W środę (24. lipca br.) w Sejmie, na wniosek pomorskiej posłanki Magdaleny Kołodziejczak (PO), odbyło się posiedzenie podkomisji stałej do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Spotkanie dotyczyło możliwości modernizacji, przepustowości oraz stanu technicznego Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta.
Temat potrzeby trzeciego pasa na tej obwodnicy był już procedowany przez pomorskie władze, kiedy obwodnica dopiero miała powstać. Waldemar Kozłowski – ostatni dyr GPRD (firmy, która aż do przemian „solidarnościowych” budowała wszystkie najważniejsze połączenia drogowe w naszym województwie), wspomina, że kiedy walczono o konieczną decyzję władz centralnych w Warszawie, odpowiedź brzmiała: „Bądźcie szczęśliwi, jeśli zgoda na tę inwestycję w ogóle będzie. Po co trzeci pas, skoro tamtędy i tak nikt nie będzie jeździł”. Budowniczowie z GPRD zarezerwowali jednak pasy terenu potrzebne na trzeci pas. Sami widzimy jak obecnie wygląda ruch na tej obwodnicy.
Inicjatorka spotkania posłanka Kołodziejczak podkreśliła, że w okresie letnim Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 105 tys. pojazdów:
„Jest to jedna z najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Każdego dnia na tej drodze dochodzi do kilku wypadków i kolizji – poza tym, jeżeli jest to droga szybkiego ruchu to powinna posiadać pasy awaryjne. W przypadku wypadku czy kolizji, kierowcy stoją w kilkukilometrowych korkach”.
Argumenty te w dalszym ciągu nie trafiają do władz w Warszawie.
Z-ca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury Agnieszka Krupa uważa, że poprawę przepustowości Obwodnicy Trójmiasta zapewni budowana obecnie Obwodnica Metropolii Trójmiasta, która – jak zapewniła – zostanie oddana do użytku przez kierowców w przyszłym roku.
„- Podejmując decyzję o budowie Obwodnicy Metropolitalnej, w pewnym zakresie wykluczyliśmy rozbudowę obecnej obwodnicy” – podkreśliła. Dodała, że jest to spowodowane „dużym kosztem” oraz „uwarunkowaniami terenowymi istniejącej drogi ekspresowej.
Czy Obwodnica Metropolii Trójmiasta rozładuje korki na Obwodnicy Zachodniej?
„Argumentem absolutnie nie do przyjęcia jest to, że budujemy Obwodnicę Metropolii Trójmiasta i ona załatwi sprawę korków na istniejacej obwodnicy. Nie załatwi” – oceniła posłanka M. Kołodziejczak i dodała, że kierujący, jadący do Gdańska czy Sopotu, nie wybiorą przejazdu nową drogą, tylko wybiorą przejazd przez Obwodnicę Trójmiasta.
Są na to argumenty naukowców
„Badania przeprowadzone przez Politechnikę Gdańska wskazują, że po uruchomieniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej ruch na Obwodnicy Trójmiasta spadnie maksymalnie o 10 proc. Na to są dokumenty” – przekonywała posłanka.
Samorządowcy wspierają Panią Poseł
W posiedzeniu wzięli udział również z-ca prezydent Gdańska Piotr Grzelak i dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Krzysztof Czopek.
Ten ostatni zwrócił uwagę na stan techniczny Obwodnicy Zachodniej. Poinformował, że ostatni remont Obwodnicy Trójmiasta – który urząd marszałkowski odnotował – nastąpił w 2004 roku. „- Dzisiaj, żeby ta droga nie weszła w tak zwany stan krytyczny, należałoby myśleć o remoncie tej drogi, czy przynajmniej niektórych jej odcinków” – dodał.
Posłanka M. Kołodziejczak walczy też o węzeł Straszyn, gdzie Obwodnica Metropolii Trójmiasta połączy się z Obwodnicą Zachodnią (S-6)
W trakcie posiedzenia poseł Kołodziejczak podkreśliła, że mieszkańcy Pruszcza Gdańskiego i gminy Pruszcz Gdański liczą na rozbudowę węzła Gdańsk Południe ze zjazdem na Straszyn (nazywany często węzłem Straszyn). Przekazała, że potrzebna jest przebudowa skrzyżowań na zjeździe do Straszyna oraz na rondzie łączącym drogę ekspresową (S6) z drogą powiatową i drogą wojewódzką 222 (w górnej części ul. Raciborskiego).
W środę w trakcie posiedzenia przedstawicielka MI Agnieszka Krupa wskazała na powody, dla których węzeł Straszyn nie zostanie przebudowany.
„Wykonawca Obwodnicy Metropolii Trójmiasta, w ramach prac, poza głównym zadaniem, został zobowiązany do przygotowania dokumentacji i uzyskania decyzji środowiskowej dla tego węzła – to zostało zrealizowana” – wyjaśniała i dodała, że dalsze kroki w zakresie budowy węzła Straszyn nie są możliwe w ramach kontraktu z wykonawcą OMT, z powodu braku środków finansowych. Zapewniła, że MI jest „otwarte na poszukanie dofinansowania do inicjatywach samorządowych” w zakresie przebudowy węzła Straszyn.
Posłanka Kołodziejczak nie rezygnuje
Zapowiedziała, że we wrześniu br. zorganizowane zostanie kolejne posiedzenie w sprawie Obwodnicy Trójmiasta i węzła Straszyn.
Anna Kłos