Autor jest dobrym obserwatorem, o czym świadczy przedstawiony w książce zbiór porad i przemyśleń, które mogą być przewodnikiem dla ludzi biznesu i to zarówno dla tych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą, jak i tych, którzy pracują w biznesie kilkadziesiąt lat – zapewniał Zbigniew Canowiecki – prezydent Pracodawców Pomorza – podczas promocji tej książki.
Temat podsunął autorowi covid. Gospodarka siadła, menedżerowie się skurczyli, społeczeństwo zamknęło (także w sensie dosłownym). Zrozumiał, że biznesmeni potrzebują wiedzy, jak działać w niestabilnej rzeczywistości, a on, dzięki wieloletnim doświadczeniom, ją posiadał. Zaczął rozważać tematy:
- Nie daj się zaskoczyć trudnym warunkom biznesowym. Dowiedz się jak wzmocnić swoje działania i wyjść na prowadzenie.
- Opanuj umiejętność budowania zespołów, komunikacji z partnerami zewnętrznymi i klientami, a także skutecznej obrony przed konkurencją.
- Naucz się jak w pełni wykorzystywać swój potencjał menedżerski.
Włodzimierz Dębski najpierw zajmował się wdrażaniem systemów zarządzania jakością oraz szkoleniami w tym zakresie. Na podstawie wieloletnich doświadczeń powstała książka – poradnik o której w przedmowie tak o niej napisał Zbigniew Canowiecki:
„Jedni mogą, dzięki tej książce, uniknąć wielu błędów w przyszłości a inni zrozumieją dlaczego pomimo starań i wysiłku nie osiągnęli tego upragnionego sukcesu. Autor posiadając doświadczenie w zakresie przygotowywania referatów poświęconych systemom zarządzania, prezentowanych podczas specjalistycznych konferencji, precyzyjnie definiuje i ujmuje wiele istotnych problemów w sposób uporządkowany i systemowy. Swoje doświadczenia i autorskie katalogowanie rozwiązań problemów lub zachowań menedżera uzupełnia o definicje lub rady światowych autorytetów w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem jak na przykład R.W. Griffina lub P. Druckera. Autor korzysta i cytuje również rodzime autorytety jak na przykład niezwykle skutecznego w działaniu J.R. Kurylczyka, byłego wojewodę pomorskiego i wiceministra infrastruktury, którego 10. Przykazań jest wspaniałą wskazówką dla każdego menedżera. W książce znajdziemy odpowiedź na pytanie jak przygotować najlepszą strategię dla swojej firmy oraz jak działać skutecznie i efektywnie przestrzegając odpowiednich zasad współpracy i nadzoru. W pierwszej części autor książki interesująco przedstawił swoje zasady i filozofię pracy. W kolejnej części omówił rolę i zadania menedżera przedstawiając metody za pomocą których można dokonać możliwie najbardziej obiektywnej samooceny swojej postawy i metod pracy. Z kolei rozdział dotyczący zarządzania czynnikiem ludzkim czyli niezwykle ważną problematykę związaną z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa umożliwi czytelnikowi odpowiedzenie na pytanie czy jest w firmie liderem czy bossem. W ostatniej części będziemy mieli okazję zapoznać się i przeanalizować najistotniejsze zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania firm. Szczególnie interesujące są wskazówki w zakresie doskonalenia dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa w kryzysie i okresie pokryzysowym. Dzisiaj wyjątkowo książka ta może stać się abecadłem menedżera na trudne czasy, które nadchodzą. Pandemia, wojna za naszą wschodnią granicą, deglobalizacja, zrywające się łańcuchy dostaw, inflacja i nadchodząca recesja gospodarcza to najwyższy czas, aby przygotować siebie i firmę na trudne czasy. Jeżeli chcemy przetrwać musimy korzystać z podpowiedzi ludzi, którzy chcą się podzielić wiedzą zdobywaną przez dziesięciolecia”.
Anna Kłos