Zwycięzcy pierwszej edycji Nagrody „Ludzie, którzy zmieniają biznes” zostali ogłoszeni podczas uroczystej gali 20 października br., w Warszawie w Teatrze Stanisławowskim w Starej Pomarańczarni, w Łazienkach Królewskich. Zdobywcą głównej nagrody w kategorii działalności poza biznesowej został ZBIGNIEW CANOWIECKI – prezes zarządu Pracodawców Pomorza. Z inicjatywą zgłoszenia Jego kandydatury wystąpił Zdzisław Leszkowski – prezes Przedsiębiorstwa Budowlano-Remontowego RENOVA z Gdańska, członek Gdańskiego Klubu Biznesu.
Nagroda „Ludzie, którzy zmieniają biznes” to pierwsze w Polsce tak znaczące wyróżnienie mające na celu docenienie osób zaangażowanych w kształtowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Dotyczy zarówno przedstawicieli firm, jak i otoczenia biznesu. Nagroda została ustanowiona w 2015 roku, czyli roku jubileuszu 15 lat partnerstwa na rzecz CSR w Polsce. Inicjatorem jej powołania jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Pierwszą edycję Nagrody swoim honorowym patronatem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Prezes Zbigniew Canowiecki, działający od 25 lat w organizacjach przedsiębiorców i pracodawców oraz w samorządzie gospodarczym, od początku był propagatorem zasad etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu. Od zawsze walczył też ze zniekształconym postrzeganiem tej grupy społecznej. Jak mówi:
– Na początku lat 90-tych XX wieku ukształtował się negatywny wizerunek przedsiębiorców budujących swą przyszłość na nie zawsze przejrzystych zasadach finansowych i wyzysku pracowników. Niewątpliwie zapracowali na taką opinię tylko nieliczni. Będąc przedsiębiorcą obserwowałem jak gros moich kolegów ciężko pracowało budując w nowej rzeczywistości własne firmy często kosztem własnego zdrowia i rodziny. Widziałem ile nawet niewielki sukces kosztował wyrzeczeń, kłopotów, nieprzespanych nocy, walki z przeszkodami stwarzanymi przez biurokrację oraz wieloznaczne i zmieniające się przepisy. Były to lata szybkich zmian koniunkturalnych, zatorów płatniczych i braku stabilności gospodarczej. Zrozumiałem, że trzeba budować rzetelny, zgodny z realiami wizerunek przedsiębiorcy. Być może jeszcze 20 lat temu, często walcząc o przetrwanie naszych firm, nie przywiązywaliśmy takiej wagi do właściwego kształtowania relacji wewnątrz firm i z otoczeniem zewnętrznym. Ale organizacje samorządu gospodarczego oraz związki pracodawców podjęły wysiłek propagowania wśród przedsiębiorców zasad etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu. Dzisiaj jest to oczywiste, że tylko tego typu firmy mają szanse na sukces, szacunek pracowników i otoczenia w którym funkcjonują. Obecnie przedsiębiorca cieszy się zaufaniem społecznym ponieważ to on dzięki swojej inicjatywie, przedsiębiorczości i kreatywności tworzy nowe miejsca pracy aktywnie uczestnicząc w rozwoju gospodarczym swojego regionu i kraju.
PRACODWCY POMORZA konsekwentnie działali w tej materii poprzez:
- Program Work Life Balance uczący zasad zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym,
- Coroczny konkurs PRACODAWCA ROKU, w którym nagradzani są pomorscy przedsiębiorcy przestrzegający zasad etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu,
- Propagowanie działań pracodawców włączających się i angażujących własne środki finansowe w lokalne inicjatywy i przedsięwzięcia,
- Organizowanie wspólnych akcji typu: „Mieszkanie i Praca dla Rodaka”, w efekcie której wspólnym wysiłkiem przedsiębiorców zapewniono w pełni wyposażone mieszkania, pracę i możliwość nauki kilku rodzinom polskiego pochodzenia, które uciekły z ukraińskich terenów objętych działaniami wojennymi,
- Inicjowanie przedsięwzięć lub zakładanie fundacji mających na celu wspieranie kultury, nauki, sportu czy służby zdrowia typu Fundacja Terytoria Książki wspierającej finansowo wydawanie książek i propagowanie czytelnictwa,
- Aktywne, społeczne uczestnictwo członków naszej organizacji w radach muzeów, szpitali, teatrów i klubów sportowych,
- Zaangażowanie w inicjatywy regionalne, takie jak np. Fundacja Kultury i Przedsiębiorczości Kociewia,
- Dbanie o rozwój firm poprzez tworzenie warunków do rozwoju i samorealizacji pracowników, zapewniając im możliwości szkolenia i ciągłego podnoszenia kwalifikacji, stymulując rozwój przedsiębiorczości, innowacyjności i inicjatyw.
Anna Kłos