Realizacja tak oczekiwanego wydłużenia obwodnicy Kartuz w ramach jej etapu II stała się realna. Inwestycja potrwa dwa lata i pozwoli na odciążenie centrum miasta od ruchu tranzytowego.
Dzięki temu przestanie istnieć zmora kierowców, (zarówno związanych z biznesem jak z turystyką), oraz szeregowych mieszkańców Pomorza, mianowicie konieczność przejazdu przez historyczne centrum Kartuz. W ostatnich miesiącach przejeżdżało tędy 18 tys. pojazdów dziennie. W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego podpisano 3. 09. 2024 umowę na realizację II etapu budowy obwodnicy Kartuz. Umowę podpisali: dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Grzegorz Stachowiak i wykonawca inwestycji – wiceprezes Michał Niemyt – przedstawiciel Konsorcjum Grupy Mirbud (Wiceprezes Zarządu Kobylarnia SA). W spotkaniu wzięli również udział Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego, Leszek Bonna, Wicemarszałek Województwa Pomorskiego, Grzegorz Gołuński, burmistrz Kartuz, Bogdan Łapa, Starosta Kartuski, a także samorządowcy z Żukowa, Chmielna, Przodkowa, Sierakowic, Somonina, Stężycy i Sulęczyna.
Kaszubska solidarność
– Należy szczególnie podkreślić, że tę niezwykle kosztowną inwestycję udało się doprowadzić do etapu realizacji tylko dzięki jednomyślności samorządowców – zarówno samorządu województwa, jak i starosty kartuskiego, oraz burmistrzów i wójtów gmin powiatu kartuskiego – mówił marszałek Struk.
Koszt robót budowlanych wyniesie ok. 177,3 mln zł. Większość środków pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, ale dołożyły się samorządy: miasto i gmina Kartuzy -15 mln zł, Starosta Kartuski – 10 mln zł, okoliczne gminy też mają współudział finansowy: Sierakowice, Chmielno, Przodkowo, Somonino, Stężyca, Żukowo i Sulęczyno. Samorząd Województwa Pomorskiego dodał jeszcze raz tyle.
Szczegóły inwestycji
Podpisana umowa przewiduje budowę ok. 4,4 km, która połączy obecną drogę wojewódzką nr 224 w okolicach Grzybna z drogą wojewódzką nr 211 w okolicy Łapalic, omijając Kartuzy od północy. Droga będzie miała przekrój jednojezdniowy, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Z istniejącymi drogami połączy się w trzech miejscach za pomocą rond w: Grzybnie, Prokowie i Łapalicach. Na trasie zostanie zbudowany wiadukt nad linią kolejową nr 229 (Kartuzy – Sierakowice) oraz kilka mniejszych obiektów inżynierskich ― przepustów. Przy drodze powstaną chodniki, ciągi-pieszo-rowerowe oraz zostanie zainstalowane oświetlenie drogowe. W projekcie zadbano również o ochronę środowiska. Przepusty pod drogą będą równocześnie przejściami dla płazów i małych zwierząt, a jednym z nich przemieszczą się także nietoperze. Dodatkowo, po raz pierwszy nad budowaną drogą, pojawią się specjalne bramownice dla tych latających ssaków.
Niestety trzeba będzie wyciąć 8 ha lasów, inaczej się nie da, ponieważ Kartuzy są otoczone wokół lasami (lub jeziorami).
Prace budowlane na tym odcinku obwodnicy zgodnie z umową powinny zakończyć się 24 sierpnia 2026 r. Następnie będą przeprowadzone procedury odbiorowe i 23 października 2026 r. zostanie złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie droga zostanie oddana do ruchu, co powinno nastąpić najpóźniej na przełomie 2026/2027.
Wykonawcą prac budowlanych etapu II jest konsorcjum firm: Kobylarnia SA (lider) i Mirbud SA (partner).
Należy dodać, że trwa również opracowanie dokumentacji projektowej etapu III obwodnicy, który w przyszłości domknie trasę wokół miasta od strony południowej, łącząc DW228 i DW211.
Anna Kłos
Fot. Anna Kłos
Podpisanie umowy. Od lewej: Marszałek Mieczysław Struk, dyr zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku Grzegorz Stachowiak, przedstawiciel Konsorcjum Grupy Mirbud Michał Niemyt, wicemarszałek Leszek Bonna |
Uczestnicy uroczystości |
To też beneficjenci – starosta kartuski Bogdan Łapa i burmistrz Żukowa Mariola Żmudzińska |
Kaszubska solidarność – od lewej: starosta kartuski Bogdan Łapa, marszałek Mieczysław Struk, burmistrz Kartuz Grzegorz Gołuński | Główny beneficjent obwodnicy burmistrz Kartuz Grzegorz Gołuński przekazał marszałkowi M. Strukowi pamiątkowy upominek – oczywiście kaszubską tabakierkę z rogu | Schemat obwodnicy |