fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Stena Estelle wiąże Gdynię z Karlskroną

 

Kontakty między Polską a Szwecją, patrząc w ujęciu historycznym, układały się różnie. Ale nie będziemy już wypominać północnym sąsiadom „potopu szwedzkiego”, ani wystawiać im rachunków za niego. W XXI wieku żaden potomek Czarneckiego nie musi dla ojczyzny ratowania rzucać się przez morze. Obecnie kilka razy na dobę między Gdynią a Karlskroną kursują promy linii Stena Line przewożąc ludzi, samochody i towary. Od września ub. roku jedną z tych jednostek jest Stena Estelle, którą miałam możliwość zwiedzać niedawno wraz z grupą publicystów morskich .

 

Szwedzi się chwalą

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku -przypomina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Pedro Canchaya. Jedną z pierwszych jednostek był prom Lion Queen. Statek ten liczył 141 metrów długości. Teraz mamy promy 240 metrów długości.  Co roku na naszych promach z Gdyni do Karlskrony przepływa kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek  Stena Nordica, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, lecz jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków. A od niedzieli 04.09.2022  kursuje Stena Estelle, nowy statek klasy E-Flexer, o długości 240 m, zabierający zarówno pasażerów jak i fracht. Ponadto kursuje z tego samego nabrzeża  Stena Ebba.

Mostek kapitański to jak kokpit odrzutowca

Do miejsca dowodzenia Stena Estelle zaprosił nas kpt. ż. w. Wojciech Jurgas – kapitan tego promu. Statek jest zbudowany według koncepcji mostka zintegrowanego czyli z jednego punktu dowodzenia jest dostęp do większości urządzeń.

  • Ten statek jest naszą najnowszą konstrukcją – informował profesjonalnie. Cały proces projektowania był pod nadzorem Steny. Generalnie to jest statek nr 7 z tej serii. One się między sobą różnią długością i czasami wyposażeniem. Generalnie taka robocza nazwa tych statków brzmi: E-Flexer. Wszystkie są tak skonstruowane, żeby było łatwo je wydłużyć, skrócić, ewentualnie. Od maszyny w stronę dziobu jest możliwość przedłużania. Zamówień mamy już na 12 tego typu statków. Ten statek ma pojemność taką jak inne dwa statki razem, czyli Stena Spirit i Stena Nordica – jeżeli chodzi o możliwość wzięcia ładunku i pasażerów, a pali trochę mniej niż Vision i Spirit, czyli zużywa paliwa tyle, ile jeden z nich, a ładunków bierze za dwa.

Niestety, bez polskiego wkładu

  • Jeśli chodzi o konstrukcje, projekt statku, to wspomagaliśmy się stoczniami chińskimi – kontynuował kapitan. Budowa statku jest dosyć skomplikowanym przedsięwzięciem. Stocznia, która buduje statek, nie dostarcza wszystkich urządzeń., Ona tylko je składa, jak puzzle, razem. Twórcami urządzeń są np. Kongsberg – system zarządzania maszynownią, czy Alfa Laval. Nie ma w promie Estelle żadnego polskiego współudziału. Tylko załoga jest polska.

Bez silników też dotrze do portu

Niedawno wszedł w życie przepis, który mówi, że statki pasażerskie powinny mieć  system safe return to port requirement – bezpieczny powrót do portu – informuje kapitan.

– To znaczy, że w razie np. uszkodzenia, spalenia się silnika numer 1, możemy tę maszynownię całkowicie odizolować, odłączyć i kontynuować podróż na drugim silniku. Gdybyśmy na przykład stracili obydwa silniki główne, to możemy użyć prądnic wałowych jako napędu głównego. Testowaliśmy to przez wiele godzin między Gdynią a Helem. Uzyskaliśmy prędkość 10 węzłów bez większego problemu. Mamy konwencjonalny napęd, czyli śruby nastawne. W celu obniżenia konsumpcji paliwa nie regulujemy tego procesu wyłącznie skokiem śruby – czyli prędkości, ale też obrotem maszyny.

Bardzo wysoka jest efektywność elektryczna. Wszędzie są już żarówki typu led, więc konsumpcja prądu nie jest wielka. Oprócz tego bardzo efektywnie działają prądnice wałowe. One pracują niezależnie od obrotu silnika, czyli nie ma problemu w dotarciu do portu tylko na zasilaniu elektrycznym.

W trosce o komfort pasażerów

Takim promem płynąć, to wielka atrakcja. Zwiedzamy wnętrze statku. Kabiny pojedyncze, dwu- i czteroosobowe. Na najwyższym pietrze jest apartament z  wyjściem wprost na pokład. Skandynawską nowinką jest strefa hygge. Stworzona w zgodzie z wymyśloną w Danii  zasadą życia w ciepłej, przyjaznej, przytulnej atmosferze, gdzie człowiek ma czuć się bezpiecznie i przyjemnie w ekologicznym wnętrzu, w otoczeniu przedmiotów z naturalnych surowców: drewna, skór, płótna, wikliny, kamienia. Do tego dopasowana do owej filozofii kuchnia, gdzie dominują potrawy proste, pożywne, bez polepszaczy smaku czy konserwantów. Niemniej w gastronomicznej części promu serwuje się potrawy z rozmaitym menu.

Stena Line łączy społeczeństwa i biznesy

Chodzi nie tylko o więzi gospodarcze między Polską i Skandynawią. Wiąże społeczeństwa i ich dorobek naukowy. Może inicjować tworzenie transbałtyckich szlaków naukowych, kulturowych, turystycznych. Na najwyższym piętrze promu mieści się atrakcyjna sala z podwyższeniem, gdzie zarówno może grać zespół muzyczny, jak da się zainstalować pulpity dla konferencji ( z wszelkimi środkami audiowizualnymi). A przez szklany (w sensie dosłownym) sufit, widać niebo. Dla turystów – zarówno indywidualnych, grupowych, jak rodzin z dziećmi, rejs promem Steny do Karlskrony to brama do zwiedzania Skandynawii, szczególnie, że na którymś z dolnych pokładów może płynąc Twój samochód czy kamper i w Karskronie zaczniesz swą indywidualną przygodę ze Skandynawią. Odpowiednie służby Stena Line – zapewnia dyr Pedro Canchaya, przygotowały szereg propozycji ciekawego spędzenia czasu na promie, w tym dopasowanych zarówno do pory roku, jak świątecznych czy rodzinnych okazji, a także pomaga w zaplanowaniu pobytu na szwedzkim wybrzeżu, aby każdy uczestnik rejsu mógł skandynawskie atrakcje zobaczyć na własne oczy.


Anna Kłos

 

 

Statek Stena Estelle został zbudowany w 2022 roku. Ceremonia nadania nazwy miała miejsce w  Gdyni 03.09.2022. Matką chrzestną została wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje 38 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,1 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.