas pełną para idą prace inwestycyjne  Biurowiec Alfa został już ukończony, za dwa tygodnie możliwe będzie udostępnienie nowego pirsu dla pasażerów, a na przełomie czerwca i lipca br. otwarcie całego nowego terminalu.


Anna Kłos