fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Już niebawem Festiwal Szekspirowski, czyli rozsiewanie myśli mędrca ze Stratfordu

Pod hasłem „A niech się głowy toczą!” odbędzie się tegoroczna, 28. edycja Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, organizowana przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense. Na miłośników teatru czeka 11 dni pełnych artystycznych wrażeń. Rozpocznie się 25 lipca prapremierą spektaklu „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady. Najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego to wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności. Spektakl będzie można zobaczyć również kolejnego dnia festiwalu.

Organizatorzy o repertuarze

W konferencji prasowej 5. lipca br. udział wzięli: Agata Grenda – dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Joanna Zdrada – reżyserka spektaklu „BURZA. Prequel”, Łukasz Drewniak – selekcjoner w konkursie o Złotego Yoricka, oraz członkinie zespołu przygotowującego  wydarzenia towarzyszące.

Dyr Agata Grenda wyszła od niewątpliwie słusznego stwierdzenia, że młodzież nie interesuje się Szekspirem, uważając jego sztuki za trudne i niedzisiejsze. Przełamać te uprzedzenia pomoże spektakl „Burza”, przemawiający do potrzeb i wyobraźni młodych, przekazujący wiedzę o poszukiwaniu własnej drogi życia, o nawiązywaniu przyjaźni, o miłości, o relacjach rodzinnych i relacjach z przyrodą.

 A niech się głowy toczą!” – złowrogie motto Festiwalu

Jeden z głównych politycznych rozgrywających w szekspirowskim Antoniuszu i Kleopatrze” określa walkę o przywództwo „grą o głowy”. Jak bardzo ta gra bywa brutalna, przekonują się nie tylko kolejni bohaterowie scenicznych konfliktów rozpalających naszą wyobraźnię, ale też przygodne ofiary tych starć. W obliczu współczesnych wydarzeń światowej polityki, dramat szekspirowski nabrał dodatkowej przerażającej aktualności. „A niech się głowy toczą” brzmi niczym cyniczne wezwanie do udziału w brudnych politycznych rozgrywkach, którym możemy się przyglądać. Czasem jak szekspirowskie wiedźmy – czerpiąc przyjemność z ludzkiej niedoli, czasem ze zgrozą i przerażeniem, w obawie czy ktoś nie zachce grać też naszymi głowami. 

Konkurs o Nagrodę Złotego Yoricka

Festiwal jest nie tylko przeglądem różnorodnych pomysłów jak można zrozumieć i uwspółcześnić dramaty Szekspira, ale też rywalizacją która z nich jest najciekawsza i najatrakcyjniejsza. Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.

  • Zauważamy znaczny wzrost zainteresowania konkursami, które organizujemy – cieszy się dyr Agata Grenda – pamiętajmy, że dwa lata temu musieliśmy odwołać konkurs o Nowego Yoricka, ponieważ otrzymaliśmy niewystarczającą liczbę propozycji reżyserskich (cztery). W tym roku wpłynęło ich aż 25! Młodzi artyści niezwykle kreatywnie wchodzą w dialog z tekstami Szekspira. W tym roku wyraźnie widać, że nasze działania mają sens. Widzowie festiwalu zobaczą w tym roku aż pięć nagrodzonych polskich szekspirowskich produkcji sezonu:
  • „Sen nocy letniej”, reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu
  • „Makbet”, reż. Paweł Palcat, Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie
  • „ Głosy z ciemności”, reż. Aneta Adamska-Szukała, Teatr Przedmieście, Rzeszów
  • „Wszystko dobre, co się dobrze kończy”, reż. Szymon Kaczmarek, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
  • „ Regulamin wyspy”, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr im Jana Kochanowskiego w Opolu

Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.

Festiwal staje się też coraz bardziej międzynarodowy. Zobaczymy spektakle z Polski, Rumunii, Peru…

Konkurs SzekspirOFF

W przypadku tych realizacji podejście do szekspirowskich tekstów jest luźniejsze a pomysły twórców spektakli awangardowe. Celem tego nurtu jest wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. W tegorocznym naborze wzięły udział OFFowe, niezależne zespoły teatralne oraz twórcy indywidualni. SzekspirOFF to konkurs, w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowanych specjalnie na festiwal.

W tym roku w ramach nurtu SzekspirOFF będzie można zobaczyć:

  • „Hardcore” – Bijata/Pinkiewicz (Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz)
  • „ Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova
  • „Przemiana Hamleta” – Piotr Mateusz Wach
  • „Siedem snów głównych” – Teatr Cinema
  • „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus

Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 000 zł. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury i przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 000 zł.

Nowy Yorick – konkurs dla młodych reżyserów

Konkurs adresowany jest do młodych reżyserów debiutujących w polskim teatrze i ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych.

Wyboru finalistów dokonali dyrektorzy teatrów zaproszonych przez organizatorów festiwalu do współpracy – w każdym roku są to inne instytucje. Tegorocznymi partnerami festiwalu są Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku. We współpracy z nimi reżyserzy przygotują swoje prezentacje, finansowane przez festiwal, które jako „work in progres” będą miały premierę na 28. międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim, a potem, już jako pełnowymiarowe dzieła – taka myśl przyświeca konkursowi – mają szansę wejść do repertuaru partnerskich teatrów.

Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku.

Laureaci konkursu o Nowego Yoricka 2024:

  • Alexander Dulak, „Ekspedycja «Burza»” (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie)
  • Ludmiła Dziasek, „Sen nocy letniej” (wybór Teatru Wybrzeże)
  • Kolektyw DUPA (Dom Utopijnej Pracy Artystycznej, w skład kolektywu wchodzą: Ewa Galica & Michał Lazar), „Romeo i Julia w krainie fakapu” (wybór Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu).

 

Anna Kłos

Fot. Anna Kłos

Na fot. organizatorzy konferencji prasowej