fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Odważnie i rozważnie chce działać branża MŚP

Agnieszka Majewska – rzeczniczka małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) – zorganizowała 25. listopada br. w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku sesję zatytułowaną „Przedsiębiorcy w obliczu nadchodzących zmian”.

Wydarzenie przyciągnęło wielu właścicieli firm, szefów organizacji pracodawców, przedstawicieli władz centralnych i samorządowych. Byli wśród nich: Krzysztof Paszyk – Minister Rozwoju i Technologii; minister Marcin Stanecki – główny inspektor pracy; Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska; Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego; Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańska. Przybyli też niektórzy parlamentarzyści i Adam Abramowicz – poprzedni rzecznik małych i średnich przedsiębiorców.

 

Pracodawcy Pomorza od lat wspierają sektor MŚP i doceniają rolę kolejnych rzeczników. Mówi o tym Tomasz Limon – prezes zarządu Pracodawców Pomorza, konsul honorowy Republiki Łotewskiej:

  • Generalnie rzecz biorąc, ta sesja to bardzo dobre wydarzenie. Takie konferencje budują więź między Biurem Rzecznika Małych Przedsiębiorców a środowiskiem gospodarczym. Chodzi o to, żeby wzmacniać przedsiębiorców, udoskonalać naszą gospodarkę, żeby również rządzący słuchali nas poprzez tego typu konferencje. Wydaje się, że mamy szanse przeforsować niektóre tematy, więc jest to słuszna inicjatywa Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i nowej pani ministry Agnieszki Majewskiej. Chodzi o to, by działać tak, żebyśmy wspólnie budowali przyszłość i rozwój gospodarczy naszego kraju.

Nadchodzące zmiany niebezpieczne dla przedsiębiorców

Ze strony Unii Europejskiej ma dojść obowiązek raportowania przez przedsiębiorców niefinansowej działalności, czyli pisania dodatkowych sprawozdań. Niewykluczone, że do tego raportowania trzeba będzie zatrudnić dodatkowych pracowników, przeszkolić załogi. Nasza krajowa rzeczywistość też  nie ułatwia życia. Oto opinia ministry Agnieszki Majewskiej:

  • Sektor MŚP ogólnie ma bardzo ciężko, ponieważ od stycznia minimalne wynagrodzenie idzie do góry: 4666 zł. Za tym idzie ZUS do góry. Koszty energii. Prawda jest taka, że od stycznia przedsiębiorca, który by zatrudniał na przykład 9 osób, będzie miał wybór: albo będzie zwalniał pracowników z uwagi na to, że koszty mu rosną, albo będzie rezygnował z jakiś rzeczy dotyczących AI, wprowadzania nowych technologii w firmie, więc będzie musiał podjąć decyzję czy rozwijać się, czy na przykład redukować zatrudnienie i to będzie dla niego duży problem. To dotyczy całej Polski. Przedsiębiorcy mają bardzo duże bariery w prowadzeniu działalności. Podkreślić muszę jednak, że jest jeden plus, że faktycznie rząd stanął na wysokości zadania i do końca listopada przedsiębiorcy mogą składać wniosek o wakacje składkowe no i wówczas za grudzień nie będą musieli płacić składki na ubezpieczenia społeczne w przyszłym roku – również i to jest na pewno plus i odciążenie dla tych najmniejszych, aczkolwiek nie jest wystarczające. Mim celem na najbliższe 6 lat jest podnoszenie standardów obsługi przedsiębiorców, czyli tworzenie stabilnych i przyjaznych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej, które pozwolą firmom z sektora MŚP swobodnie wzrastać, Zamierzam wzmocnić wydziały legislacyjne tak, aby głos rzecznika był bardziej słyszalny. W tym celu podjęłam współpracę z Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Pracuję również nad uproszczeniem przepisów prawnych i eliminacją zbędnych barier biurokratycznych, by przedsiębiorcy mogli skupić się na rozwoju swoich firm. Docelowo będę się również starać o zmianę ustawy o rzeczniku w zakresie możliwości składania projektów ustaw, a nie tylko ich opiniowanie. Dzięki temu stanowisko rzecznika, jako reprezentanta sektora MŚP, będzie bardziej efektywne – czego oczekują przedsiębiorcy. Nowym obszarem działalności Biura zamierzam uczynić mediacje. Chciałabym, aby wyróżnikiem moich działań był stały dialog z przedsiębiorcami. W tym celu w Biurze Rzecznika oprócz Rady Przedsiębiorców i Rady Naukowej powołałam jeszcze jedno ciało doradcze – Radę Gospodarczą.

Tematyka konferencji

Podczas czterech debat, dotyczących m.in.: prawa gospodarczego przyjaznego przedsiębiorcom; raportowania niefinansowego i jego wpływu na konkurencyjność sektora MŚP; zmian w Kodeksie pracy i rozwoju lub likwidacji szarej strefy; zastosowania sztucznej inteligencji w rozwoju przedsiębiorstw, przekazano wiele informacji i wymieniono sporo poglądów. Oto najciekawsze panele:

 

PANEL II: Raportowanie niefinansowe i jego wpływ na konkurencyjność sektora MŚP. Uczestnicy: Krzysztof Traczyk – dyrektor Gabinetu Rzecznika MŚP – moderator; Tomasz Smorgowicz – przewodniczący Zespołu ds. ESG przy Rzeczniku MŚP; Jolanta Szydłowska – prezes Forum Pracodawców Północy; Monika Hinc – dyrektor działu HR Scalac, ESG; Justyna Wysocka-Golec – KPMG Poland Consulting Partner, ESG (fot. 3924)

 

PANEL III: Zmiany kodeksu pracy – rozwój czy likwidacja „szarej strefy”? Uczestnicy: Monika Kościewicz – pełnomocnik Rzecznika MŚP w Gdańsku – moderator; minister Marcin Stanecki – główny inspektor pracy; Tomasz Olszówka – dyrektor Wydziału Prawno–Legislacyjnego Biura Rzecznika MŚP; Anna Kluczek-Kollár – wicedziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku; dr Ewa Podgórska-Rakiel – pełnomocnik Pracodawców Pomorza ds. Prawa Pracy (fot. 3928)

 

Panel IV: Zastosowanie sztucznej inteligencji w rozwoju przedsiębiorców – Wiesław Mitura – przedsiębiorca, właściciel firmy szkoleniowej i Paweł Tugeman (fot. 3932) – specjalista ds. sztucznej inteligencji. Ten drugi w sposób przystępny przekazał istotę wiedzy o sztucznej inteligencji oraz wyjaśnił jakie może być jej zastosowanie w biznesie. Zaczął od odpowiedzi na pytanie czym jest sztuczna inteligencja (AI):

  • To dziedzina informatyki, której celem jest stworzenie systemów komputerowych zdolnych do wykonywania zadań, które tradycyjnie wymagałyby ludzkiej inteligencji. Zadania te mogą obejmować uczenie się, rozumienie języka naturalnego, rozpoznawanie wzorców, podejmowanie decyzji czy rozwiązywanie problemów. AI opiera się na algorytmach, które uczą się na podstawie danych, analizują je i podejmują decyzje automatyzując wiele procesów, które wcześniej wymagałyby ludzkiej interwencji.

Zastosowanie AI w biznesie

Referent przedstawił je w 3 dziedzinach:

  • Marketing. AI może zająć się optymalizacją reklam, tworzeniem grafik, muzyki, poradzi sobie z analizą klienta, opracuje wizerunek firmy, zadba o wizerunek marki oraz strony internetowej, udzieli pomocy w promowaniu bloga, a nawet przeprowadzi rozmowę z potencjalnym klientem.
  • Sprzedaż. AI wyręczy cię w pisaniu ofert i kontrofert, tworzeniu umów, tworzeniu nowych produktów, pomysłów, podpisywaniu umów (i ich analizie z punktu widzenia przepisów prawnych), pomoże w obliczeniach i tworzeniu projektów, oczywiście przeprowadzi też rozmowę z klientem.
  • Obsługa (administracja). AI przeprowadzi analizę sprzedaży (wytypuje najlepsze i najgorsze miesiące), sporządzi wykresy sprzedaży, przeanalizuje poszczególne produkty, wykona awatora potencjalnego klienta i poradzi jak do niego dotrzeć. Potrafi stworzyć modele do szkoleń pracowników i obsługi klientów, zbuduje emaila przypominającego o zbliżających się terminach.

Jakie mogą być w sumie korzyści z AI w biznesie?

Umożliwia ona automatyzację obsługi klienta – wirtualni asystenci i chatboty sprawnie odpowiadają na pytania klientów, dostarczają informacji, pomagają w realizacji zamówień (symulują rozmowę z człowiekiem), w dodatku są dostępni przez całą dobę, nie biorą zwolnień chorobowych ani urlopów, a chatboty mogą obsługiwać nawet setki zapytań jednocześnie.

Anna Kłos

Fot. Anna Kłos

(panel II)

(panel III)

(panel IV)