WITAMY NA POKŁADZIE PORT GDAŃSK
Lipcowe posiedzenie Zarządu Pracodawców Pomorza było na wysokim poziomie, także lokalizacyjnym, mianowicie na wieżowej gondoli Kapitanatu Portu Gdańsk. Gospodarzem spotkania był prezes Zarządu Portu – Łukasz Malinowski, który uroczyście podpisał z prezesem Pracodawców Pomorza Tomaszem Limonem, akt wstąpienia tego przedsiębiorstwa do naszej, największej na Pomorzu, organizacji gospodarczej. Przy tej okazji nastąpiła też prezentacja nowego członka PP – Portu Gdańsk. Przedstawił ją Piotr Bura – dyr ds. marketingu.
Znów Złota Era w dziejach portu
Port gdański nabrał rozwojowego rozpędu, porównywalnego ze złotą erą z XVI i XVII wieku. Został beneficjentem przekierowania się w ostatnich czasach głównych szlaków transportowych z kierunku wschód – zachód na północ – południe. Jest to pokłosie europejskich, a nawet światowych wydarzeń politycznych, w tym wojny na Ukrainie i gospodarczej blokady Rosji.
Wzrost znaczenia na Bałtyku
W roku 2022 Port zdobył drugie miejsce w rankingu przeładunków towarów (po Ust Łudze, największy dotąd rywal – Petersburg – spadł na miejsce czwarte). Pod względem przeładunku kontenerów (zasługa Balic Hubu), osiągnął pierwszą lokatę, a 13. miejsce wśród największych europejskich portów (a są wśród nich takie historyczne potęgi jak porty niderlandzkie, niemieckie i inne atrakcyjnie usytuowane na wybrzeżach Oceanu Atlantyckiego. Na korzyść naszego portu działają jego połączenia lądowe z Europą środkowo-wschodnią. W efekcie Port Gdański jest najszybciej rozwijającym się portem bałtyckim ostatniej dekady.
Zaletą – wielotowarowość
Przeładunki w roku 2022 ogółem wyniosły 68,2 mln ton, jest to 51% polskiego rynku morskiego, w tym import wyniósł 78% a eksport 22%. Rekord padł w branży kontenerów – to 2,1 mln TEU. Branżowi rekordziści przeładunków to: paliwa płynne – 37%, drobnica – 34%, węgiel – 19%. Baltic Hub – największy na Bałtyku terminal kontenerowy, prowadzi dwa stałe serwisy oceaniczne z Dalekiego Wschodu. Jego obecna zdolność przeładunkowa wynosi 2,95 mln TEU rocznie i choć obecnie wykorzystuje 2,1 mln TEU, już realizuje projekt rozbudowy o kolejne 1,5 mln TEU. Intensywnie też korzysta z Pomorskiego Centrum Logistycznego usytuowanego na zapleczu.
Ruch w porcie odbywa się dynamicznie. Odnotowano w roku 2022 3626 zawinięć statków handlowych, z Portu wyjeżdżało (przeciętnie) 2532 ciężarówek dziennie i 1440 wagonów kolejowych. Port może się również pochwalić dobrą dostępnością od strony lądu. Poprzez Trasę Sucharskiego i most wantowy ma świetny dostęp do S-7 w kierunku Warszawy, a poprzez obwodnicę południową Gdańska do S-6 i autostrady A-1. Rozbudowana sieć kolejowa w porcie i most kolejowy przez Martwą Wisłę zapewnia dostęp do ważnych linii kolejowych, w tym magistrali Śląsk – Porty.
Znaczenie Portu Wewnętrznego
Głównym operatorem przeładunkowym w tej części Portu jest spółka Port Gdański Eksploatacja. Ponieważ usytuowana jest na nabrzeżach rzecznych ma gorsze parametry geograficzne: głębokość zanurzenia 10,6 m (port zewnętrzny nad otwartym morskim akwenem – 17,5 m), maksymalna długość statków, które może obsłużyć to 225 m. Odgrywa jednak dużą rolę w handlu morskim. Zapewnia 20% przeładunków. Jest to jedyne przedsiębiorstwo operujące w gdańskim porcie, które jest jego własnością, pozostałe przedsiębiorstwa prowadzone są przez firmy mające jedynie prawa użytkowania portowych terenów (umowy dzierżawne nie mogą być dłuższe niż 30 lat, co wynika z Ustawy o portach). Główne obsługiwane ładunki to: węgiel, inne produkty masowe, drobnica, zboże, ruda, drewno, paliwa płynne, w sumie 7,5 mln ton towarów. Zarząd Portu systematycznie dba o inwestowanie w infrastrukturę nabrzeży i udoskonalanie terminali PGE..
Myślenie o przyszłości
Najambitniejsze plany dotyczą portu zewnętrznego, korzystającego z geograficznego przywileju bliskiego dostępu do tzw. głębi gdańskiej. Oczywiście są plany rozbudowy i wzbogacenia funkcjonowania obecnie działających terminali, ale najważniejszym planem jest Port Centralny, który miałby zostać umiejscowiony na terenie na zachód od Naftoportu. I choć miałby zostać zbudowany na zalądowionym morzu, na jego potrzeby została zarezerwowana działka o powierzchni 8 ha. Nieustannie powstają też inwestycje na terenach portu w sąsiedztwie terminali. Można wymienić zbiorniki PERN-u, centra dystrybucyjne i mającą ruszyć jeszcze w tym roku ogromną fabrykę firmy Northwolt.
Anna Kłos