fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Forum Gospodarki Morskiej po raz 23.

Wulkan energii (odnawialnej), niestrudzony organizator – Sławomir Kalicki, prezes zarządu Grupy Inter Marine, dyr sp. Equinor –- Polenergia (z branży offshore), zaprosił, w dn. 11. października 2024, do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, wszystkich zainteresowanych stanem obecnym i przyszłością branży morskiej w Polsce, na 23. Forum Gospodarki Morskiej. Dyskutowano o przyszłości polskiej i europejskiej gospodarki morskiej w świetle obecnej sytuacji geopolitycznej.

Wydarzenie zostało podzielone na sześć głównych bloków tematycznych: przemysł okrętowy, porty morskie, logistyka morska, energia odnawialna, żeglarstwo, cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna.

Oficjalne otwarcie
23. Forum Gospodarki Morskiej oficjalnie otworzyli prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek i Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej. 

Następnie przewidziano wystąpienia gości honorowych – Arkadiusza Marchewki, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialnego za gospodarkę morską, gospodarkę wodną i żeglugę śródlądową (wystąpienie online), ekonomisty i europosła Janusza Lewandowskiego oraz Christophe’a Tytgata, sekretarza generalnego SEA Europe, czyli organizacji zrzeszającej przedstawicieli europejskiego przemysłu okrętowego CEO SEA Europe & CESA.

– To, co musimy zrobić w Europie, a nastawienie polityczne zmienia się we właściwym kierunku, to tak naprawdę strategia, dzięki której będziemy w stanie utrzymać to, co robimy dzisiaj, czyli budować statki złożone konstrukcyjnie i utrzymać pozycję lidera w produkcji wyposażenia morskiego. Możemy jednak zrobić więcej. Chcemy odzyskać wiele rynków strategicznych, musimy także wykorzystać specjalności  wschodzące, takie jak na przykład morskie odnawialne źródła energii – stwierdził. 

Przed południem na Forum wystąpił również Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił m.in. o nowych inwestycjach w Porcie Gdynia – przede wszystkim  o podpisanej kilka dni temu umowie na budowę falochronów.

Logistyka jest niczym krwioobieg

Panelowi o tym temacie przewodniczył wybitny specjalista w dziedzinie branży morskiej – prof. Andrzej Grzelakowski. Rozeznawano zadnienie czy i w jaki sposób na światowe połączenia transportowe w branży morskiej wpłynęło zagrożenie wojną na Bliskim Wschodzie. Panował umiarkowany optymizm co do skutków tych konfliktów dla polskiego rynku. Nawet przedstawiciel Zarządu terminala kontenerowego Baltic Hub w Porcie Gdańsk stwierdził, że ww. wydarzenia nie zmieniły priorytetów przedsiębiorstwa takich jak: elastyczność oferty i jej dopasowywanie do zapotrzebowań klientów, szybkość obsługi oraz inwestowanie w infrastrukturę terminala.

Ważnym tematem rozważań były reperkusje dla polskiego przemysłu chemicznego wynikające z wojny na Ukrainie, dokładnie rzecz biorąc embarga na surowce sprowadzane do jej wybuchu z Rosji. Choć były to surowce dobrej jakości i w przystępnej cenie, polskie firmy musiały szukać zarówno nowych źródeł pozyskiwania surowców jak nowych rynków zbytu dla produktów. Rynek sody dodatkowo przeżył cios ze względu na wejście do gry konkurencji tureckiej.

W kwestii transportu intermodalnego dramatyczne reperkusje dotknęły przede wszystkim małe, wyspecjalizowane firmy.

 

Panel „Porty Morskie”

Omawiano przede wszystkim zagrożenia wynikające z niedostatku infrastruktury strategicznej dużych portów. Krytyczne uwagi dotyczyły głównie Portu Gdynia ze względu na plany rozbudowy, w tym Portu Zewnętrznego, w związku z przesunięciem terminu decyzji wyboru operatora o kolejne 9 miesięcy. Ponieważ na 4 firmy zaproszone do przetargu 3 reprezentują kapitał chiński, który i tak od 20 lat, przy niewielkich kwotach dzierżawy, zajmuje 500 m atrakcyjnego nabrzeża w tym porcie. Postulowano też, aby przyspieszyć inwestycje poprawiające dostęp do portu, zarówno od strony wody (pogłębienie kanału podejściowego), jak lądu (Droga Czerwona, o potrzebie jej budowy mówi się od 13 lat)). 

Odnośnie Portu Gdańskiego mówiono o przygotowaniach do ogłoszenia przetargu na terminal zbożowy (i ew. spożywczy) na terenie między terminalem rudowym a Baltic Hubem. Poza tym jest ogłoszonych kilka przetargów w Porcie Wewnętrznym (czyli rzecznym).

Anna Kłos

Fot. Anna Kłos

Uczestnicy panelu dot. logistyki. Od prawej prof. A. Grzelakowski

Panel „Porty Morskie” Od lewej Alan Aleksandrowicz – wiceprezes Portu Gdańsk