fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Mostem Siennickim nie dotrzesz na Przeróbkę ani na Stogi

W piątek 10 stycznia br. most zostanie zamknięty. O 20.00 wstrzymany zostanie ruch tramwajowy, a o 22.00 – ruch samochodowy, pieszy i rowerowy. Most pozostanie zamknięty aż do zakończenia przebudowy, planowanej do połowy 2027 roku. Obecnie trwa uzgadnianie dokumentacji, a przetarg na prace budowlane ma być ogłoszony w pierwszej połowie 2025 roku.

 Szacuje się, że prace przy remoncie przyczółków mostu zajmą ok. dwóch lat. Rozpoczną się jednak nie wcześniej niż za pół roku, gdyż dopiero w kwietniu będzie gotowy projekt remontu. Potem trzeba będzie jeszcze wyłonić wykonawcę prac budowlanych. Koszt inwestycji szacowany jest na 30 mln zł, a środki na ten cel mają zostać zabezpieczone na najbliższej sesji rady miasta.

 Miasto przy pomocy wojska chce tuż obok obecnego mostu wybudować tymczasową kładkę, po której będą się poruszać piesi i rowerzyści. Kierowcy i komunikacja miejska będą korzystać z objazdów poprzez most wantowy lub tunel pod Martwą Wisłą.  Zamiast tramwajów nr 8 i 9 (na Stogi) działać będzie autobusowa linia T8.

 

Sytuacja jest alarmująca

 

Badania ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, że stan mostu szybko się pogarsza. Chodzi nie o przęsła mostu, tylko o przyczółki, które zaczynają się przesuwać, co grozi osunięciem konstrukcji. Dla bezpieczeństwa mieszkańców, zwłaszcza z dzielnic Przeróbka i Stogi, podjęto decyzję o zamknięciu mostu do czasu jego przebudowy. Osuwanie następuje w tempie dużo szybszym, niż miało to miejsce dotychczas. Przez ostatnie 20 lat most przesunął się około 4 do 5 cm, natomiast w ostatnich tygodniach to przesuwanie następowało dużo szybciej. W ostatnim miesiącu było to 0,5 cm

 

Trochę historii

Most wybudowano jeszcze przed I wojną światową, oddano do użytku w 1912 roku. Nazwano go Breitenbach-Brücke, na cześć Paula von Breitenbacha, pruskiego ministra kolei, transportu i robót publicznych, który pochodził z Gdańska. Most miał pierwotnie zwodzoną część środkową i zadaszone budyneczki operatorów na szczytach podpór. W chwili otwarcia, był to największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim.

Dzisiaj, żeby zobaczyć oryginalne pozostałości tamtej konstrukcji, trzeba zejść na nabrzeże Martwej Wisły. Z jednej strony na mostowym filarze widać rzeźbiony w kamieniu zabytkowy herb Gdańska. Z drugiej – orła, stylizowany herb Cesarstwa Niemieckiego, który w latach powojennych całkiem gładko upodobnił się do godła PRL, gdy skuto tarczę na jego piersi.

Na początku 1945 roku most miał strategiczne znaczenie dla oddziałów niemieckiej armii, broniących Gdańska. Pod naporem wojsk sowieckich, hitlerowcy wycofali się na wyspę Stogi, by tam doczekać ewakuacji drogą morską. Wysadzenie mostu uważali za konieczne dla spowolnienia ofensywy Sowietów. Eksplozja zerwała ruchome przęsło i spowodowała poważne uszkodzenia. W 1947 roku został odbudowany jako most stały, bez ruchomych przęseł i bez domków operatorów.

 

Zmiany komunikacyjne

  • Objazd dla samochodów

Kierowcy korzystać będą w tym czasie z objazdów ulicami Głęboką, Elbląską, Trasą Sucharskiego, mostem wantowym oraz Lenartowicza. Dla celów obsługi transportowej gdańskiego portu zalecanym objazdem będzie wykorzystanie Trasy Sucharskiego oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

▪   Tramwajowa komunikacja miejska

 

Pasażerowie tramwajów 8 i 9 przesiądą się do zastępczej linii autobusowej T8.

Ostatnim przystankiem dla tramwajów jadących ze Śródmieścia Gdańska (w kierunku Przeróbki i Stogów) będzie przystanek Głęboka. Powstanie tu nowy przejazd na torowisku, umożliwiający zawracanie tramwajów. Na trasie Śródmieście SKM – Przeróbka – Stogi – Stogi Plaża kursować będą autobusy linii zastępczej T8. Od soboty, 11 stycznia przystanek Głęboka będzie punktem przesiadkowym między tramwajami linii 8 i 9, a autobusami linii T8. Uruchomiony zostanie przystanek tymczasowy Głęboka 90 dla pasażerów wysiadających i wsiadających za skrzyżowaniem z ul. Głęboką. Z przyczyn technicznych przystanki w stałej lokalizacji: Głęboka 01 i 02 będą nieczynne. Przystankiem końcowo-początkowym dla linii T8 będzie przystanek tymczasowy Głęboka 91 (tuż za skrzyżowaniem z ul. Siennicką). Tramwajowe linie 8 i 9 będą kursować od (odpowiednio) z Jelitkowa i ze Strzyży tylko do przystanku Głęboka.

 

▪   Autobusowa komunikacja na Przeróbkę

Od soboty, 11 stycznia br. punktami przesiadkowym na Przeróbkę będą przystanki Akademia Muzyczna i ul. Chłodna. Mieszkańcy Przeróbki będą mogli dotrzeć do domów autobusami linii 106, 111 i 138, które będą kursować ze średnią częstotliwością w godzinach szczytu co 10 minut, poza szczytem co 20.

 

Działania bieżące dotyczące przebudowy Mostu Siennickiego

Obecnie DRMG pozyskuje uzgodnienia dla dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy Mostu Siennickiego umożliwiające rozpoczęcie robót. Ogłoszenie przetargu na realizację robót planowane jest wiosną br. Jeśli procedura przetargowa przebiegać będzie bez zakłóceń, to rozpoczęcie robót przewidywane jest na lipiec 2025 r. Szacujemy, że budowa potrwa niecałe 2 lata, gdyż termin uzależniony jest m.in. od warunków pogodowych.

Niestety degradacja przyczółków przyspiesza a most osiada pod władnym ciężarem, dlatego musieliśmy przyspieszyć jego zamknięcie – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – Od początku oznaczało to jednak całkowite zamknięcie mostu. Zakładamy, że na wiosnę zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót, który przystąpi do pracy w wakacje. W sierpniu ubiegłego roku obecny wykonawca spotkał się z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, czego wynikiem jest uzgodniony kierunek projektowania.

Głównymi elementami mostu, które wymagają przebudowy są tzw. przyczółki, czyli łączenia mostu z lądem po obu stronach obiektu. Zostaną one rozebrane, grunt pod nimi zostanie wzmocniony palami o długości ponad 20 metrów. Na miejscu starych przyczółków zostaną wykonane nowe. W ramach zadania przebudowane zostanie torowisko i pojawi się nowa nawierzchni jezdni i chodników. W zakresie inwestycji nie ujęto przebudowy filarów mostu stojących w wodzie, gdyż są one w dobrym stanie.

Anna Kłos

Fot. Anna Kłos

Przemawia prezydent Aleksandra Dulkiewicz

O szczegółach inwestycji mówił wiceprezydent Piotr Grzelak